technische vraag...inhouden boven ca 150km/h?
technische vraag...inhouden boven ca 150km/h?
Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van mijn 2e kappa. Een 2.0 LS aut van bj 2000. De auto rijdt geweldig maar houdt op de snelweg boven de ca 150km/h in... Ik ben er al achter dat deze auto voorzien is van "drive by wire" wat betekent dat er geen gaskabel meer aanwezig is, maar het geheel wordt electronisch gestuurd. Nu heb ik mijn auto (de ECU) laten uitlezen en daar komen 2 foutcodes uit;
-p0130 lambda-sonde signaal niet logisch
-p0220 gaspedaal-positiesensor niet logisch
De auto rijdt verder super en erg soepel, alleen op de snelweg boven de ca 150 km/h gaat hij haperen en inhouden en zakt langzaam terug naar 120-130 km/h. Het gaspedaal verder intrappen is nutteloos, er gebeurt niets. Nu zou ik denken, gaspedaalsensor misschien stuk? Het vreemde is echter dat hij het op de cruisecontrol precies hetzelfde doet. Ik ben 120 gaan rijden op de cruise-control en dan langzaam de snelheid verhogen zonder het gaspedaal aan te raken. Ik kom dan tot ca 160 km/h waarna hetzelfde probleem optreedt. Deze 2 systemen zijn naar ik weet gescheiden, dus als beide hetzelfde doen lijkt het me eerder de lambda-sonde of de luchtmassameter.
Ook zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat er ergens een kabelbreukje zit of slechte contacten bij de stekkers, maar dan lijkt het me dat het willekeuriger moet optreden. Nu gebeurt het alleen op hoge snelheid. Niet dat ik nu dagelijks 160+ rijdt, maar het zou wel fijn zijn als het kan.
Wie oh wie heeft hier ervaring mee of kan mij tips geven?
Alvast bedankt, groet Werner
Ik ben sinds kort in het bezit van mijn 2e kappa. Een 2.0 LS aut van bj 2000. De auto rijdt geweldig maar houdt op de snelweg boven de ca 150km/h in... Ik ben er al achter dat deze auto voorzien is van "drive by wire" wat betekent dat er geen gaskabel meer aanwezig is, maar het geheel wordt electronisch gestuurd. Nu heb ik mijn auto (de ECU) laten uitlezen en daar komen 2 foutcodes uit;
-p0130 lambda-sonde signaal niet logisch
-p0220 gaspedaal-positiesensor niet logisch
De auto rijdt verder super en erg soepel, alleen op de snelweg boven de ca 150 km/h gaat hij haperen en inhouden en zakt langzaam terug naar 120-130 km/h. Het gaspedaal verder intrappen is nutteloos, er gebeurt niets. Nu zou ik denken, gaspedaalsensor misschien stuk? Het vreemde is echter dat hij het op de cruisecontrol precies hetzelfde doet. Ik ben 120 gaan rijden op de cruise-control en dan langzaam de snelheid verhogen zonder het gaspedaal aan te raken. Ik kom dan tot ca 160 km/h waarna hetzelfde probleem optreedt. Deze 2 systemen zijn naar ik weet gescheiden, dus als beide hetzelfde doen lijkt het me eerder de lambda-sonde of de luchtmassameter.
Ook zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat er ergens een kabelbreukje zit of slechte contacten bij de stekkers, maar dan lijkt het me dat het willekeuriger moet optreden. Nu gebeurt het alleen op hoge snelheid. Niet dat ik nu dagelijks 160+ rijdt, maar het zou wel fijn zijn als het kan.
Wie oh wie heeft hier ervaring mee of kan mij tips geven?
Alvast bedankt, groet Werner
Re: technische vraag...inhouden boven ca 150km/h?
Als ik een beetje "google" op P0130 dan lees je toch wel zo hier en daar dat de lambda sonde waarschijnlijk defect is.
-
Rij je nu al op gas? Hoe is het afgelopen met het overbouwen?
Gr
Space
-
Rij je nu al op gas? Hoe is het afgelopen met het overbouwen?
Gr
Space
hey, dank je voor je input. Ik zat zelf ook al te denken aan de lambda-sonde. Is ook het goedkoopste onderdeel dus is te proberen. Gaspedaal sensor kost 350 euro en LMM ook rond de 300 dus eerst maar de lambda-sonde proberen.
Wat betreft het LPI verhaal; de auto staat nu bij het gasinbouwbedrijf, vanmorgen gebracht en vrijdag klaar. Heb toch besloten een nieuwe vialle LPI installatie in te laten bouwen. Zelf overbouwen was wel te doen, maar dan moest er in ieder geval een nieuwe tank in van 1200 euro, nieuwe leidingen enz...
Zelf overzetten zou me dan ca 1500 euro kosten, met de vraag of het goedgekeurd zou worden? Tevens zou het dan een G2 installatie worden omdat G3 alleen door erkende bedrijven mag worden geinstalleerd, dus weg belastingvoordeel. Laatste argument was dat ik dan geen garantie zou hebben.
Nu heb ik voor 500 euro meer een nieuwe vialle LPI-installatie met reservewieltank, dus geen grote "bom" in de kofferbak. Bruto inhoud 57 liter, netto 45. Compleet ingebouwd met 2 jaar garantie.
Leek me toch iets veiliger qua investering....
aangezien ik met deze wagen toch wel een jaartje of 5 vooruit wil verdien ik dat wel terug.
Groet Werner
Wat betreft het LPI verhaal; de auto staat nu bij het gasinbouwbedrijf, vanmorgen gebracht en vrijdag klaar. Heb toch besloten een nieuwe vialle LPI installatie in te laten bouwen. Zelf overbouwen was wel te doen, maar dan moest er in ieder geval een nieuwe tank in van 1200 euro, nieuwe leidingen enz...
Zelf overzetten zou me dan ca 1500 euro kosten, met de vraag of het goedgekeurd zou worden? Tevens zou het dan een G2 installatie worden omdat G3 alleen door erkende bedrijven mag worden geinstalleerd, dus weg belastingvoordeel. Laatste argument was dat ik dan geen garantie zou hebben.
Nu heb ik voor 500 euro meer een nieuwe vialle LPI-installatie met reservewieltank, dus geen grote "bom" in de kofferbak. Bruto inhoud 57 liter, netto 45. Compleet ingebouwd met 2 jaar garantie.
Leek me toch iets veiliger qua investering....
aangezien ik met deze wagen toch wel een jaartje of 5 vooruit wil verdien ik dat wel terug.
Groet Werner
Bedankt voor de update
. Goede beslissing. Waar laat je het inbouwen? Zit nl. ook te denken om het te laten doen. (2.0 LS van '99 met 102.000km.)

Ik laat het doen bij Autogas Duiven, net voor Arnhem. Bij jouw km-stand hoef je er toch niet eens over na te denken? Als je tenminste een aantal jaren met de auto vooruit wilt. Gezien de huidige (en toekomstige?) benzine- en dieselprijzen zal gas wel weer veeel populairder worden. Dat bevestigen ze bij het gasinbouwbedrijf ook wel, wachtlijst van ca 3 weken, en het schijnt dat vialle de grootst mogelijke moeite heeft om aan de toenenemende vraag naar LPI-installaties te voldoen.
Niet te lang wachten zou ik zeggen, hoe langer je ermee rijdt des te meer voordeel heb je.....
Werner
Niet te lang wachten zou ik zeggen, hoe langer je ermee rijdt des te meer voordeel heb je.....
Werner
Tsja...De laatse keer dat ik ging tanken was het €99.06.....dus wat dat betreft heb je helemaal gelijk..
Op dit moment rij ik niet veel en als ik rij meestal alleen maar kleine stukjes. Heb pas 1600 km. met mijn Kappa gereden maar nog nooit meer dan 1 op 8.5 gehaald.....
Als ik wat meer vertrouwen in de auto krijg (heb ik nog niet ivm "voortrein" problemen/geluiden) en als de portomonnee het toelaat ga ik het, denk ik zeker ook doen.
Gr,
Space

Op dit moment rij ik niet veel en als ik rij meestal alleen maar kleine stukjes. Heb pas 1600 km. met mijn Kappa gereden maar nog nooit meer dan 1 op 8.5 gehaald.....
Als ik wat meer vertrouwen in de auto krijg (heb ik nog niet ivm "voortrein" problemen/geluiden) en als de portomonnee het toelaat ga ik het, denk ik zeker ook doen.
Gr,
Space
Zomaar een "losse flodder": kan het zijn dat de auto (door een vorige eigenaar) 'gechipt' is met een chip van een inferieure leverancier?
Goedie flodder! Het zal je maar gebeuren. Hoe kom je daar achter zeg!
Jur
ps, in dit geval kleine kans omdat het een benzine-auto is? Meestal chippen op diesel toch?
Jur
ps, in dit geval kleine kans omdat het een benzine-auto is? Meestal chippen op diesel toch?
lijkt me niet het meest voor de hand liggend.. het is inderdaad een benzine zonder turbo dus dan valt er weinig te chippen. Ik ga me eerst maar eens focussen op de lambda-sonde, lijkt me het meest eenvoudige en goedkoopste. En de stekkers op de ECU en LMM eens inspuiten met contactspray. Het electronisch gaspedaal is gekoppeld aan de ECU. (onder het dashboard rechts) Ze schijnen nog wel eens slecht contact te maken. Mocht dat niet helpen dan zal ik eens kijken naar de LMM en het gaspedaal zelf.
Wel bedankt voor je tip!
Werner
Wel bedankt voor je tip!
Werner
wat voor problemen heb je met je voortrein dan?
Werner
Werner