Hi Beta fans,
ik heb een tijd geleden een Beta coupe gekocht waarvan een groot deel van de elektrische bedrading en slangen onder de motorkap door een brandje vernietigd waren. Inmiddels is reeds de bedrading vervangen maar moet ik nog wel een deel van de rubberen slangen vernieuwen en daar worstel ik momenteel met een probleempje. Onderaan de luchtfilter hing een slang van ongeveer 2 cm diameter die, volgens wat ik kan opmaken van de Haynes manual, moet dienen voor de carterventilatie. Omdat deze slang bijna volledig verbrand is weet ik niet waar deze normaal naar toe gaat en ik kan nergens een opening of buis vinden waar dit zou moeten op passen. Zou heel dankbaar zijn moest iemand mij kunnen zeggen waar ik deze zou moeten op aansluiten. De auto die ik heb is van '81 met carburator.
groetjes,
Peter
carterventilatie
Re: carterventilatie
Peter,
Ik heb onlangs een motor van een Beta Coupé uitgebouwd en heb alles minuscuul opgeschreven in een dagboek. Tot het kleinste vijsje toe.
Morgen zal ik het boek even raadplegen en zal dan zeker terugvinden waartoe de slang dient.
Ik hou je op de hoogte.
Ik heb onlangs een motor van een Beta Coupé uitgebouwd en heb alles minuscuul opgeschreven in een dagboek. Tot het kleinste vijsje toe.
Morgen zal ik het boek even raadplegen en zal dan zeker terugvinden waartoe de slang dient.
Ik hou je op de hoogte.
Peter,
Naast de stroomverdeler (ter hoogte van onderkant) zit er een soort pompje (ronde behuizing) dicht tegen het motorblok.
Uit het blok vertrekt een kort stukje darm, in een 90° bocht, naar dat pompje (?)
De slang vertrekkend aan de onderkant van de luchtfilter sluit aan op dit pompje (?).
Ter info, ik heb het nu over een 1300 cc. motor '84, maar denk dat een zwaardere motor hiervan niet veel verschilt.
Succes.
Naast de stroomverdeler (ter hoogte van onderkant) zit er een soort pompje (ronde behuizing) dicht tegen het motorblok.
Uit het blok vertrekt een kort stukje darm, in een 90° bocht, naar dat pompje (?)
De slang vertrekkend aan de onderkant van de luchtfilter sluit aan op dit pompje (?).
Ter info, ik heb het nu over een 1300 cc. motor '84, maar denk dat een zwaardere motor hiervan niet veel verschilt.
Succes.
Dat zogenaamd pompje is gewoon een dubbel klokhuis waaraan inderdaad de de carterverluchting-
darm wordt aangesloten die naar de luchtfiler gaat. Dit systeem is van toepassing op alle motoren
1300 1600 1800 2000cc.
groetjes Guido
Sorry was vergeten te zeggen dat er in de darm een zeeftje in buisvorm moet geplaatst worden.
deze zeeftjes vindt je bvb. op firemotoren van Fiat en Lancia.
Groetjes Guido
deze zeeftjes vindt je bvb. op firemotoren van Fiat en Lancia.
Groetjes Guido
Guido,
Wat is het doel van dat zgn dubbele klokhuis en hoe werkt het ?
Moet dat bvb. soms al eens uitgekuist worden ?
Ik kijk even in de darm om het zeeftje te controleren.
Bob
Wat is het doel van dat zgn dubbele klokhuis en hoe werkt het ?
Moet dat bvb. soms al eens uitgekuist worden ?
Ik kijk even in de darm om het zeeftje te controleren.
Bob
Guido, Bob,
bedankt voor jullie hulp. Ik heb het nu ook gevonden, weliswaar op den tast. Daar een slang op bevestigen gaat niet makkellijk zijn denk ik. Over dat zeeftje heb ik ook een vraag; zit dat in de darm zelf? Ik zie nml. wel een soort filter zitten in het stuk buis dat aan de luchtfilter bevestigd zit.
groetjes,
Peter
bedankt voor jullie hulp. Ik heb het nu ook gevonden, weliswaar op den tast. Daar een slang op bevestigen gaat niet makkellijk zijn denk ik. Over dat zeeftje heb ik ook een vraag; zit dat in de darm zelf? Ik zie nml. wel een soort filter zitten in het stuk buis dat aan de luchtfilter bevestigd zit.
groetjes,
Peter
Het klokhuis heeft tot doel de opspattende olie tegen te houden en voveel mogelijk oliedampen door te laten . Het zeeftje zit in de darm zo kort mogelijk tegen het klokhuis en heeft tot doel de eventuele olie die nog in de dampen zit op te vangen en laten terug te druppen in het klokhuis.
groetjes Guido