ontwasemen

Discussie en vraagbaak over Lybra
wcabro

Re: ontwasemen

Unread post by wcabro »

Beneden 3 a 4 graden stopt de compressor van de airco ermee, dit heeft te maken met een te lage druk in het airco-systeem van het koudemiddel, dus een beveiliging van de compressor die defect kan gaan als de druk te laag is en de olie in het koudemiddel onvoldoende getransporteerd kan worden. Een mechanische 4 traps drukregelaar schakelt de elektrisch aansturing van de compressor uit, dit wordt dus niet door de buitentemperatuur-sensor geregeld.

Er zit veel verschil tussen Lybra;s en of ze last hebben van vocht. Het heeft ook te maken met het restant vocht in het kachel-systeem op het moment van uitschakelen van e compressor.

Het oranje lampje dus altijd buiten-circulatie helpt zeker goed, maar niet altijd afdoende. Mijn oplossing is erg simpel. Als de temperatuur rond 7 graden wordt en soms kouder, schakel ik de ECON in, zodat de compressor ook niet inschakelt. Het aanmaken van vocht in het kachel-systeem is dan niet meer aanwezig waardoor mijn auto geen vochtige ramen meer heeft.

Mij auto heeft in de tijd alle modificaties gehad: extra rooster links achter de bumper, een speciaal pollenfilter, nieuwe regeleenheid kachel/airco, afwatering verdamper aangepast waardoor een betere afvoer van condenswater . advies altijd oranje lampje aan. Toch blijft het kritisch rond de 3 a 4 graden.

De mensen hier die geen last hebben van dit fenomeen hebben werkelijk geluk zeker 4 op 5 Lybra's kennen dit probleem tot aan de laatste versie van 2005 toe.

Probleem is echter definitief opgelost toen de laatste Lybra uit de fabriek is gekomen.

Ondanks dit blijft het een fantastische auto.

Groeten WcabroB)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”