Fulvia oliepomp

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib

Fulvia oliepomp

Unread post by Huib »

Mijn gereedschappen om de oliepompenhuizen zeer zeer exact op nul te slijpen zijn klaar. Met gebruikt binnenwerk staat de oliedruk met warme motor, 20W50 en stationair al bijna op halve schaal. Nog voor de 2000 toeren staat ie op volle schaal.

Ik heb ook een partij rotortjes laten maken. Zijn vrijwel klaar. Ik verwacht dan dat de oliedruk bij stationair nu wel naar halve schaal gaat. Als de lagers tenminste nog redelijk zijn.

Ben nu wel een kratje Dunlop wielremcilinders aan het slijpen maar doe er toch een stelletje oliepompen tussendoor. Als er iemand geinteresseerd is, hoor ik het wel.
Peter

Re: Fulvia oliepomp

Unread post by Peter »

Klasse Huib! Vind oliedruk namelijk een bizar iets bij een Fulvia. Uit mijn hoofd gaan de vegia metertjes tot 50 of 60psi. Dat zou 3.5resp4.2bar zijn. Andere meters erin en je haalt ineens 6.2bar (natuurlijk wel bij nieuw gebouwde motoren). Zelf mechanisch gemeten bij 4 verschillende motoren en ook nog met verschillende typen meters. Koude start met 20W olie zou de veglia meter direct uit zijn kassie moeten slaan. Of doen ze dat ook?
Huib

Unread post by Huib »

Ik vind het nog seeds de vraag of de metertjes in psi of tienden van bars zijn. Ik heb het nooit nagemeten met een gecallibreerde meter, maar als jij zegt dat je 6,2 bar meet, bevestigt dat mijn vermoeden dat het tienden van bars zijn.

Op de eerste Fulvia's waren de schalen 0 - 25 - 50
Later 0 - 30 - 60
En nog later 0 - 35 - 70

Als je een koude motor start gaat de meter meteen naar volle schaal of althans bijna volle schaal als het overdrukventiel net iets eerder opengaat. Dat is voor mij ook het controle middel of de meter goed is althans goed genoeg.

Niemand inclusief ikzelf weet meer wat de waardes waren bij stationair etc voor de oliedrukmeter. Ik begin nu de indruk te krijgen dat het middelste merkteken de minimum waarde is die je dan bij stationair hebt. Bij de watertemperatuur meter is het ook zo dat het middelste streepje de minimum waarde is. Lancia lette over het algemeen wel op dat soort details. Het middelste streepje zou anders ook geen zin hebben. De aftermarket oliedrukmeters hebben een fijnere schaalverdeling over de hele schaal. Lancia koos er voor om alleen de paar streepjes te zetten. Naar ik aannneem niet voor het mooi maar met een duidelijke bedoeling. Dat zou dus kunnen zijn nul - minimum - maxium voor zowel temperatuur als oliedruk.

Ik ieder geval zit ik nu met m'n pompjes op ca de helft van de spelingen die in het boek als maximum staan. Als je trouwens de originele pompen na meet zitten die er allemaal boven. Ik praat dan over de speling tussen rotors en onderkant pomp resp deksel pomp en tussen de rotors onderling. En het werkt dus als een tierelier. Boven verwachting. Knokken om hondersten millimeters levert dik resultaat bij dit soort pompen met binnenvertanding.
walter

Unread post by walter »

hallo huib,mijn veglia aanduiding is 0 35 70 wat in psi is
70 psi = 4,8 bar.heeft het ook niet te maken met de
oliesensor ik had een sensor van veglia met aandduiding
van 0 : 7 maar die heeft de geest geven,ik heb nu een gevonden van
0 : 6(dat is toch in psi?) ook een veglia en die duidt iets minder aan(zijn milimeters)
de olie druk op een fulvia is een bizar iets
gr walter
Huib

Unread post by Huib »

Hoe weet je dat die 0 35 70 psi's zijn?
Rolf Mulder

Unread post by Rolf Mulder »

Mjn metertje(coupe 3) geeft bij stationair altijd 0 aan en bij alles anders dan stationair 35. Moet ik me zorgen maken?
walter

Unread post by walter »

huib omdat ik beroepshalve nagelpistolen gebruik met compressors
en die aanduiding terug komt op de meters
en die zijn in psi en bar
gr walter
Peter

Unread post by Peter »

Ik begon juist wel in Huib's verhaal te geloven dat het tienden bars zijn. Zeker als op de gevers 0-6 en 0-7 staat. Klinkt plausibel. Zeker als je weet dat het overdrukventiel pas net boven de 6bar opent. Dat is 90psi, dan zou je toch minstens dat op de schaal verwachten.

Waar ik nog wel mee worstel is waarom het zo lang duurt voordat je oliedruk opbouwt na het stil staan. Andere motoren komen op druk door het draaien van de startmotor (zoals je dat checkt na het bouwen van een motor). Bij een Fulvia is dan je accu al leeg...... En ik heb het geprobeerd.
Huib

Unread post by Huib »

Ja.

Beginnen met kijken waar het aan ligt.
Kan zijn dat je bijv Jaeger instrumenten hebt met een Veglia zender.
Als blijkt dat je meetinstrument juist is en correct aan geeft, heb je een probleem
Huib

Unread post by Huib »

Is inderdaad een goed punt, dat lange duren van druk opbouwen. Tis me ooit een keer gelukt bij een Fulvia om die meter half van de nul af te krijgen met de startmotor.

Misschien omdat het oliefilter op z'n kop hangt en dus in ieder geval deels leegloopt?

De motor die ik weer in orde gemaakt heb, is die van Christel. Het overdukventiel was open blijven hangen. Helaas een kwaal van een van de types die Lancia gebruikte op de Fulvia. Alle lagers waren dus weer eens gaar. Ik heb naar aanleiding daarvan m'n oliepompprojectje doorgeduwd. Ik hoop daarmee te bereiken dat ook al blijft het ventiel openhangen er toch nog olie naar de lagers wordt gepompt. Trouwens wel een type overdukventiel gemonteerd dat boven iedere verdenking verheven is en het ding zo gemodificeerd dat de lek ook nul is. Dat zou ook moeten bijdragen aan het opbouwen van druk met de startmotor. Ik zal er eens extra op letten.
Post Reply

Return to “NL86 Fulvia, Flavia, Flaminia te koop / gevraagd”