Kleppendeksel-truc?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Diederik

Kleppendeksel-truc?

Unread post by Diederik »

Hoi,

Is er een truc om op een fatsoenlijke manier het kleppendeksel van een Fulvia coupé af te krijgen?? Onlangs heeft me het een zaterdagochtend en heel wat krachttermen gekost om deze weer gemonteerd te krijgen namelijk.
Bij het fijn afstellen in de garage hebben ze de motorsteunen los gemaakt om zo het blok wat te kantelen... Dit lijkt mij toch wat omslachtig!

Het is zonde om een stuk uit het binnenscherm te zagen alhoewel dat wel héél verleidelijk is geweest!

Groeten,
Diederik
Peter.S

Re: Kleppendeksel-truc?

Unread post by Peter.S »

Hoi Diederik,

Heb het zelfde gehad, maar heb een blok hout tussen gestoken als een soort hefboom gebruikt, dit lukte perfect, maar let op het spruitstuk, want die duw je zo plat,
gr..ps
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Als de motor goed in het midden ligt en onder de juiste hoek moet je het deksel er net af kunnen halen. Zijn de ophangrubbers van motor en bak niet gaar?
Walter van Gruythuysen

Unread post by Walter van Gruythuysen »

Het hangt van de stand van de nokkenas af of het deksel er goed tussendoor komt. Met een motor er bij lukt het me altijd maar nu dan een keerje uit mijn hoofd: cilinder 4 moet op tuimelen staan (beide kleppen open). Dat is hij als je voordat je begint het vliegwiel ongeveer op BDP zet met de rotor richting 1. Dan lukt het zo maar. Ook bij het monteren natuurlijk weer.

Ik kan je verzekeren dat je bij de coupe een zee van ruimte hebt in vergelijking met een berlina. Alleen weet ik niet in hoeverre een 1600 dan weer lastiger is.

Walter
Diederik

Aha, wellicht dat de stand vd nokkenas het inderdaad wat gemakkelijker maakt dan.

En nee, de rubbes zijn niet gaar. Is allemaal nieuw.

Ga het vanavond eens proberen, kleppen moeten even opnieuw gesteld worden naar de eerste rit van afgelopen zaterdag. (Gelderse Vallei Rit) zo te horen staan ze inmiddels iets te ruim.

Bedankt voor de tips!

Diederik
Peter de Wit

Unread post by Peter de Wit »

Diederik,

Ik kan me dat probleem helemaal niet herinneren! Hier twee foto's van een 'field repair' tijdens zijn eerste rallye. Is een 1600 motor.
Attachments
rutger32421024.jpg
rutger32421024.jpg (180.76 KiB) Viewed 847 times
rutger32411024.jpg
rutger32411024.jpg (185.19 KiB) Viewed 847 times
Diederik

Hmm, dan zal toch het blok er niet helemaal recht in liggen óf het linker binnenschermen zit niet helemaal jofel...

Ik zat te denken om anders die "waterbuis" die er bovenlangs loopt, die met 4 draadeindjes en moertjes vast zit, vast te zetten met boutjes. Dan kun je deze er eenvoudig af halen (ok, verlies je een deel koelvloeistof) en zodoende krijg je wel veel meer ruimte om met dat kleppendeksel te manouvreren.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Het moet gewoon net gaan. Als het niet gaat zit er iets niet goed.

Kreeg laatst een Fulvia binnen met carterbescherming. Die had men er maar onder gezet ipv de gebroken voorveer te vervangen.
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Heb het zelfde euvel gehad, eerst wou de bout er niet uit(sta je ervoor dan rechts)dmv hefboom iets de motor kunnen kantelen, (het gaat om mm) toen bout eruit,
daarna deksel op de zelfde manier, weet ook (horen zeggen)dat dit voorkomt bij andere fulvia's ( zagato 1600)
Fulvijasper

Unread post by Fulvijasper »

Ben nu toch wel erg benieuwd of dit alleen bij de 1600 zo is; ik heb er met mijn beide fulfje's nooit last mee gehad...

Jasper
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”