koppelingpedaal trilt

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Percy

koppelingpedaal trilt

Unread post by Percy »

Heb al een tijdje last van een trillend koppelingspedaal. Als je hem in de versnelling zet en langzaam laat opkommen voel je als hij net pakt iets trillen op je voet. Eerst dacht ik dat het aan mijn schoenen lag die van het pedaal afgleden maar als hij in z'n vrij staat voel je niets.

Het is met name met een warme motor.

Verleden jaar zijn er nieuwe koppelingsplaten met drukgroep/lagers ingekomen. Weet iemand wat dat kan zijn?

Moet ik misschien mijn remolie verversen?
Space

Re: koppelingpedaal trilt

Unread post by Space »

Waarschijnlijk oneffenheden / groeven (lees slijtage) op het vliegwiel wat deze trillingen veroorzaakt.
Space
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Komt voor als bijvoorbeeld de drukgroep niet netjes op moment aangedraaid wordt. Hier kun je mee blijven rijden maar het zal alleen maar erger worden. Soms is olielekkage/koelvloeistoflekkage op de koppeling als oorzaak aan te wijzen.

Ben het eens met de diagnose van Space.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Percy

Unread post by Percy »

Maar had ik dat dan niet eerder moeten hebben? Ik heb ze een jaar geleden laten vervangen.
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Nee dat hoeft niet. Naarmate de koppeling steeds meer schuin of plaatselijk afgeslepen wordt, merk je de trilling. Dat kan dus best even duren.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Percy

Unread post by Percy »

Ok bedankt.

Ik wacht wel af wanneer het erger wordt. Het is trouwens alleen als ik een tijdje heb gereden. Gister nog even op gelet maar het is meer een gevoel dat het pedaal een beetje stroef gaat ofzoiets. Er zit geen veer achter het pedaal toch?
Rob

Unread post by Rob »

Ja, er zit een veer achter het pedaal. Het resultaat van remvloeistof vervangen is ook merkbaar in de souplesse van het pedaal als de vloeistof te vervuild is.
Percy

Unread post by Percy »

ok bedankt. Ik kijk straks wel even naar die veer en laat binnenkort wel de remvloeistof vervangen.
Rob

Unread post by Rob »

Nou, even .... Je kunt er verrekte lastig bij. Ik heb alle schotten onder de stuurkolom weggehaald en de bestuurdersstoel eruit gegooid, dan heb je tenminste wat ruimte :)
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”