temperatuur blijft erg laag

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bart Verbeek

temperatuur blijft erg laag

Unread post by Bart Verbeek »

buongiorno a tutti

De rode barones (S2 Berlina) heeft nogal last met haar watertemperatuur. Hij blijft steken onder de 70°, en dit eigenlijk van de zomer al, dus niets met de koude van de laatste dagen te maken. Ik had haar een nieuw thermostaatje geschonken, maar ze bleef er erg ongevoelig voor, dus geen verandering in temp-stand.

De verwarming werkt prima - het koelwater is vers en van goeie kwaliteit en de radiator vernieuwd.

Ze stijgt netjes naar (net onder) de 70°C (volgens de meter natuurlijk) en blijft dan onherroepelijk hangen tijdens het rijden. Als ik stationair laat draaien, een half uurtje of zo, dan stijgt ze netjes tot boven de 90°C zodat de koelfan aanslaat.

Voorheen heeft ze altijd een 85°C aangegeven, tot ik de cilinderkoppakking vervangen heb, en ze er net geen 70° van maakte. Zou het te maken kunnen hebben met de ontsteking / klepspeling? Klepspeling is een beetje ruimer, ontsteking staat volgens de stroboscooplamp uitstekend....

Iemand een idee? Werkt een laser-thermometer accuraat genoeg, zodat ik kan verifiëren of de temp goed zit?

groentjes

Bart
Attachments
p9150197.jpg
p9150197.jpg (158.38 KiB) Viewed 553 times
p9150196.jpg
p9150196.jpg (134.79 KiB) Viewed 553 times
johan de meester

Re: temperatuur blijft erg laag

Unread post by johan de meester »

Komt mij zeer bekent voor Bart, in de winter monteer ik een zwart kartonnetje achter de grille tot +/- de helft.
Dan komt het terug tot 70°, heeft volgens mij niets te maken met klepspeling etc... maar gewoon door de kou.
gr
Johan
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

In de zomer was het niet zo koud hoor. :S

het is eigenlijk al vanaf de zomer dus... weinig kans dat de kou er iets mee te maken heeft, tenzij ze een apart klimaat heeft onder de motorkap! >:D
johan de meester

Unread post by johan de meester »

Het blijft een Barones natuurlijk :-)
J
bart

Unread post by bart »

Als het verschil is gekomen nadat je de koppakking (en verder niets, zoals de sensor) hebt vervangen, zou het misschien kunnen dat de waterstroom door je blok anders is dan voorheen omdat de gaatjes in de pakking, die de waterstroom reguleren, anders zijn in je nieuwe pakking. Ik had me namelijk zelf altijd afgevraagd waarom de gaatjes in de koelkanalen van de pakking soms veel kleiner zijn dan de gaten in het blok, tot iemand me erop wees dat dat een truc is om een egale verdeling van de waterstroom door het blok te krijgen. Als je die gaten groter maakt stroomt al het water langs cilinder 1 omhoog en komt er minder water op andere plekken. Derhalve, het water dat bij de thermostaat terugkomt is wel degelijk op temperatuur, maar op de plek van de sensor is het blok minder warm. Misschien wat vergezocht, maar omdat jij over die pakking begon moest ik hieraan denken.

Over sensors gesproken; mijn 1600 blok heeft een tweede temp sensor op het huis van de waterpomp. Heeft iemand anders dat ook? En heb je dan deze in gebruik of de normale sensor? Of allebei?

Bart
Walter van Gruythuysen

Unread post by Walter van Gruythuysen »

Bart,

Die koppakking is wel iets om over na te denken al denk ik meer aan iets anders. Die gaatjes verdelen de stroom tussen de cilinders en niet van het blok als geheel. Volgens mij mag dat niet zo veel uitmaken. Bovendien denk ik niet dat je hier aan hebt lopen veranderen. Als je sensor laag aanwijst maar op gevoel de auto wel warm wordt dan zit je sensor in een luchtbelletje. Dat kan soms best moeilijk weg.

Met het vervangen van je koppakking kan ook je termostaat beschadigd zijn. Je hebt daarmee de slang losgemaakt die er aan zit. Het kan ook dat er water langslekt doordat het huis een beetje weggerot is.

Met een externe meter meten is best lastig. Je zou een proef kunnen doen als je een 2e fulvia er naast zet die dan vervolgens op hetzelfde punt gemeten wordt. Daarmee schakel je de fout van de meter en de plaats van meten in ieder geval uit.

Succes en laat even weten hoe dit afloopt. Het is nu in ieder geval wel het moment om een warme auto te hebben.

Walter
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”