Eind van de middag met mijn Kappa teruggekeerd uit een sneeuwrijk Tsjechië.
Een Kappa op Vredestein Snowtraxx heeft een prima tractie op besneeuwde wegen en hellingen kan ik je verzekeren.
In Polen deed zich op de terugreis een raar fenomeen voor. Nadat ik de wissers kort daarvoor had uitgezet, zette ik de ruitenwissers aan door even de eenmalige wisstand (naar boven) te activeren. Het resultaat was dat de wissers geen volledige slag maakten, maar een klein stukje bewogen en diagonaal bleven staan. Bij een tweede poging werd het nog doller. De wisserbladen keerden niet meer terug naar de horizontale ruststand, maar bleven na het wissen helemaal verticaal staan.
Ik schrok wel even van het gebeuren want ik had nog zo'n 1000 km voor de boeg in slecht weer. Kortom, ik ben er maar niet mee gaan rommelen. De hele rit is het dus zo gebleven dat de wissers een nieuwe ruststand gevonden hadden: verticaal in plaats van horizontaal, Verder functioneerde alles wel naar behoren en waren alle wisfuncties beschikbaar. Ziet er welk wat af uit om de hele rit tegen je ruitenwissers aan te kijken. Contact aan en uit zetten maakte niets uit.
1 Waar kan dit aan liggen: relais? stuurschakelaar die een slecht contact maakt? Ruitenwissermotor?
2 Hoe krijg ik de wissers weer in de juiste ruststand? Ik kan natuurlijk de wisserarmen even losschroeven en opnieuw monteren, maar dan heb je misschien wel kans dat als het zaakje zichzelf alsnog herstelt je je wissermotor opfikt omdat de bladen geen kant meer op kunnen.
Groet
Stasiu
Ruitenwissers zijn kluts kwijt
Re: Ruitenwissers zijn kluts kwijt
Dit klinkt inderdaad als een slecht contactje ergens.
Even doorlopen met de multimeter.
En anders zou ik de ruitenwissers inderdaad een andere ruststand geven door het opnieuw te monteren.
Is de makkelijke en snelle manier.
Even doorlopen met de multimeter.
En anders zou ik de ruitenwissers inderdaad een andere ruststand geven door het opnieuw te monteren.
Is de makkelijke en snelle manier.
Dom ,dom, zoek naar het euvel en niet nieuwe ruststanden geven dmv demonteren en monteren
relais en draadboom bij het motortje goed controleren contacten ,ed. alles goed reinigen
kijk ook mechanisch goed na..
relais en draadboom bij het motortje goed controleren contacten ,ed. alles goed reinigen
kijk ook mechanisch goed na..
Hoi Peter,
Was ik ook van plan. Ik ga het motortje eens bekijken dit weekend. Als ik er nog eens goed over nadenk draait nu feitelijk het wissermechanisme (dus ook de wissermotor?) precies de verkeerde kant op. Normaliter gaan de wissers van binnenuit gezien van rechts naar links. Nu gaan ze van links naar rechts. Hermonteren van de wissers is daarom geen optie, maar zal gelijk de boel laten vastlopen!
Als ik naar het electrisch schema kijk denk ik dat het relais aan de wissermotor vast zit. (in het schema nr. 83)
Heeft iemand nog tips?
Stasiu
Was ik ook van plan. Ik ga het motortje eens bekijken dit weekend. Als ik er nog eens goed over nadenk draait nu feitelijk het wissermechanisme (dus ook de wissermotor?) precies de verkeerde kant op. Normaliter gaan de wissers van binnenuit gezien van rechts naar links. Nu gaan ze van links naar rechts. Hermonteren van de wissers is daarom geen optie, maar zal gelijk de boel laten vastlopen!
Als ik naar het electrisch schema kijk denk ik dat het relais aan de wissermotor vast zit. (in het schema nr. 83)
Heeft iemand nog tips?
Stasiu
Denk dat de moer op motorasje is losgelopen !!!! Vandaar dat de ruststand verschoven is .
Gr.Martin
Gr.Martin
Klinkt als een goede kanshebber!
De problemen zijn weer opgelost!
Ik ben vanochtend naar Gerrit in Beesd geweest en heb en compleet ruitenwissermechanisme opgehaald. Thuisgekomen de boel schoongemaakt, de wisserasjes opengemaakt en van olie voorzien. Demontage en en montage is een vrij eenvoudig klusje. Ik was er een uurtje mee bezig en heb meteen een hoop troep achter de paravanplaat heb verwijderd, het interieurfilter vernieuwd en alle rubbers een goed schoongemaakt. Alles functioneert weer als nieuw.
En meteen bij Gerrit een automatisch dimbare binnenspiegel meegenomen. Dankbaar montageklusje, de bedrading ligt klaar achter de interieurverlichting.
Groet
Stasiu
Ik ben vanochtend naar Gerrit in Beesd geweest en heb en compleet ruitenwissermechanisme opgehaald. Thuisgekomen de boel schoongemaakt, de wisserasjes opengemaakt en van olie voorzien. Demontage en en montage is een vrij eenvoudig klusje. Ik was er een uurtje mee bezig en heb meteen een hoop troep achter de paravanplaat heb verwijderd, het interieurfilter vernieuwd en alle rubbers een goed schoongemaakt. Alles functioneert weer als nieuw.
En meteen bij Gerrit een automatisch dimbare binnenspiegel meegenomen. Dankbaar montageklusje, de bedrading ligt klaar achter de interieurverlichting.
Groet
Stasiu