Kachelventilatormotor met eigen wil? Gaarne advies?

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Skin

Kachelventilatormotor met eigen wil? Gaarne advies?

Unread post by Skin »

Hallo, zo'n 7 weken terug heb ik mijn kachelventilatormotor vervangen. Sinds gisteren echter doet ie het niet meer, echter zonder de welbekende brandlucht in de auto, dus blijkbaar niet doorgebrand. . . . :S

Zekeringen nagelopen alles blijkt in orde. Maar geen verse luchtstroom in de auto. Balen dus!

Totdat ik vanmiddag even een boodschap ga doen en de ventilator het "ineens" weer doet, reageert op alle verschillende standen van zacht naar harder etc. Na mijn boodschap stap ik weer in mijn auto en je raadt het al, hij doet het weer niet!

Heeft iemand van jullie ervaring met dit gebeuren? Tips waar ik het zou moeten zoeken, wat ik moet nalopen?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes Patrick
Lancia Kappa 2.4 jtd - 2000
Skin

Re: Kachelventilatormotor met eigen wil? Gaarne advies?

Unread post by Skin »

Als toevoeging:

In de display ziet het er wel uti alsof alles zou moeten functioneren. Lijkt wel of er geen signaal bij de ventilator komt, althans onregelmatig.

Vanmiddag trouwens geen ventilator, vanochtend weer wel.

Het lijkt ook wel alsof er iets onder mijn stuurkolom klokt/klakt/klikt als ik opschakel in ventilatorsnelheid.

Echt, ik wacht echt met smart op tips omdat de apk eraan komt ;-(
Sambal

Unread post by Sambal »

Als je de kachelmotor los hebt gehaald, heb je toch misschien iets niet goed vastgezet? Als hij het daarvoor wel deed lijkt me dat het meeste logische. Een draadje niet goed aangedraaid waardoor hij af entoe geen contact maakt? Opnieuw demonteren en alles nalopen.
Skin

Unread post by Skin »

Hoi,

Er zit geen relais tussen ergens die kan haperen, of misschien de unit in het dashboard die wel lijkt aan te sturen maar het toch niet doet?

Het is zo raar dat hij het bij de start wel of niet doet en dus niet ergens onderweg het weer wel gaat doen op basis van los contact trillingen. Dus bij start wel of niet. Snap er geen bal van, lijkt dus niet op los contact. En ook dat klikken/klakken wat ik beschreef bij het opschakelen van de ventilatorstand omhoog of omlaag.

Groet, Patrick
Skin

Unread post by Skin »

Niemand anders die dit euvel kan verklaren?

Groet, Patrick
Alessandro.Monni

Unread post by Alessandro.Monni »

Een keer eerder gehad met een Lancia Kappa:
Toen waren de stekkers die aangesloten zijn op de snelheidregelaar (zit in de behuizing van de aanjager) niet strak genoeg op de klemmetjes
verholpen door de stekkers strakker te knijpen en weer te monteren.

Succes!

Cordiali saluti/Groeten Alessandro Monni
Cordiali saluti/groetjes Alessandro Monni
Skin

Unread post by Skin »

Je bedoelt dat dan wel de gehele "zooi" ;-) er weer uit moet om bij de ventilatormotor te komen . . . . ?

Ik check dit even voor de zekerheid.

Groet, Patrick
Alessandro.Monni

Unread post by Alessandro.Monni »

ja helaas wel... sorry is niet anders
Cordiali saluti/ groeten Alessandro Monni
Cordiali saluti/groetjes Alessandro Monni
Skin

Unread post by Skin »

Nou, dan maar even wachten op een mooie dag, met wat zon :)-D en onder het genot van maar "even" doen.
Om zeker te weten dat er prik op de lijn zit in de aansturing naar de ventilator moest de boel toch al een stuk open. Vandaar af een "kleine" moeite voor de gehele ontmatenling :S

Thxs. voor de info en de genomen moeite!

Groet, Patrick
Jan Willem

Unread post by Jan Willem »

Heb je de zekeringen al nagelopen? Bij mij was op enig moment de zekering gesmolten (niet doorgebrand!). De zekeringhouder was daardoor vervormd (althans de kast, niet de printplaten) en daardoor maakte de zekering af en toe weer geen contact.
Ik heb daarom een andere zekeringhouder gezocht. Volgens Gerrit is dit een redelijk standaard kwaal van de Kappa. Hij gaf mij de raad om eerst de aanjagermotor te controleren.
Ik heb daarom de aanjagermotor geïnspecteerd, niets abnormaals kunnen vinden behalve veel rommel in de bak (blaadjes en takjes en zo).
De zekeringhouders zijn niet voor alle types hetzelfde. Met name het wel of niet hebben van koplampwissers en het wel of niet hebben van een automatische versnellingsbak bepaalt de inhoud van de zekeringhouder.
De kasten van de zekeringhouders zijn wel hetzelfde. Ik heb dus een donorzekering-houder uit elkaar gehaald, mijn zekeringhouder in de "nieuwe" kast gezet en ik rijd alweer 3 maanden zonder mankeren.

Blijkbaar loopt de aanjager bijna vast op alle rommel, waardoor de zekering wel heel warm wordt, maar niet warm genoeg om door te smelten, het is tenslotte een 30A zekering!
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”