startprobleem k coupe 2.4

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
bin20vt

startprobleem k coupe 2.4

Unread post by bin20vt »

Dag allemaal,

ik heb sinds enkele weken een bijzonder vervelend probleem met mijn lancia k coupe 2.4. Als ik de sleutel in het contact stop gaan de lichtjes wel branden, maar als ik de sleutel omdraai, start de auto niet.

Een aantal weken geleden overkwam mij dit voor het eerst, maar na een aantal keren de sleutel uit en in het contact te hebben gestoken, starte de auto toen weer prima.

De afgelopen weken kwam dit probleem steeds vaker voor, maar na een aantal keer proberen, starte de auto toch altijd weer.

Het probleem is nu in een zodanig stadium dat de auto helemaal niet meer start. De snelheidsmeter is bij de laatste keer dat ik de auto probeerde te starten ook omhoog gelopen naar 230km/h en is op deze stand ook blijven staan.

Naast dit probleem, zakt en sluit het raam van de bestuurdersdeur ook niet meer automatisch bij het openen en sluiten van de deur. Het raam van de bestuurdersdeur zakt en sluit echter wel automatisch bij het openen en sluiten als de bijrijdersdeur gelijktijdig is geopend. Daarnaast werken de elektrische ramen soms ook helemaal niet aan beide kanten.

Heeft iemand van jullie misschien zelf ook al eens dergelijke problemen gehad of weet een van jullie misschien wat de oorzaak van deze vervelende problemen zou kunnen zijn? Ik zit met mijn handen in het haar en ben degene die mij een oplossing kan geven bij voorbaad zeer dankbaar.

Groeten,

Tjerk
sweetspeed

Re: startprobleem k coupe 2.4

Unread post by sweetspeed »

BEste Tjerk,

Na het lezen van de eerste alinea's dacht ik eigenlijk aan een onwillig alarm (als dat erop zit) of een defecte krukas-sensor.
Maar naar het schijnt spookt het in je auto ? Heb je al je zekeringen al eens nagelopen ?
bin20vt

Unread post by bin20vt »

beste Sweetspeed,

bedankt voor de snelle reactie. Het klopt dat er een alarm (gemini) op de auto zit, maar dit gebruik ik niet omdat de cv ook werkt via de sleutel en ik heb slechte ervaringen met het kastje van het alarm.

De zekeringen heb ik allemaal al gecontroleerd. Deze zijn allemaal nog goed.

Toen ik de auto vanochtend probeerde, brandde de binnenverlichting bij het openen van de deur goed, maar toen ik de sleutel in het contact stopte en omdraaide, brandden de lampjes op de tellerunit helemaal niet meer!

groeten,

Tjerk
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Slecht massa contact van de accupool?

Ik had met de SW na een dag klussen soortgelijke problemen. Kwam omdat de accu leeg was.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
marcel/KAPPA

Unread post by marcel/KAPPA »

Hallo

Ik denk ook een slechte massa. Trek eventueel een nieuwe min kabel direct op de
carrosserie. Reset daarna de computer met de accu.
bin20vt

Unread post by bin20vt »

Heren!

Allereerst bedankt voor de informatie! Ik ga er morgen even mee aan de slag. Weten jullie toevallig ook waar de massaaansluitingen allemaal zitten bij een K coupe (of sedan)?

Kan het zijn dat er in de deur een slechte massa zit waardoor er geen stroom naar het raam gaat?

groeten,

Tjerk
lanciathema.nl

begin gewoon met de accu; pool loshalen, schoonmaken met staalborstel, beetje kopervet erop en weer terug. Daarna massakabel zelf. Die zit op twee plekken vast; op het bl;ok en ergens onderweg op de carrosserie. Je kunt ook even een startkabel tussen de minpool en een ijzeren deel van de motor zetten en kijken of dat (na het schoonmaken van de pool) tot een verbetering leidt.
bin20vt

Unread post by bin20vt »

Allereerst heel erg bedankt voor alle reacties!

De coupe rijdt inmiddels weer! De "plus-pool" bleek ontzettend gecorrodeerd te zijn. Daarnaast maakte de accu bij de "plus-pool" een sissend geluid, alsof de accu aan het "koken" was. (Grote dank aan Lanciathema.nl!)

Na alles te hebben schoongemaakt en gemonteerd heb ik eerst de laadspanning gemeten en deze is iets meer dan 14v bij belasting (prima dus!). De accu is dus niet door overspanning gaan lekken. Wellicht ouderdom oid. De accu werkt nog steeds maar ik heb toch een nieuwe gekocht om zeker te zijn dat het goed is!

Aangaande het probleem van de ramen ben ik ook verder! Ik heb het ruitbedieningspaneel verwijderd en ben een beetje aan kabels gaan frummelen en merk dat daar het probleem zit. Morgen ga ik het deurpaneel demonteren en eens goed kijken waar het precies zit. Ik laat nog weten hoe het gegaan is!

groeten,

Tjerk
lanciathema.nl

Graag gedaan!
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”