Koppeling?

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Teun

Koppeling?

Unread post by Teun »

Hoi,

Ik ben sinds vandaag de eigenaar van een Kappa sedan 2.4 uit '97. Vanmorgen gekocht, vervolgens ermee naar huis gereden (ongeveer 60 km) en direct door naar een wascabine om hem eens goed te poetsen.

Vervolgens ben ik even gaan tanken waarbij het me opviel dat hij een piepend geluid begon te maken als ik de koppeling helemaal in trapte. Vanavond ben ik er een klein stukje mee gaan rijden heb ik hem heel even stil gezet (10-15 min.) en vervolgens kreeg ik hem bijna niet meer in z'n 1 óf 2. In het begin lukt het nog wel, maar bij het volgende stoplicht ging het gewoon echt niet meer. Motor afgezet en toen in zijn 1 gezet en daarna gestart, dat werkte uiteraard wel maar zodra de motor aansloeg begon hij zachtjes te rollen. Met veel moeite ben ik toch thuis gekomen, als ik hem liet uitrollen voor het stoplicht kreeg ik hem met wat lompe kracht wel terug in zijn 1, maar als ik eenmaal stil stond lukte het echt niet. Ik merk geen verschil in de weerstand van het koppelingspedaal..

Wie kan me vertellen wat het probleem is en hoe dit is op te lossen. Ik ben bang voor een serieuze reparatie en weet niet goed wat ik moet gaan doen.

Met vriendelijke groet,
Teun
Bas K

Re: Koppeling?

Unread post by Bas K »

Ff bellen met de verkoper? Bij particulieren mag je ook verwachten dat het product doet wat t moet doen...
Klinkt overigens als een lekke Hulpkoppelingscilinder. Blijf hier niet mee rijden. De koppeling haalt zijn vloeistof uit het remvloeistof reservoir. Als er dus een lek is dan raakt deze leeg!!
Pieter

Unread post by Pieter »

Klinkt mij heel logisch; gelukkig is de reparatie van de hulpkoppelingscylinder niet zo heel duur. Een uurtje werk plus 100,- voor een nieuwe cylinder.
Martin Beuk (www.beukeemnes.nl) heeft 'm bij mij ook onlangs vervangen.
succes

p.s. wel balen; waarschijnlijk had de auto lang stil gestaan?
Teun

Unread post by Teun »

De auto heeft inderdaad een paar maanden stil gestaan. Ik heb hem niet van een particulier maar van een handelaar (autobedrijf hellings in valkenswaard). Ga hem zometeen toch maar eens bellen, want zoiets op de dag van aankoop kan toch niet helemaal de bedoeling zijn.

Hopelijk is het inderdaad de hulpkoppelingscylinder, als dat de reparatiekosten zijn dan valt me dat inderdaad best wel mee. Helaas woon ik niet echt in de buurt van Eemnes, heeft iemand misschien een tip voor een garage in de buurt van Den Bosch? Er zit hier wel een Lancia dealer (Nieuwkoop) maar dat zal natuurlijk wel weer wat duurder zijn...

Weet trouwens iemand waarom www.lanciafora.nl ineens verdwenen is?
frank

Unread post by frank »

had de zelfde problemen na een paar dagen kreeg ik hem bijna niet meer in de versnelling nadat mijn frctieplaten waren gewiss, heb ik ,t probleem niet meer gehad .suc6 gr frank
Teun

Unread post by Teun »

Vanmiddag misschien toch maar even naar Henk van Herk, de vorige eigenaar had hem ook daar in onderhoud. Dat is wel een stukje rijden, 50km, wat niet echt leuk is zo, maar ja....
jan Willem

Unread post by jan Willem »

hoe zo niet leuk, wat is er aan een 100km rit per Kappa niet leuk????

Oh ja hij schakelt wat minder, maar als tie eenmaal rijdt.......
Teun

Unread post by Teun »

Na een beetje rondbellen blijkt het de drukgroep en lager te zijn. Gelukkig is de verkoper bereid om mee te betalen aan deze wel erg vroege gebreken. Vervelend dat het allemaal zo loopt, maar ja niets aan te doen. Voor hetzelfde geld had ik het over 3 maanden gehad en dan had ik alles zelf moeten betalen.. Ik heb nog steeds het gevoel dat ik de auto voor een goede prijs heb kunnen kopen, en als ik de reparatie erbij tel (het gedeelte wat ik zelf moet bijbetalen) dan vindt ik het nog steeds een mooie prijs voor een voor de rest prachtige Kappa waar ik dan hopelijk weer flink wat km's mee kan gaan maken.

Even wat meer informatie over de auto zelf:

Het is een K 2.4 20v LS uit 1997, donkerblauw metallic met donkerblauw alcantara.
Hij heeft inmiddels 175.000 km erop zitten, en voor zover ik kan nagaan ben ik de 3e eigenaar.
Er is een VDO cruise control en een Gemini alarminstallatie ingebouwd toen hij nieuw werd geleverd. Ik vraag me trouwens af waarom er niet gewoon een origineel cruise control systeem is ingebouwd.

De historie voor zover ik kan nagaan:

1e eigenaar 22-08-1997: Landgoed Groenendaal Beheer B.V. te Heemstede, geleverd door Lancia dealer H. Rhee B.V. in Heemstede.
2e eigenaar 21-02-02: Dhr. Wammers uit Luyksgestel, verkocht door ACE in Eindhoven (deze man ruilde er een Rover 620 op in zag ik op de factuur)

A.s. maandag gaat ie hoogstwaarschijnlijk naar Eemnes waar hij volgens mij in goede handen is.
Pieter

Unread post by Pieter »

Dat ziet er "mooi" uit, zeg!
Wat zal die Kappa weer heerlijk rijden.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”