tikkende motor

Discussie en vraagbaak over Lybra
jackreinink

tikkende motor

Unread post by jackreinink »

hallo

ik heb een lybra 1800 sw bwj 2000
toen ik hem kocht had hij een licht niet hinderlijk tikje in het blok dus niet zo,n probleem.
echter een half jaartje geleden ging mijn db riem naar zijn mallemoer en moest ik 14 van de 16 kleppen laten vervangen en werd de kop geriviseerd en was ik met maken 1600 euri,s lichter......................maar nadat hij gemaakt was is de lichte tik in het blok een luide tik geworden ( je hoord het alleen buiten de auto binnen helemaal niet) en de monteur verzekerde mij dat het niet kwaad kan en adviseerde mij dan ook om dikkere olie te gebruiken dan zou het vanzelf weer minder worden...........dit heb ik gedaan en heb er ook meteen een toevoeging bij gedaan maaaaaaaaar de tik is niet veranderd mijn vraag is heeft iemand hier ook mee te maken gehad en wat heb je als oplossing gebruikt/gedaan of heb je een tip waar ik iets mee kan doen.

ps
aan de monteur licht het niet want die heeft mij echt goed geholpen met het maken van het blok.

jack
jdejager

Re: tikkende motor

Unread post by jdejager »

Wat voor tik is het? Alleen tijdens rijden of ook tijdens stilstand? Veranderd het ook met het ophogen van het motortoerental? Zou een hydraulische klepstoter kunnen zijn. Is het met koude start ook erger?
jackreinink

Unread post by jackreinink »

het is eigenlijk een soort rimtmies tikje ... en bij de start (stilstand) is het gelijk en bij opvoeren van snelhijd wordt het tikken sneller maar niet luider.
mocht het een klepstoter zijn wat ik wel denk......zijn deze te vervangen ? is het veel werk ? en is het kostbaar ?
ik weet het zijn nogal wat vragen maar ben zeer dankbaar voor het antwoord / reactie.

jack
jdejager

Unread post by jdejager »

Weet niet of het veel werk is. Ze zullen ergens bovenin de cilinderkop zitten lijkt me, ergens onder het kleppendeksel. Dat zou ook de reden kunnen zijn dat de monteur dikke olie aanbeveelt. Meestal is in zo'n geval de afdichting van de klepstoter niet meer goed zodat de olie eruit loopt bij stilstand van de motor. Na het starten moet deze dan eerst vullen met olie waardoor hij tikt. Doe je dikkere olie dan loopt het er lastiger uit. Je weet alleen dan niet wat hiervan weer de invloed is op de rest van de motor. Wat het kost zou ik niet weten. Heb het gelukkig nog nooit gehad.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”