KCoupe: gerammel en gerommel

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
bob solbrig

KCoupe: gerammel en gerommel

Unread post by bob solbrig »

Hallo, heb al eerder op het forum gestaan met mijn klaagzang over de ergerlijke geluiden die uit het onderstel kwamen.
Nadat e.e.a. was onderzocht door de dealer en de ANWB, en waar geen duidelijke oorzaak werd aangewezen, ben ik naar Heins-Fiat-Lancia in Den Haag gestapt (gereden) en heb de heer Heins gevraagd dit te onderzoeken.
Zijn eerste conclusie was dat dit hoogstwaarschijnlijk door de stabilisatiestangen veroorzaakt werd.
De rubber ophanging kan mettertijd in kwaliteit achteruitgaan zonder dat dit direkt zichtbaar is.
Heb in eerste instantie de achterste stabilisatiestang laten modificeren.
Hoewel het geluid minder werd heb ik ook de voorzijde aan laten passen, nieuwe stab.stang.
Dit schijnt een euvel te zijn dat bij Kappa's hoort.
De heer Heins vertelde e.e.a. en toonde mij de versleten delen. Een verademing tov de reguliere dealer garages.
Na reparatie is het gerammel en gerommel verdwenen. De Coupe rijdt ook voelbaar strakker.
Dank heer Heins.

Oops. Heb voor het eerst sinds jaren een schade aan mijn auto, en nog wel aan mijn Coupe.
Gelukkig alleen lichte plaat/lakschade. Die verd...mde krappe parkeerplaatsen van tegenwoordig.
Wordt gelukkig a.s woensdag hersteld.

Groeten.
Pieter

Re: KCoupe: gerammel en gerommel

Unread post by Pieter »

>

Bob, hoe bedoel je dit precies? Zijn de rubbers vernieuwd, of is er ook iets structureels veranderd?

Jammer van de schade, bad luck!

Groet, Pieter
Pieter

Unread post by Pieter »

Nog een andere hele goed garage en Kappa liefhebber:
Martin Beuk uit Eemnes (http://www.beukeemnes.nl/)

groet
Pieter uit Utrecht
bob solbrig

Dag Pieter,
de rubbers zijn niet vervangen . Dit is volgens mij volgens mij haast niet mogelijk zonder e.o.a. speciale machine.
De modificatie houdt in dat rubbers steviger worden aangedrukt waarmee min of meer de oude hardheid wordt verkregen. Hoe dit exakt wordt gedaan kan ik niet vertellen. Let wel dit is een tijdelijke oplossing.
Aan de voorzijde schijnt dit niet mogelijk te zijn vanwege de ontoegankelijkheid.

Thanks, schade wordt gelukkig snel hersteld.

Groet, Bob
Merijn

Unread post by Merijn »

Dag Bob,

Als er zo duidelijk verschil te merken is, ga ik die van mij ook maar eens laten nakijken. Ook bij mij beginnen de rubbers te kreunen.
Leuk je weer eens tegen te komen! Ik vond het een mooi moment: 2 Kappa coupe's achter elkaar op dezelfde weg, allebei azzura saturno! De schade was me overigens niet opgevallen.

Merijn.
bob solbrig

Hi, Merijn

heb vandaag de auto bij het schadeherstelbedrijf gebracht.
Hopelijk is ze snel weer de oude (uiterlijk).

Zoals de heer Heins al zei, zal de Kappa nooit helemaal stil zijn, en dat merk ik ook.
Ik rij nu in een leen Toyota Yaris (9500km) en deze laat ook diverse onderstel geluiden horen, maar deze worden door het motorgeluid overstemt.
Al en al heeft het me toch nog €850 gekost.
Ga over 2 weken op vakantie naar Spanje, kijken hoe het verder gaat.

Groet, Bob
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”