Fulvia 1.3 of 1.6 HF?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Diederik

Re: Fulvia 1.3 of 1.6 HF?

Unread post by Diederik »

Aha, ok. Dan zal het dus wel 90pk zijn, is niet echt veel.... Zo'n 1600 of 1.6 blijft wel erg aanlokkelijk.
En stalling is aanwezig, goed geoutilleerd, heel prettig!

Mijn 2cv's hebben nog nooit een naam gehad! En bij mij zijn ze mannelijk... Is dat heel erg? ;)

Goed om te horen ook van dat verschillende weggedrag, was bij mij onbekend. Komen al een heel eind zo! (behalve aanschaf maar heb al maitlje gestuurd naar Giorgio)

Grt!
Diederik
JanH

Unread post by JanH »

[size=medium]Je kunt op het internet al kennismaken met Giorgio en zijn Fanalone. Klik hier:
http://www.rtl.nl/system/redirect?base6 ... 3ZpZGVvLyx 0ZW1wbGF0ZT0vc3lzdGVtL3ZpZGVvcGxheWVyL3RhZi90ZW1wbGF0ZS5odG1sKS9zeXN0ZW0vdmlk ZW8vaHRtbC9jb21wb25lbnRzL2F1dG9tb3Rvci9nZWtvcHdpZWxlbi9taU1lZGlhLzIwMDgvd2VlazA4L3Z yXzI2X2xhbmNpYS5hdmlfcGxhaW4ueG1s
Groet,
Jan
Jan
JanH

Unread post by JanH »

Sorry, link werkt niet. Probeer dit eens:
http://www.rtl.nl/(/automotor/gekopwiel ... fulvia.xml
Jan
Diederik

Ja, ik heb al goed contact met Giorgio alleen werkt bij mij de video niet... Krijg 'm niet afgespeeld op de een of andere manier. Helaas...

Maar dank voor de tip, altijd leuk!

Grt,
Diederik

Ps. in de bijlage mijn hobby-auto :)
Attachments
2cv 4x4 web.jpg
2cv 4x4 web.jpg (38.04 KiB) Viewed 347 times
Fulvijasper

Unread post by Fulvijasper »

Hey Diederik,

Is dat het eendje welke ik een paar maanden geleden op tv zag en waar er ook een tweede van was die vertrokken naar Beiing (geloof ik)?
Kwam me zo bekend voor dacht ik inneens... ;-)

Jasper.
Attachments
herschaalde kopie van dsc00091.jpg
herschaalde kopie van dsc00091.jpg (48.08 KiB) Viewed 347 times
tch

Unread post by tch »

Dag Diederik,

het meeste is hier al gezegd denk ik.
Let niet teveel op info uit "Onschatbare Klassieker Jaarboek 2009" en dergelijke publicaties. Als ze geen onderscheid maken tussen eerste en 2/3e series kun je ze al gelijk weggooien.
Toen ik 8 jaar geleden op zoek was naar een Fulvia kwam ik bij Huib (ontwikkelaar van deze site en beheerder van Casa Fulvia) en die vertelde me dingen die ik destijds niet goed begreep: "een Fulvia is niet een motor op wielen, maar een evenwichtig geheel" - "originaliteit is het belangrijkste" - etc. Na jaren rijden en sleutelen (aan een mooie Fulvia Zagato, maar ook aan/in andere auto's) is het voor mij nu zo klaar als een klontje. Ik ken geen kleine voorwiel-aangedreven auto die zo'n goede wegligging heeft als de (S1) Fulvia (mits in orde). De motor past perfect bij het chassis waardoor rijden erg intuitief wordt, je voelt waar de grenzen liggen.
Ik heb nooit in een 1600 gereden maar met eigenaars daarvan gesproken die zeggen dat de extra kosten de moeite niet waard zijn ten opzichte van een 1300. Zoals Huib zegt is er verschil tussen een 1600HF en een 1,6HF (Fanalone) - de laatste heeft een chassis van de eerste serie (geen silentblocks) en werd gebruikt voor de rallyes tot aan 1973 toe, 3 jaar nadat de tweede serie chassis (met rubber silentblocks en wat hoger op de poten) al op de markt waren. Een 1600HF is "gewoon" een tweede serie Fulvia met een wat grotere motor. Gemiddelde snelheden van klassieke rallyes liggen op maximaal 35 of 49 km/u, daar heb je dat extra vermogen niet echt voor nodig.

Het advies is her en der ook gegeven dat je voor aankoop iemand meeneemt die Fulvia's enigszins kent - echt een absolute must. Mocht je in Belgie / omgeving Brussel een auto bekijken wil ik best met je meegaan.
Diederik

Hoi tch,

Bedankt voor de informatie, zo word ik elke keer weer een stuk wijzer!
Mijn vader heeft nu eenmaal zijn zinnen gezet op een 1600 (hij is bijna net zo eigenwijs als ik...;) ) En m.n. door de hulp van Giorgio zijn we enkele goede op het spoor.
Her en der worden er in NL ook 1600's aangeboden maar meestal te prijzig danwel technische staat eigenlijk onbekend. Hierdoor zullen we zeer waarschijnlijk wel "genoodzaakt" zijn een ritje naar Italië te moeten maken.
Bedankt voor je aanbod! Mocht het nodig zijn, zullen we zeker graag gebruik maken van je expertise.

Grt,
Diederik
Diederik

Hoi Jasper, (dit gaat wel erg off-topic hoor mensen!)

Eh, nee niet dat ik weet! (althans, gisteren stond ie nog braaf in de garage)

Mijn Eend heb ik gebouwd op het chassis van een Suzuki Samurai lwb en voorzien van een Swift gti motor. Dit is voer voor liefhebbers en tegenstanders natuurlijk en er zijn wel vaker tv-opnames van gemaakt. Alleen is dit niet recent uitgezonden hoor.
De Eendjes die deze reis naar Bejing maken zijn nagenoeg geheel origineel alleen wat verstevigd her en der.
bobmesman

Unread post by bobmesman »

No offense, maar ik moet toch nog altijd weer hard lachen als mensen die niet bekend zijn met de auto zich zo enorm fixeren op de slechts 1300 cc, en "maar" 90 pk. Voor de laatste keer: het is geen weerspiegeling van wat je in je broek hebt!!! Ik ben vorig jaar vanuit hier (Barcelona) in één ruk (en in 12 uur) naar Ciney in Belgie gereden voor de forumrit, dat is bijvoorbeeld iets dat ik in een 1600 niet had willen doen, mij te nerveus. Hier in Spanje worden best wat 1600s en Fanalones ingezet in de rallysport, maar dat zijn meestal geen regelmatigheidsrally's, hier wordt nog op snelheid gereden. Daar zijn Fanalones voor gemaakt, en daar komen ze tot hun recht. (zoals in de bijlage in de marge van het WRC, in de Rally de Catalunya)
Verder zijn er nooit zo heel veel mensen die mij inhalen, vooral niet in de bochten. Om dan toch nog een keer terug te komen op dat eerste: het gaat er niet om hoe groot ie is, maar wat je ermee doet! ;)
Veel plezier met speuren, en laat nog eens zien wat je gevonden hebt.

Enne, laat die 1600 een beetje heel!

Groeten Bob
Attachments
pa040008kl.jpg
pa040008kl.jpg (39.39 KiB) Viewed 347 times
Bob
------------------------------------------
Lancia Fulvia coupé 1.3s - 1971
Lancia Thesis 2.4jtd 20v - 2004
Lancia Ypsilon 1.2 LS - 1996
LucasP

Unread post by LucasP »

Hallo Diederik,

Leuke discussie die onstaat! Zelf verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat ik over een Rallye 1.6HF en een 1600HF kan beschikken. Met de Fanalone ga ik de komende Tulpenrallye meerijden. De 1600HF is eventueel te koop. Perfect gerestaureerd en gespoten in Jolly Club kleuren. Moet wel nog volledig opgebouwd worden. Mocht je eens willen kijken, bel gerust op 06-54238026.

Wat ik in de discussie overigens een beetje mis, is het feit dat de investering in een 1.6HF of 1600HF of 1.3HF, over het algemeen een vrij goede is. De waardeontwikkeling in de afgelopen 15 jaar van alle HF's gaat ver boven de waardestijging van alle overige Fulvia typen uit. Het simpele feit dat een Fulvia goed restaureren zomaar duizenden euro's kan kosten, maakt naar mijn idee de investering in een HF een stuk verantwoorder dan in de overige types.

Let overigens op namaak bij een Fanalone en laat je niet teveel flauwekul op de mouw spelden. Alle mogelijke afwijkingen zijn met goed speurwerk in elk origineel Lancia onderdelenboek te vinden en met het blote oog waarneembaar.

Gr,
Lucas

PS De meeste fake Fanalones komen, net zoals de echte, uit Italie ;-)
Attachments
img_14651.jpg
img_14651.jpg (105.69 KiB) Viewed 347 times
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”