tuimelaars en tuimelaarhuizen flavia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Hein Reedijk

tuimelaars en tuimelaarhuizen flavia

Unread post by Hein Reedijk »

Heeft iemand 2 tuimelaarhuizen met tuimelaars te koop voor een flavia? In tamelijk goede staat natuurlijk. Mijn blok tikt momenteel vreselijk,
Groet, Hein,
Lucas Geheniau

Re: tuimelaars en tuimelaarhuizen flavia

Unread post by Lucas Geheniau »

Hoi Hein,

Ik had nog vier losse koppen, dus daar heb ik de blokken vanaf gehaald en bekeken, ze zijn niet spelings vrij, maar ik denk toch goed bruikbaar.

Ik zit nu echter weer achter de PC en zie in de div onderdelen boeken dat er verschillende uitvoeringen zijn 815.00 815.200 819.. 820....

Die ik heb komen van een Flavia 2000 coupe en een Flavia 2000 LX berlina. 820 dus.
Er zijn wel twee verschillende binnenwerken. Bij het ene type zit er een oliegroef in hat huis, bij het tweede type zit er in het midden van de as een dunner stuk waar de olie binnen komt en geen oliegroef in het huis.

Ik weet niet of jij weet of het uitwisselbaar is?

Ik hoor het wel.

Lucas Geheniau
frans

Re: tuimelaars en tuimelaarhuizen flavia

Unread post by frans »

Tuimelaars van de 820 passen niet in 815 en 819 motoren! Het tikken komt overigens meestal niet door speling tussen tuimelaar en as, maar wordt veroorzaakt door versleten loopvlak tussen tuimelaarkop en de klepkop. Waarschijnlijk heb je de kleppen gesteld, waarna het nog erger geworden is? Oorzaak: het geharde loopvlak van tuimelaarkop is ingelopen, of zelfs er tussen uit, waardooor er een soort sleufje 0ntstaan is.Als je er een voelermaat tussen steekt die breder dan dit sleufje is, meet je een totaal andere maat dan de werkelijke speling. Een smaller gemaakte voelermaat biedt uitkomst. Andere kleptuimelaars hebben meestal hetzelfde probleem; je kunt net zo goed je eigen tuimelaars behouden!
Voor de 820 motoren is dit door de fabriek aangepakt: loopvlak is een stuk breder gemaakt.
Groeten, frans.
Post Reply

Return to “NL86 Fulvia, Flavia, Flaminia te koop / gevraagd”