Boeken
Boeken
Welk(e) werkplaatshandboek(en) zijn aan te raden - en waar te koop - voor Fulvia Coupe serie 2. Gezien de techniek van motor, bak en ophanging veel overeenkomsten vertoond met serie 1, kan dit mogelijk ook dienen. Liever een boek dan CD. Wie helpt mij op weg ?
-
Re: Boeken
CD kopen en uitprinten geeft echt het beste resultaat. Er worden af en toe wel werkplaatshandboeken aangeboden, maar die zijn vaak ook een print. In ieder geval losbladig. De boeken van Haynes bleken volgens Diederik laatst niet veel te bieden.
Voordeel van de cd is dat je je ook op plaatsen waar je het boek niet voor je hebt kunt voorbereiden. Je print dan het stukje dat je nodig hebt uit en je hoeft je niet druk te maken over vuile handen in het boek.
Als je tegen een boek aanloopt controleer de kwaliteit dan door op te zoeken hoe je de nokkenassen op tijd zet en hoe je de remmen reviseert.
Walter
Voordeel van de cd is dat je je ook op plaatsen waar je het boek niet voor je hebt kunt voorbereiden. Je print dan het stukje dat je nodig hebt uit en je hoeft je niet druk te maken over vuile handen in het boek.
Als je tegen een boek aanloopt controleer de kwaliteit dan door op te zoeken hoe je de nokkenassen op tijd zet en hoe je de remmen reviseert.
Walter
Ik heb niet zozeer gezegd dat de boeken van Haynes niet veel te bieden hebben maar meer dat deze überhaupt niet te vinden zijn! Ik had gehoopt op een hobby-sleutel-vriendelijk boek zoals een Haynes of Olyslager etc. maar ik heb die tot nog toe nergens kunnen vinden.
De CD biedt weinig soelaas als je niet zo verschrikkelijk onderlegd bent met de techniek van een Fulvia. Er staan met name heel veel technische gegevens in (niet onbelangrijk natuurlijk!) maar heldere uitleg over bijvoorbeeld hoe je je kleppen zelf kunt stellen vind je er niet in helaas. Het is dus meer een garage-werkboek dan een sleutelhandleiding voor de "handige doe-het-zelver".
Mocht je wel tegen zo een dergelijk boek aanlopen, dan houdt ik mij ook zeker aanbevolen!
De CD biedt weinig soelaas als je niet zo verschrikkelijk onderlegd bent met de techniek van een Fulvia. Er staan met name heel veel technische gegevens in (niet onbelangrijk natuurlijk!) maar heldere uitleg over bijvoorbeeld hoe je je kleppen zelf kunt stellen vind je er niet in helaas. Het is dus meer een garage-werkboek dan een sleutelhandleiding voor de "handige doe-het-zelver".
Mocht je wel tegen zo een dergelijk boek aanlopen, dan houdt ik mij ook zeker aanbevolen!
Zo zeg je het eigenlijk heel goed Diederik. Het zijn inderdaad garagehandboeken en geen boeken voor de doe het zelver.
Een kompleet werkplaats boek voor serie 2 is er alleen in het Italiaans en staat op een van de viva-lancia.com CD's.
Het alternatief is een 1ste serie werkplaatsboek in Engels, Frans, Duits of uiteraard Italiaans en de Concise Workshop Manual voor de specifieke S2 dingen.
Een kompleet werkplaats boek voor serie 2 is er alleen in het Italiaans en staat op een van de viva-lancia.com CD's.
Het alternatief is een 1ste serie werkplaatsboek in Engels, Frans, Duits of uiteraard Italiaans en de Concise Workshop Manual voor de specifieke S2 dingen.
-
Ik heb even een mailtje gestuurd naar Haynes met de vraag of ze ooit wel een Fulvia manual gemaakt hebben
Kijken of we antwoord krijgen
De enige Haynes manual die ik ken voor lancia is van de Beta
Je kunt op E bay proberen te kijken of er in de duitstalige serie van Buechli verlag een Fulvia handleiding is uitgebracht
Zou je verwachten, want voor de Flavia is hij er wel, nr 75
De serie heette, "Querschnitt durch die Autotechnik"het logo was een hoekige Q
De titels heetten "Auto Reparaturanleitung""
Uitgever was Buechli Verlag, Zug , Zwitserland
Kijken of we antwoord krijgen
De enige Haynes manual die ik ken voor lancia is van de Beta
Je kunt op E bay proberen te kijken of er in de duitstalige serie van Buechli verlag een Fulvia handleiding is uitgebracht
Zou je verwachten, want voor de Flavia is hij er wel, nr 75
De serie heette, "Querschnitt durch die Autotechnik"het logo was een hoekige Q
De titels heetten "Auto Reparaturanleitung""
Uitgever was Buechli Verlag, Zug , Zwitserland
- Attachments
-
- voorblad buechli fflavia.jpg (193.66 KiB) Viewed 896 times
-
beste boekenzoekers
Ik had een mooie print van de Viva-Lancia ceedees gemaakt (in tweevoud),
eentje voor met mijn vette poten in garage mee te rommelen, en eentje voor aan de keukentafel de strategische plannen mee bepalen.
In de garageversie klieder ik met alles wat ik vinden kan vanalles bij, extraatjes die het klussen later makkelijker maken, ezelsbruggetjes voor mezelf,
die ik thuis dan in de nette versie mooi overschrijf.
Ondertussen valt goed op welke delen ik al aangepakt heb in de boeken (vette vingers en klus-hulpjes).
Bestel lekker die cd's van het forum, je doet het forum (en zijn voortbestaan ervan) er een plezier mee, en dat is zowat de volledigste fulvia-klusboekversie die er is; alle andere zijn evenwel nog vager en een origineel copy is gewoon jammer om die in de garage te staan bevuilen....
Trouwens die ceedees staan nog boordevol leuke ditjes en datjes!
groentjes
Bart
Ik had een mooie print van de Viva-Lancia ceedees gemaakt (in tweevoud),
eentje voor met mijn vette poten in garage mee te rommelen, en eentje voor aan de keukentafel de strategische plannen mee bepalen.
In de garageversie klieder ik met alles wat ik vinden kan vanalles bij, extraatjes die het klussen later makkelijker maken, ezelsbruggetjes voor mezelf,
die ik thuis dan in de nette versie mooi overschrijf.
Ondertussen valt goed op welke delen ik al aangepakt heb in de boeken (vette vingers en klus-hulpjes).
Bestel lekker die cd's van het forum, je doet het forum (en zijn voortbestaan ervan) er een plezier mee, en dat is zowat de volledigste fulvia-klusboekversie die er is; alle andere zijn evenwel nog vager en een origineel copy is gewoon jammer om die in de garage te staan bevuilen....
Trouwens die ceedees staan nog boordevol leuke ditjes en datjes!
groentjes
Bart
[IMG]http://i62.tinypic.com/2sakz2g.png[/IMG]
-
Bart,
CD's of boek maakt op zich denk niet zo veel uit
Maar ik weet niet of je wel eens met een Haynes manual gesleuteld hebt, het gaat domweg uit van een lager kennisnivo van de sleutelaar en helpt met duidelijke instructies en bergen fotoseries.
Ook wordt er vaak aangegeven wat alternatieven zijn voor speciaal gereedschap.
Dat mis je natuurlijk in een werkplaatsboek, daar wordt uitgegaan van het kennisnivo van geschoolde monteurs.
De Buechli boeken zijn op dat gebied ook wel minder dan de Haynes serie, maar er wordt toch meer uitgelegd.
Bert
CD's of boek maakt op zich denk niet zo veel uit
Maar ik weet niet of je wel eens met een Haynes manual gesleuteld hebt, het gaat domweg uit van een lager kennisnivo van de sleutelaar en helpt met duidelijke instructies en bergen fotoseries.
Ook wordt er vaak aangegeven wat alternatieven zijn voor speciaal gereedschap.
Dat mis je natuurlijk in een werkplaatsboek, daar wordt uitgegaan van het kennisnivo van geschoolde monteurs.
De Buechli boeken zijn op dat gebied ook wel minder dan de Haynes serie, maar er wordt toch meer uitgelegd.
Bert
-
Hey Bert
Volkomen mee eens.
Soms wordt in de werkplaatshandboeken verwacht dat je de cursus van 16 juni 1968 die gegeven werd door Dott. Pernelli in het opleidingscentrum van Torino, nog goed onder de knie hebt!
Plus in het werkplaatshandboek worden alle gereedschappen met hun onderdeelnummer beschreven, en dat maakt het net zo ontransparant.
De Haynes werkplaatsboeken zijn daarentegen een verademing, maar helaas is er voor fulvias heeeeeeeeeel erg weinig gepubliceerd door alternatieve kanalen. Zelfs het gerenomeerde Revue Technique heeft hier geen antwoord op (is de Franse tegenhanger van 'Q' (dat duitse ding)).
Moest er een goed alternatief zijn, zou al wijd en zijd bekend zijn denk ik!
Ik heb indertijd ook Haynes manuals gehad voor mijn vorige stalen rossen. Die voldeden prima in info.
Bart
Volkomen mee eens.
Soms wordt in de werkplaatshandboeken verwacht dat je de cursus van 16 juni 1968 die gegeven werd door Dott. Pernelli in het opleidingscentrum van Torino, nog goed onder de knie hebt!

De Haynes werkplaatsboeken zijn daarentegen een verademing, maar helaas is er voor fulvias heeeeeeeeeel erg weinig gepubliceerd door alternatieve kanalen. Zelfs het gerenomeerde Revue Technique heeft hier geen antwoord op (is de Franse tegenhanger van 'Q' (dat duitse ding)).
Moest er een goed alternatief zijn, zou al wijd en zijd bekend zijn denk ik!
Ik heb indertijd ook Haynes manuals gehad voor mijn vorige stalen rossen. Die voldeden prima in info.
Bart
[IMG]http://i62.tinypic.com/2sakz2g.png[/IMG]
-
Kreeg vandaag antwoord van Haynes
Zij hebben nooit een Fulvia manual gemaakt
Maar Bart heeft denk ik wel gelijk, als er een boek was zou dat op dit forum toch al boven water gekomen zijn
Overigens Bart,
Ik heb de speciaal gereedschap catalogus als PDF
Toch wel handig, want van elk gereedschap staat er een plaatje bij en de nummers zijn een code waarmee je het vrij snel kan vinden
Al een paar keer wat kunnen improviseren aan de hand van het plaatje
Hieronder de uitleg
Finding a tool in the catalogue is pretty easy, since it is largely systematic.
Before 1972 all tools carry a 7 digit number, starting with 80, After 1972 an 8 digit number starting with 880. If you have an 8 digit toolnumber, just drop the first 8 and you are back to the old system.
So in the 7 digit system all toolnumbers start with 80 (2 digits)
The third digit identifies the section of the car it is used for, the sections are identical to the chapters of the workshop manual, so 1 denotes tools for the engine, 2 for the Clutch, Gearbox or Propshaft,3 for rear axle and suspension etc. the contents page lists all the sections
Digit 4 identifies the type of tool
1, a spanner 2, a puller or installer 3, Miscellaneous tools
4, Tooling, i.e cutting, drilling, reaming tools 5, inspection and testing tools
6, Machines 7, lifting, supporting or handling tools
8, Plant (compressors etc) 9, Furniture
The remaining 3 Digits are a sequence number
Example Tool 8055150
Third Digit 5 , section Brakes wheels and Tyres
Fourth digit 5, a testing tool
Remaining digits sequence nbr 150
This is a distance bar to measure toe in of your front wheels
Bert
Zij hebben nooit een Fulvia manual gemaakt
Maar Bart heeft denk ik wel gelijk, als er een boek was zou dat op dit forum toch al boven water gekomen zijn
Overigens Bart,
Ik heb de speciaal gereedschap catalogus als PDF
Toch wel handig, want van elk gereedschap staat er een plaatje bij en de nummers zijn een code waarmee je het vrij snel kan vinden
Al een paar keer wat kunnen improviseren aan de hand van het plaatje
Hieronder de uitleg
Finding a tool in the catalogue is pretty easy, since it is largely systematic.
Before 1972 all tools carry a 7 digit number, starting with 80, After 1972 an 8 digit number starting with 880. If you have an 8 digit toolnumber, just drop the first 8 and you are back to the old system.
So in the 7 digit system all toolnumbers start with 80 (2 digits)
The third digit identifies the section of the car it is used for, the sections are identical to the chapters of the workshop manual, so 1 denotes tools for the engine, 2 for the Clutch, Gearbox or Propshaft,3 for rear axle and suspension etc. the contents page lists all the sections
Digit 4 identifies the type of tool
1, a spanner 2, a puller or installer 3, Miscellaneous tools
4, Tooling, i.e cutting, drilling, reaming tools 5, inspection and testing tools
6, Machines 7, lifting, supporting or handling tools
8, Plant (compressors etc) 9, Furniture
The remaining 3 Digits are a sequence number
Example Tool 8055150
Third Digit 5 , section Brakes wheels and Tyres
Fourth digit 5, a testing tool
Remaining digits sequence nbr 150
This is a distance bar to measure toe in of your front wheels
Bert
Mooi dat jullie meedenken.Heb volgens invoerdocument Fulvia coupe 1.3S 2S 1973 818.630 met chassisnr.048006, motor behoort 818303 te zijn, echter er ligt een 818302 blok : 22703353 in met kop:818302:2286649. Graag wil ik weten welke CD's ik het beste bestel;mogelijk deels voor serie 1 ( vanwege motor etc.) en deels voor serie 2 voor de aanvullingen.
Tevens de CD met gereedschap neem ik aan, hoewel ik de stukken voor as & lagermoeren reeds zelf gemaakt heb is het altijd handig. Graag jullie reactie, bij voorbaat dank.
henk
Tevens de CD met gereedschap neem ik aan, hoewel ik de stukken voor as & lagermoeren reeds zelf gemaakt heb is het altijd handig. Graag jullie reactie, bij voorbaat dank.
henk