Defecte brandstofpomp!?

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Jos

Defecte brandstofpomp!?

Unread post by Jos »

Tijdens mijn vacantie in Italie wilde de Kappa ('95) niet meer starten. Conclusie de motor kreeg geen benzine. De plaatselijke garage (Fiat-Lancia) concludeerde dat de brandstofpomp kapot was. Alhoewel ik een aardig mondje italiaans spreek, ken ik helaas niet de technische termen om de garagehouder meer informatie te ontfutselen en de omstandigheden waren ook niet ideaal. Dus een andere brandstofpomp besteld en gemonteerd. Dure grap overigens. Mijn vraag is nu, heeft iemand wel eens hetzelfde probleem gehad? Of was er iets anders stuk en is mij een dure reparatie in de maag gesplitst. Ik heb wel gezien dat de monteur nog de zekeringen aan de bestuurderszijde heeft gecontroleerd. Het is wel mosterd na de maaltijd maar toch...
Overigens was de vacantie verder fantastisch.

Ciao
Jos
Alberto

Re: Defecte brandstofpomp!?

Unread post by Alberto »

Hoi Jos,

Toevallig is mijn Kappa (2.4 2000) net terug van de garage met soortgelijk probleem. Ik dacht ook dat het brandstofpomp was, maar bleek de vliegwielsensor te zijn. Simpele reparatie, maar je moet het net even weten.

Symptomen: soms wel en soms niet starten, af en toe spontaan afslaan om vervolgens een uur niet meer te willen starten. Ik ga er maandag mee naar Italie toe; als ie dit vol houdt is onze vertrouwensband weer hersteld...
Jos

Unread post by Jos »

Hoi Alberto

Bedankt voor je reactie. Ik denk toch dat het eerder aan de brandstofpomp lag. De verschijnselen die jij beschrijft ken ik niet. Ik heb nooit eerder problemen gehad met starten (muv jaren geleden, maar toen was de startmotor niet helemaal tof meer), en evenmin spontaan afslaan. Maar zo leer je toch weer wat.

Ciao
Jean Paul

Unread post by Jean Paul »

Beste Jos,

Heb jij even geluk dat ze uw wagen wilden nazien! Ik had pech in de Chiantistreek met de automaat van mijn Kappa. Doordat hij de P of N niet meer kon selecteren, kon ik ook de motor niet meer starten. De grootste Lancia dealer in Siena, Scotti wilde niet eens mijn wagen in ontvangst nemen (geen tijd - geen goesting? - onbekwaam? - onbeleefd zeker!). Andere garages in de buurt hetzelfde. Gelukkig was ik verzekerd bij Touring, die mijn wagen heeft laten repatriëren. Met een vervangwagen heb ik mijn verlof kunnen verderzetten en ben ik teruggekeerd naar huis. 2 dagen later is de Kappa afgeleverd bij mijn dealer in Izegem. Diagnose: kabel tussen selector en versnellingsbak losgekomen uit zijn bevestigingssteun. 1 uurtje werk en geen vervangstukken.
Nu begrijp ik waarom vele Italianen, buitenlandse wagens kopen. Het Fiat-Lancia-Alfa dealernet in Italie
deugt niet: Verkopen...JA, service...BASTA.

Groeten,
Jean Paul
Alessandro

Unread post by Alessandro »

was het niet toevallig de brandstof stop onder de linker stoel? die gaan wel eens stuk en dan doet de brandstofpomp het ook niet meer...

Cordiali saluti/groetjes, Alessandro Monni
Jos

Unread post by Jos »

Ciao tutti

Nou, het kostte wel enige moeite om aandacht voor mijn wagen te vragen. Overal druk mee, telefoneren een praatje, verkeerd gereedschap. Het heeft wel een uur geduurd voor de chef werkplaats serieus naar het probleem keek, Diagnose: brandstofpomp kapot. Moest besteld worden in Turijn (Fiat). Ik zat in Grosseto (Toscane). Op vrijdagmiddag na drieën, dat kon blijkbaar niet meer. Dus maandag bestellen en dinsdag afleveren. Het werd dus woensdag (was te verwachten). Ik moet wel zeggen, ze hebben hem gelijk gemonteerd, was woensdag avond klaar, alles bij elkaar 470 Euri! Pomp zelf 350 Euri. Ik heb de rekening en de bestelbon. Tja, even slikken. maar je kunt tenminste weer rijden. Ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat als de brandstofpomp vervangen is en de motor loopt weer, de brandstof stop okay is?

Cordiali saluti
Jos
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”