Hoi allen,
Stel, je hebt een 1600HF gekocht waar de kop vanaf ligt omdat er een verkeerde koppakking op zat. (en je hebt nauwelijks kennis van een Fulvia...maar wel technisch onderlegt) De ketting was uit elkaar maar wel keurig vast gezet zodat, theoretisch, de krukas goed zou moeten staan.
Kop gemonteerd met de nokkenassen op de markeringen, niet gestart wel gerold in de 5e versnelling zonder bougies. Lijkt goed te gaan maar zijn er nog meer manieren om te controleren of de stand echt wel klopt??
En dan de 2e. De kleppen waren keurig helemaal los gedraaid om zo enige schade/spanning te voorkomen. Nu is de bestelde CD ondertussen binnen maar hier staat eigenlijk niet zoveel info in als ik had gehoopt (dus zó technisch onderlegt ben ik nou ook weer niet) Ik had gehoopt op Haynes / Olieslager achtige aanwijzingen... Ik weet ondertussen dat de speling 0.20mm inlaat en 0.30mm uitlaat (beide +0.03mm) moeten zijn, maar in welke stand?? Er wordt gerept over de stand van de rotor maar die zit er ook niet op.... Weet wel van de markeringen op het vliegwiel maar weet niet/snap niet om welke cilinder het dan gaat!
Kan iemand van jullie dit mij svp uitleggen?
Hopeloos, ik weet het... maar doe het graag zelf om zo de techniek van de 1600 goed onder de knie te krijgen. Wegbrengen kan altijd nog maar om nou straks voor elk akkefietje de anwb (kuch) te moeten bellen is ook zo suf.
Grt+veel dank alvast!
Diederik
Kleppen stellen 1600HF + stand ketting
-
- Posts: 47
- Joined: 22 Dec 2008, 08:38
Re: Kleppen stellen 1600HF + stand ketting
Diederik,
Absoluut even zoeken op 'nokkenas' hier op dit forum. Dan weet je al veel meer. Lancia heeft er een geheel eigen systeem voor dat wel een beetje aandacht vraagt maar waar je niet afhankelijk bent van aangebrachte merktekens. Ga in ieder geval niet af op aannames of merktekens.
Er zijn vast ook wel cd's van een 1600 beschikbaar. Dan weet je echt alles.
Walter
Absoluut even zoeken op 'nokkenas' hier op dit forum. Dan weet je al veel meer. Lancia heeft er een geheel eigen systeem voor dat wel een beetje aandacht vraagt maar waar je niet afhankelijk bent van aangebrachte merktekens. Ga in ieder geval niet af op aannames of merktekens.
Er zijn vast ook wel cd's van een 1600 beschikbaar. Dan weet je echt alles.
Walter
Re: Kleppen stellen 1600HF + stand ketting
De merktekens op de nokkenas geven de stand aan van de assen voor het monteren van de kop. De timing wordt gezet door de lift op BDP te meten of met een gradenboog. Ik haal voor het monteren van een kop altijd de motor er uit en markeer dan de betreffende tanden op het vliegwiel voor een dubbel check. De gegevens staan op DT Fulv. 01/400 voor zowel de lift op BDP methode als de gradenboog methode.
Als je nokkenassen hebt met vernier (pinneke) dan heb je 11 x 12 = 132 posities. Met enkel de vernier kun je dus de nokkenassen op 2,73 nokkenas graden ofwel 5,45 krukas graden nauwkeurig afstellen. Dat vind ik net niet nauwkeurig genoeg. Het sprocket wiel heeft 38 tanden. Die 38 heeft een gemene deler 2 met de hiervoor genoemde 12. Als je die 2 er uit haalt heb je nog 19 extra standen. Door dus ook de ketting te verleggen kun je de nokkenassen afstellen met een nauwkeurigheid van minder dan een halve graad en dat is mooi.
Het BDP merkteken op het vliegwiel komt overeen met BDP voor zowel #1 als #4.
De handigste manier om de krukas te draaien is met sleutel 24 op de bout van de poelie.
De klepspeling meet je tussen punt van stel boutje en klepsteel resp. stoterstangetje als de nok van de schoen van de tuimelaar af wijst. Je kunt dus eenvoudig kijken of de nok ongeveer de andere kant op staat. Nu is de basis cirkel groter dan 180 graden dus erg kritisch is dat niet.
De ontstekingsvolgorde is 1 3 4 2. Je kunt ook kijken welke kleppen open staan.
1 open 4 stellen
3 open 2 stellen
4 open 1 stellen
2 open 3 stellen
Als je nokkenassen hebt met vernier (pinneke) dan heb je 11 x 12 = 132 posities. Met enkel de vernier kun je dus de nokkenassen op 2,73 nokkenas graden ofwel 5,45 krukas graden nauwkeurig afstellen. Dat vind ik net niet nauwkeurig genoeg. Het sprocket wiel heeft 38 tanden. Die 38 heeft een gemene deler 2 met de hiervoor genoemde 12. Als je die 2 er uit haalt heb je nog 19 extra standen. Door dus ook de ketting te verleggen kun je de nokkenassen afstellen met een nauwkeurigheid van minder dan een halve graad en dat is mooi.
Het BDP merkteken op het vliegwiel komt overeen met BDP voor zowel #1 als #4.
De handigste manier om de krukas te draaien is met sleutel 24 op de bout van de poelie.
De klepspeling meet je tussen punt van stel boutje en klepsteel resp. stoterstangetje als de nok van de schoen van de tuimelaar af wijst. Je kunt dus eenvoudig kijken of de nok ongeveer de andere kant op staat. Nu is de basis cirkel groter dan 180 graden dus erg kritisch is dat niet.
De ontstekingsvolgorde is 1 3 4 2. Je kunt ook kijken welke kleppen open staan.
1 open 4 stellen
3 open 2 stellen
4 open 1 stellen
2 open 3 stellen
Re: Kleppen stellen 1600HF + stand ketting
:S ok, mijn technische kennis reikt dus toch een heel stuk minder ver dan ik zelf had gehoopt.... Een 2cv heeft geen distributieriem oid en bij een Suzuki en Citroën werkt het met riemen en merktekens, kind kan dan de was doen. Maar wat ik nu allemaal lees gaat mijn pet te boven hoor! 
Is er ook een uitleg voor de distributieketting in Jip&Janneke taal? Kleppen stellen begrijp ik, is dan ook weer niet zo heel moeilijk.
Grt,
Diederik

Is er ook een uitleg voor de distributieketting in Jip&Janneke taal? Kleppen stellen begrijp ik, is dan ook weer niet zo heel moeilijk.
Grt,
Diederik
-
- Posts: 267
- Joined: 17 Dec 2008, 19:54
Re: Kleppen stellen 1600HF + stand ketting
Diederik
Het boek is inderdaad erg sumier in zijn uitleg; daarom heb ik het tijdens mijn cilinderkop verhaal, het effe opgeschreven in jip en jannekes-taal. In België is het samsom en Gert taal, maar het blijft een beetje hetzelfde: ik hoop dat je (en de rest natuurlijk) er wat aan hebt:
vooreerst:
- 3 soorten cilinderkopbouten, - 3 verschillende aantrekkoppels (fiat – lancia – speciale versterkte bouten)
------> de versterkte (aanrader) zijn bij Huib te verkrijgen!!!!
- Bij montage: bouten 1 en 2 zijn dikker: stelbouten om de kop en de koppakking juist te centreren, maar zeker toch manueel controleren
- Bij montage nokassen en tuimelaarassen: er zijn 2 iets kortere bouten; die horen op de plaats waar geen stalen bus zit tussen kop en lageringhuisjes
Bij montage ketting:
- beide nokassen op punt zetten (punt = streepjes zichtbaar op lagering en nokas)
- vliegwiel op BDP op : ”Æ “en “¼”
- kleppen los zetten
- tijdens montage ketting: opgepast: boven krukas zit een “pisserke” dat olie drupt op ketting – als dat breekt is oliedruk opmerkelijk lager
- slotje van ketting zo monteren dat beentjes van slotje tegen de draairichting in wijzen
- kettingspanner aandraaien maar niet moervast
- 2x ronddraaien met sleutel 24 op krukaspoulie
Kleppen stellen
- inlaatklep cil1: speling op 1.1mm zetten
- uitlaatklep cil1: speling op 1.1mm zetteb
- voeler van 0.1 op inlaat cil1 zetten en zien: moet los komen op BDP
- - dwz: iets voor of net na “Æ” = OK
- - vanaf het midden tot aan: “¥” = NIET OK
- Dit idem voor uitlaatklep cil 1: maar deze moet vast komen op BDP
- Indien het niet goed komt: centrale bout van nokas losschieten en tandwiel nokas verzetten adh van de pinnekes om juiste stand te bekomen
- Daarna alles vastzetten en klepspeling nazien: in:0.15mm en uit: 0.25mm
Ontsteking juistzetten:
- motor 2x ronddraaien met sleutel 24 op krukaspoulie
- delco monteren: motor op stand vliegwiel “¥” en vonk op cilinder 4.
- Met stroboscooplamp juiste afstelling zetten.
Voetnootje: ik had gecopy-paste, maar blijkbaar zijn er tekens anders: de samengeklonken AE = het cirkeltje met rechte streep door.
De gekke V met 2 streepjes onder is het oneindig teken.
Die tekens moeten allemaal een mooie naam hebben, maar ze schieten me 'net niet' te binnen!
Ziezo, een kind kan de was doen!
Misschien toch nog effe na te lezen door fulvia-pro, want dit is ondertussen ook al weer een jaar achter de rug.
Doedels
Bart
Het boek is inderdaad erg sumier in zijn uitleg; daarom heb ik het tijdens mijn cilinderkop verhaal, het effe opgeschreven in jip en jannekes-taal. In België is het samsom en Gert taal, maar het blijft een beetje hetzelfde: ik hoop dat je (en de rest natuurlijk) er wat aan hebt:
vooreerst:
- 3 soorten cilinderkopbouten, - 3 verschillende aantrekkoppels (fiat – lancia – speciale versterkte bouten)
------> de versterkte (aanrader) zijn bij Huib te verkrijgen!!!!
- Bij montage: bouten 1 en 2 zijn dikker: stelbouten om de kop en de koppakking juist te centreren, maar zeker toch manueel controleren
- Bij montage nokassen en tuimelaarassen: er zijn 2 iets kortere bouten; die horen op de plaats waar geen stalen bus zit tussen kop en lageringhuisjes
Bij montage ketting:
- beide nokassen op punt zetten (punt = streepjes zichtbaar op lagering en nokas)
- vliegwiel op BDP op : ”Æ “en “¼”
- kleppen los zetten
- tijdens montage ketting: opgepast: boven krukas zit een “pisserke” dat olie drupt op ketting – als dat breekt is oliedruk opmerkelijk lager
- slotje van ketting zo monteren dat beentjes van slotje tegen de draairichting in wijzen
- kettingspanner aandraaien maar niet moervast
- 2x ronddraaien met sleutel 24 op krukaspoulie
Kleppen stellen
- inlaatklep cil1: speling op 1.1mm zetten
- uitlaatklep cil1: speling op 1.1mm zetteb
- voeler van 0.1 op inlaat cil1 zetten en zien: moet los komen op BDP
- - dwz: iets voor of net na “Æ” = OK
- - vanaf het midden tot aan: “¥” = NIET OK
- Dit idem voor uitlaatklep cil 1: maar deze moet vast komen op BDP
- Indien het niet goed komt: centrale bout van nokas losschieten en tandwiel nokas verzetten adh van de pinnekes om juiste stand te bekomen
- Daarna alles vastzetten en klepspeling nazien: in:0.15mm en uit: 0.25mm
Ontsteking juistzetten:
- motor 2x ronddraaien met sleutel 24 op krukaspoulie
- delco monteren: motor op stand vliegwiel “¥” en vonk op cilinder 4.
- Met stroboscooplamp juiste afstelling zetten.
Voetnootje: ik had gecopy-paste, maar blijkbaar zijn er tekens anders: de samengeklonken AE = het cirkeltje met rechte streep door.
De gekke V met 2 streepjes onder is het oneindig teken.
Die tekens moeten allemaal een mooie naam hebben, maar ze schieten me 'net niet' te binnen!

Ziezo, een kind kan de was doen!

Misschien toch nog effe na te lezen door fulvia-pro, want dit is ondertussen ook al weer een jaar achter de rug.
Doedels
Bart
[IMG]http://i62.tinypic.com/2sakz2g.png[/IMG]
-
- Posts: 169
- Joined: 01 Feb 2009, 10:27
Re: Kleppen stellen 1600HF + stand ketting
Stel de klepspeling in op (staat in het boek, uit me hoofd 2,3mm.. ligt aan het soort nokkenas).
Zet zuiger nr 1 op bovenste dode punt, dit is met acrobatische trucs te zien aan je starterkrans op het vliegwiel, hiervan is er 1 voor BDP en de ander voor statische voorontsteking. ?e zijn ofwel gekleurd of er staat een merkteken in of beide, of misschien ook wel niet, maar dan moet je die op een andere manier bepalen.
wanneer je nu de nokkenassen op het moment van tuimelen zet ((uitlaatklep gaat dicht, inlaatklep gaat open) of dit een stoterstangen of bovenliggende nokkenas is, dat principe is hetzelfde), licht de nok precies aan op zowel in als uitlaatklep. Dit is ook het moment dat je zuiger nr1 in BDP moet staan.
Dit is dus ook het punt waarop de nokkenassen afgesteld moeten worden.
Deze 2,3 mm is dus normaal gesproken de lift van de kleppen die hij tijdens tuimelen op het BDP heeft, maar omgekeerd kan je dit getal dus gebruiken om het moment van tuimelen (of de stand van de nokkenassen) op het BDP te bepalen.
Als alles erop zit, controleer dan nogmaals dat wanneer zuiger nr1 in BDP staat, de uitlaatklep net spelingsvrij gaat worden, en de inlaatklep net aan begint te liggen (dit met nogsteeds de ingestelde waarde van 2.3) Hierna de klepspeling afstellen.
Volgens mij moet dit de methode zijn, om eventuele schade te voorkomen zou ik nog even de hulplijn: het publiek raadplegen inzetten, en even wachten of de meerderheid het hier mee eens is.
Zet zuiger nr 1 op bovenste dode punt, dit is met acrobatische trucs te zien aan je starterkrans op het vliegwiel, hiervan is er 1 voor BDP en de ander voor statische voorontsteking. ?e zijn ofwel gekleurd of er staat een merkteken in of beide, of misschien ook wel niet, maar dan moet je die op een andere manier bepalen.
wanneer je nu de nokkenassen op het moment van tuimelen zet ((uitlaatklep gaat dicht, inlaatklep gaat open) of dit een stoterstangen of bovenliggende nokkenas is, dat principe is hetzelfde), licht de nok precies aan op zowel in als uitlaatklep. Dit is ook het moment dat je zuiger nr1 in BDP moet staan.
Dit is dus ook het punt waarop de nokkenassen afgesteld moeten worden.
Deze 2,3 mm is dus normaal gesproken de lift van de kleppen die hij tijdens tuimelen op het BDP heeft, maar omgekeerd kan je dit getal dus gebruiken om het moment van tuimelen (of de stand van de nokkenassen) op het BDP te bepalen.
Als alles erop zit, controleer dan nogmaals dat wanneer zuiger nr1 in BDP staat, de uitlaatklep net spelingsvrij gaat worden, en de inlaatklep net aan begint te liggen (dit met nogsteeds de ingestelde waarde van 2.3) Hierna de klepspeling afstellen.
Volgens mij moet dit de methode zijn, om eventuele schade te voorkomen zou ik nog even de hulplijn: het publiek raadplegen inzetten, en even wachten of de meerderheid het hier mee eens is.
Re: Kleppen stellen 1600HF + stand ketting
Kijk, dat is al duidelijkere taal! Veel dank alvast Bart en Stefan.
Nu kan ik in ieder geval een begin maken met het juist zetten/controleren van de stand.
Ik wacht inderdaad nog wel even de reacties van "het publiek" af hoor.
Grt,
Diederik
(duikt weer de garage in)
Nu kan ik in ieder geval een begin maken met het juist zetten/controleren van de stand.
Ik wacht inderdaad nog wel even de reacties van "het publiek" af hoor.
Grt,
Diederik
(duikt weer de garage in)
Re: Kleppen stellen 1600HF + stand ketting
Let op: het is geen 302 motor met 818.100 nokkenassen maar een 740 motor met 818.342 nokkenassen. De lift op BDP is dan niet 1 maar 2,2mm