Ik krijg nog altijd geen druk in mijn rempedaal. Ontluchten lukt niet.
Heb volgende stappen al gezet:
-revisie remklauwen
- nieuwe flexibele remleidingen
- onlangs nieuwe hoofdremcilinder.
Telkens ik het rempedaal indruk hoor ik wel een "pfwiet", komende uit de rembekrachtiger.
Nog een vraagje, dient de motor stationair te draaien tijden het ontluchten ?
Heb ook ergens gelezen dat ik met de voorste remmen dien te beginnen.
Wat doe ik fout of waar kan het euvel zitten ?
Ben - een beetje - einde raad.
Oh ja, het betreft een Fulvia Berlina '72.
Alvast bedankt voor de tips.
remmen: ben er nog niet uit
Re: remmen: ben er nog niet uit
Ontluchten doe je met de motor uit,en je begint bij de rem die het verste weg zit .
Draai de nippel open doe er een slangetje aan in een potje,zo kun je zien of er wat gebeurt.
Laat een ander rustig het pedaal intrappen en kijk of er lucht of vloeistof verplaatst wordt.
komt er na verloop van tijd nog alleen maar lucht dan knijp je de fexible slang op de achteras dicht
en ga je het voor proberen,kijk ook wat er in het potje gebeurt,of er ook belletjes opstijgen.
Komt er geen vloeistof door alleen maar lucht dan heb je toch een probleem met de hoofdremcylinder.
"pfwiet", komt uit de bekrachter als het membraam verplaatst wordt.
succes Koos uit tuk
Draai de nippel open doe er een slangetje aan in een potje,zo kun je zien of er wat gebeurt.
Laat een ander rustig het pedaal intrappen en kijk of er lucht of vloeistof verplaatst wordt.
komt er na verloop van tijd nog alleen maar lucht dan knijp je de fexible slang op de achteras dicht
en ga je het voor proberen,kijk ook wat er in het potje gebeurt,of er ook belletjes opstijgen.
Komt er geen vloeistof door alleen maar lucht dan heb je toch een probleem met de hoofdremcylinder.
"pfwiet", komt uit de bekrachter als het membraam verplaatst wordt.
succes Koos uit tuk
Met mijn fulvia's coupe en zonder rembekrachtiger ga ik met succes als volgt te werk. Misschien heb je er wat aan:
1. slangetje op de nippeltje (slangetje in het potje zoals koos het zegt)
2. rempedaal ingedrukt houden
3. nippeltje opendraaien terwijl het rempedaal ingedrukt blijft.
4. lucht er uit laten (als het goed is zakt het rempedaal)
5. nippeltje weer dichtdraaien
6. een aantal keren pompen met het rempedaal
7. rempedaal ingedrukt houden en
8. dan pas het nippeltje weer open en de lucht er uit laten.
9. dit net zolang herhalen tot dat er een aantal keren een stroompje remvloeistof uitkomt zonder bellen.
het is belangrijk dat als je pomt dat het nippeltje dicht zit anders zuig je weer lucht aan tijdens het pompen.
Onlangs heb ik een ontluchter op (onder)luchtdruk gekocht. Je hebt dan wel een compressor nodig. Je hoeft dan alleen het nippeltje te openen en de onderdruk zorgt er dan voor dat de lucht er wordt uitgezogen. Pompen hoeft dan niet meer en hetgaat een stuk sneller.
Er zijn ook ontluchters met een handpomp. Die worden o.a. in motorzaken verkocht. Die werken op dezelfde manier met onderduk.
Zorg er verder voor dat je linksachter begint. Als je een rondje hebt gemaakt dan nog een keer alle remmen langsgaan. Houdt ook het remreservoir in de gaten tijdens het ontluchten. Die kan bij veel lucht snel leeg raken met als gevolg dat je weer lucht in de leiding hebt en weer opnieuw kunt beginnen.
Succes!
Henri
1. slangetje op de nippeltje (slangetje in het potje zoals koos het zegt)
2. rempedaal ingedrukt houden
3. nippeltje opendraaien terwijl het rempedaal ingedrukt blijft.
4. lucht er uit laten (als het goed is zakt het rempedaal)
5. nippeltje weer dichtdraaien
6. een aantal keren pompen met het rempedaal
7. rempedaal ingedrukt houden en
8. dan pas het nippeltje weer open en de lucht er uit laten.
9. dit net zolang herhalen tot dat er een aantal keren een stroompje remvloeistof uitkomt zonder bellen.
het is belangrijk dat als je pomt dat het nippeltje dicht zit anders zuig je weer lucht aan tijdens het pompen.
Onlangs heb ik een ontluchter op (onder)luchtdruk gekocht. Je hebt dan wel een compressor nodig. Je hoeft dan alleen het nippeltje te openen en de onderdruk zorgt er dan voor dat de lucht er wordt uitgezogen. Pompen hoeft dan niet meer en hetgaat een stuk sneller.
Er zijn ook ontluchters met een handpomp. Die worden o.a. in motorzaken verkocht. Die werken op dezelfde manier met onderduk.
Zorg er verder voor dat je linksachter begint. Als je een rondje hebt gemaakt dan nog een keer alle remmen langsgaan. Houdt ook het remreservoir in de gaten tijdens het ontluchten. Die kan bij veel lucht snel leeg raken met als gevolg dat je weer lucht in de leiding hebt en weer opnieuw kunt beginnen.
Succes!
Henri
Het potje, mits voorzien van een bodem remolie, zorgt ervoor dat je niet steeds de nippel hoeft te verdraaien... Lucht eruit, en er wordt wat olie terug gezogen.
In principe kun je dan alleen ontluchten.
Lucas
In principe kun je dan alleen ontluchten.
Lucas
Liefst dan met een ruime bocht naar boven. Blijft de lucht bovenin hangen. Vind Henri's methode wel de meest doeltreffende. Hij/zij die trapt houdt ook het reservoir in de gaten.
Ivm met de remkrachtbegrenzer moet een S2 of met de achterwielen op de grond staan of met assteunen onder de achteras. Beslist niet met assteunen onder de carosserie zodat de achteras uit de veren hangt.
Vaak worden de hoofdremclinders verkeerd in elkaar gezet.
Vaak worden de hoofdremclinders verkeerd in elkaar gezet.
Dat is nou net niet de bedoeling, dan zuig je lucht terug in plaats van vloeistof. Bij het pompen met het rempedaal, is de snelheid in het slangetje zo groot, dat er geen lucht blijft hangen.