multi-riem V6

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Jan Willem

multi-riem V6

Unread post by Jan Willem »

Ik wil de multi-riem van mijn Kappa V6 SW vervangen, maar ik heb zoveel verschillende aggregaten, poelies en spanners gezien, dat ik bang ben de zaak na demontage niet goed meer in elkaar te krijgen.

Bij de Thema 16V die ik ooit had was het 10 minuten werk met je vingers in de neus, maar id it mijn mijn V6 wel een klusje om zelf te doen? Heb ik niet speciaal gereedschap nodig?
Jur

Re: multi-riem V6

Unread post by Jur »

Technisch weet ik het niet maar wél al heel vaak gehoord dat bij de V6 vooral óók de spanrollen meegenomen moeten worden.
Overigens zelfs bij de dealer niet al te duur.
Jur
Jan Willem

Jur, bedankt voor de info.
De dealer hier in de buurt vertelde dat zij bij het vervangen van de riem (€ 45) de spanrollen altijd even beoordelen en over het algemeen vervangen.
De spanrol kost ook zoiets en de instelbare spanrol iets van € 135, en de bedragen zullen wel excl. BTW zijn.
De riem ie nu zo slecht dat ik er eigenlijk niet meer mee durf te rijden (misschien ook wel overbodig), dus die moet vervangen.
Ik heb bedacht dat ik in ieder geval de riem moet vervangen en heb die dus besteld. Als ik bij de montage het idee krijg dat de spanrollen ook niet best meer zijn, dan vervang ik die ook en anders kan ik er nog even voor doorsparen en op het lijstje "nog achterstallig onderhoud uitvoeren".

Heeft er iemand ervaring met het indrukken van de spanrollen (en vastzetten) en het vervolgens de multi-riem erom heen leggen?
Jan Willem

Ik heb inmiddels de riem vervangen. De spanner was met een kleine schroevendraaier te blokkeren, zodat de riem vervangen kon worden. Dit bleek een klusje van niks. Het bleek wel erg handig dat ik een (digitale) foto van de oude riem gemaakt had terwijl die nog gemonteerd was, want de tekening die ik had uit een duits werkplaatshandboek bleek volslagen nutteloos.

Inclusief loshalen van het rechter voorwiel en kunststof binnenscherm en de hermontage daarvan was het een klusje van ongeveer 20 minuten.

De instelbare spanrol en vaste spanrollen (2 stuks) leken me in goede staat, dus die heb ik fijn laten zitten.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”