koppelingpedaal
koppelingpedaal
Nog even een nieuw berichtje over mijn koppelingpedaal.
Hij blijft soms hangen en met een harde tik schiet hij weer terug. Maar het is niet altijd. Vandaag was het niet maar toen ik het dopje van het reservoir eraf draaide om het peil te checken merkte ik dat het dopje doordraait als je hem strak erop draait. Hierna bleef het pedaal weer hangen totdat ik startte. Toen was het na een paar keer heen en weer pompen weer weg.
Kan het iets te maken hebben dat het systeem iet vacuum is, doordat het dopje misschien niet helemaal afsluit en lucht inzit ofzo. Of zal het toch aan de koppelingcilinder liggen
Percy
Ps. Hoe was de meeting trouwens?
Hij blijft soms hangen en met een harde tik schiet hij weer terug. Maar het is niet altijd. Vandaag was het niet maar toen ik het dopje van het reservoir eraf draaide om het peil te checken merkte ik dat het dopje doordraait als je hem strak erop draait. Hierna bleef het pedaal weer hangen totdat ik startte. Toen was het na een paar keer heen en weer pompen weer weg.
Kan het iets te maken hebben dat het systeem iet vacuum is, doordat het dopje misschien niet helemaal afsluit en lucht inzit ofzo. Of zal het toch aan de koppelingcilinder liggen
Percy
Ps. Hoe was de meeting trouwens?
Re: koppelingpedaal
De dop hoort niet luchtdicht te zijn. Er hoort geen vacuum boven de vloeistof te zijn. Probeer het eens zonder het deksel op het reservoir (uiteraard zonder te rijden). Als het dan wel goed gaat moet je op zoek gaan naar een andere dop of een compleet reservoir.
Over het algemeen zit het reservoir gewoon in twee rubber afdichtingsrubbers gedrukt. Wel uitkijken met de vloeistof, want die is erg corrosief en tast ook de lak aan. Als je per ongeluk toch wat morst met veel water afspoelen.
Over het algemeen zit het reservoir gewoon in twee rubber afdichtingsrubbers gedrukt. Wel uitkijken met de vloeistof, want die is erg corrosief en tast ook de lak aan. Als je per ongeluk toch wat morst met veel water afspoelen.
Heb bij tuynder in Nootdorp een nieuwe dop besteld. De dop die er nu opzit is een beetje ovaal geworden en draait door. Telkens als het koppelingpedaal blijft hangen zit de dop niet goed. Dus hoop dat het met die nieuwe dop wel goed gaat
Dat denk ik niet Percy maar goed is het wel dat je inmiddels een nieuwe dop besteld hebt 
http://www.hondaclubzuid-limburg.nl/web ... pr03-3.htm
-
Beter als de link hierboven kan ik het zelf niet vertellen....
Rik

http://www.hondaclubzuid-limburg.nl/web ... pr03-3.htm
-
Beter als de link hierboven kan ik het zelf niet vertellen....
Rik
Je koppelings cilinders werken dus ook met remvloeistof maar dat had je vast al begrepen.....
Dat Honda verhaal is duidelijk en handig. Wat ik eraan mis is dat volgens mij de volgorde van ontluchten altijd van de langste afstand van remleiding tot de kortste moet gaan (en niet de volgorde die zij beschrijven), deze wordt dan RA, LA, RV, LV.
Ook doe ik het op een andere manier. Ik heb een setje dat je aan kunt sluiten op een reserve band. Via luchtdruk en een tussenreservoir wordt dit aangesloten op het remvloeistof reservoir. De luchtdruk zet het systeem onder druk. Wanneer je nu een nippel opent, stroomt de vloeistof er vanzelf uit. Voordeel is dat je geen schade aan je hoofdremcylinder oploopt door te ver doortrappen en je kunt de operatie zelf uitvoeren.
Ook doe ik het op een andere manier. Ik heb een setje dat je aan kunt sluiten op een reserve band. Via luchtdruk en een tussenreservoir wordt dit aangesloten op het remvloeistof reservoir. De luchtdruk zet het systeem onder druk. Wanneer je nu een nippel opent, stroomt de vloeistof er vanzelf uit. Voordeel is dat je geen schade aan je hoofdremcylinder oploopt door te ver doortrappen en je kunt de operatie zelf uitvoeren.
Oh ja, nog een gouden tip die ik ooit kreeg bij een auto die heel lastig zo te ontluchten was dat het rempedaal hard werd, zet de rem 's nachts met een stok onder het stuur, half ingetrapt weg. De volgende ochtend is het pedaal hard.
Ik weet het niet zeker hoor Evers maar had de juiste volgorde niet te maken met een diagonaal gescheiden remsysteem? (verdeler systeem)
Honda link: RA, LV, LA, RV
-
Evers: RA, LA, RV, LV
-
Groet
Rik
Honda link: RA, LV, LA, RV
-
Evers: RA, LA, RV, LV
-
Groet
Rik
Dus als ik het goed begrijp moet ik het systeem ontluchten met een nieuwe dop. Want telkens als het pedaal blijft hangen is is er een beetje olie uitgelopen.
Die olie die eruit loopt komt waarschijnlijk door de "harde tik" zoals je zelf beschrijft waarmee het pedaal weer teruggschiet. De combinatie met een niet goed afsluitende dop veroorzaakt dan de lekkage.
Verversen / ontluchten zal je probleem niet oplossen denk ik. Ik denk eerder dat er iets mechanisch niet in orde is. (cilinder?). Ik zou maar even met de nieuwe dop naar een goede garage gaan....
Verversen / ontluchten zal je probleem niet oplossen denk ik. Ik denk eerder dat er iets mechanisch niet in orde is. (cilinder?). Ik zou maar even met de nieuwe dop naar een goede garage gaan....