krukaspoelie flavia 1e serie

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Hein Reedijk

krukaspoelie flavia 1e serie

Unread post by Hein Reedijk »

Mijn krukaspoelie is helaas gescheurd. Heeft iemand er een voor mij?
Groet.
Huib

Re: krukaspoelie flavia 1e serie

Unread post by Huib »

Ik heb nog een paar complete Flavia motoren liggen. Met poelie. Versnellingsbakken ook trouwens.
Hein Reedijk

Zo van: ik heb voor mijn verjaardag een fietsbel gekregen... met een fiets eraan!
Ben je eventueel bereid een poelie eraf te halen, of moet ik een complete motor kopen en wat kost die dan?
Groet van Hein.
Huib

Unread post by Huib »

Bofkont. Ik kreeg alleen maar een trapper. Ik zal morgen eens kijken. wat er precies ligt.
Bart

Unread post by Bart »

Grappig. Bij mijn fulvia was ook de poelie rondom afgescheurd. Dat had ik nooit voor mogelijk gehouden. Maar nu, met een andere poelie, is de oliekeerring een beetje lek. Dus misschien niet onverstandig om die ook meteen te vervangen. Ik moet het nu alsnog doen. Omdat dan de radiateur eruit moet stel ik het nog maar even uit, maar dat wordt zo'n kliederboel.

Bart
Huib

Unread post by Huib »

Het is trouwens toch een wonder dat de olie er bij de krukaskeerringen niet even hard uitloopt als dat je het er in kunt gooien.
Kijk maar eens in de tabellen voor de NBR keerringen die iedereen gebruikt. Die voor de poelie is goed voor 3000 rpm en 100 graden celsius.
Hein Reedijk

Ik heb al een nieuwe keerring aangebracht, voor zolang hij meegaat. Begrijp ik van jou, Huib, dat je toch geen poelie in je voorraad hebt? Dat is jammer. Dan zal ik eens bij MARA informeren.
Groet, Hein.
Huib

Unread post by Huib »

Ik heb een motor met poelie opgedoken. Ik dacht dat ik twee motoren had, maar dat blijkt er een te zijn. Misschien duikt die ander nog op. Die motor kan je overnemen. Maar als Mara een nieuwe heeft is dat denk ik goedkoper dan een hele motor.

Toch wel een Viton keerring er in gestoken? Die zijn goed voor 8000 toeren en 200 graden.
Hein Reedijk

Dag Huib, hoe kom ik aan zo'n keerring? Die van mij is van een Duits merk, geen Viton. Ik twijfelde al een beetje over deze keerring, die ook maar een enkele lip heeft. De oude had er twee, maar was geheel uitgehard, en lekte dus.
Zou je me ook een mailtje kunnen sturen over dat motorblok?
Alvast mijn dank.
Huib

Unread post by Huib »

Viton is een rubberachtig materiaal van Dupont. Het is vele malen beter dan de standaard materialen als NBR. De maximale bedrijfstemperatuur is 200 graden, de toegelaten toerentallen ruim 2 keer zo hoog en dan is de levensduur ook nog eens enkele malen langer. Kosten wat maar dan heb je ook wat. Ik gebruik enkel nog Viton keerringen (en O ringen) voor motor, bak en stuurhuis. Kun je gewoon bij de keerringen boer halen.

De buitenste lip bij de versies met een dubbele lip is een stofafdichting. Zeker geen olieafdichting. Als je je motor niet met de hoge druk spuit reinigt is de stofafdichting voor de krukaskeerringen niet echt nodig. Voor zit ie beschermd achter de poelie en achter achter het vliegwiel. Voor de flensen van de bak en voor het stuurhuis zou ik wel de dubbele lip versie gebruiken. Keerringen gaan het snelste kapot door gebrek aan smering. De Lancia ingenieurs hebben in het algemeen hun huiswerk goed gedaan ivm de smering van keerringen. Heel mooi om te zien hoe ze het bij de versnellingsbakken hebben opgelost. Bij de 1ste serie bakken waren ze wel iets opportunistisch met de smering van de keerring op de prise as. Dat is bij de 2e serie verbeterd. Maar geholpen heeft het trouwens niet echt. Ik heb daar intussen een betere oplossing voor.

Om goede smering te verzekeren is de oppervlakte structuur van de as zeer belangrijk. Het oppervlak mag beslist niet gepolijst zijn. Indien wel dan krijg je lubrication starvation en is iedere keerring snel verbrand. De structuur moet ca 0,6 um zijn. Dat krijg je met slijpen of de montage van een speedisleeve. Ik heb net een paar krukassen terug gekregen die gepolijst zijn. Ik baal als een stekker want ze hebben ook dat stuk waar de keerring zit gepolijst. Zo glad als een aal. Is toch het grootst revisiebedrijf in Nederland.

Als je keerringen met dubbele lip gebruikt moet je voor smering zorgen van de buitenste lip anders heeft het sowieso geen zin. Ik gebruik daarvoor een speciaal siliconenvet wat ik aanbreng tussen de twee lippen.
Post Reply

Return to “NL86 Fulvia, Flavia, Flaminia te koop / gevraagd”