Kappa SW op het oog

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
DonPedro

Kappa SW op het oog

Unread post by DonPedro »

Geachte Lancia liefhebbers,

Partner en ondergetekende zijn vandaag een aantal Kappa SW, gaan proefrijden.

De laatste was eigenlijk de meest interessante, een Kappa Sw 2.0 van 1997 met 145.000 op de klok.
Net uiterlijk en heel net/schoon interieur. alle elektronica werkend. Punten van aandacht:
Clima bromt bij volledig vermogen. Verdient ook een refresh vermoed ik, want echt koud werd de CC niet bij vol vermogen op < 18 graden.
De hydraulische klepstoters waren heel goed hoorbaar nadat de kappa weer was ontwaakt. De Kappa stond al weer een tijd in een hoekje. In 1e instantie was de wagen verkocht maar de aspirant koper was niet meer op komen dagen. Kan het zo zijn dat vanwege de stilstand de kleppen goed hoorbaar zijn??
Na een proefrit was het aanmerkelijk minder(het getik)maar toch nog hoorbaar. Is een goede service beurt, met een verse oliewissel misschien een oplossing, of is het toch een wat gecompliceerder verhaal?

De Kappa staat bij een off. Mitsubishi garage. Wat mij ook bevreemdt is dat de wagen al sinds 21-3-2007 op de voorraad staat, als verkocht werd aangegeven zonder een APK(verlopen per mei 2007)en nu nog steeds zonder APk wordt aangeboden voor in mijn ogen een vrij forse prijs(3500 meenemen).

Ik mag em zo meenemen voor 3200(nog steeds te fors zonder apk/beurt is mijn pers. mening).
De Kappa oogt fris/net. Boekjes zijn tot 80.000 gevuld. Laatste beurt is bij 134.000 gedaan in 2006.

Wat is wijsheid. Zeker in gedachten houdend dat tikken vd klepstoters. Ik dacht zelf aan 2500 zo meenemen en bij mijn plaatstelijk Lancia spec. de apk plus grote beurt laten doen.
Is dat een plausibel plan van aanpak??
John

Re: Kappa SW op het oog

Unread post by John »

Waarom wil de dealer de auto niet keuren? Heb je dat gevraagd? Overigens als de auto bij een mitsubishi dealer in Roosendaal staat, wordt deze al ca. 10 maanden te koop aangeboden. Toen overigens voor €6500,- en is hij dus al flink gezakt in prijs. Ik heb ook gekeken naar de auto maar laten staan omdat ik hem te duur vond (moest destijds ook nog gekeurd worden en een beurt krijgen). Ik heb toen geen proefrit gemaakt.
Gr. John
DonPedro

@John,

Het is die bewuste Kappa. Waarom geen APK. Dat was allemaal tegen meerprijs mogelijk, maar ik kreeg het idee van liever niet.
Nogmaals de auto zag er op zich goed/netjes uit. Desbetreffende garage had als onderhoudshistorie alleen een achterdemper vervanging in de computer.
Ik krijg een beetje de indruk dat er e.e.a. niet helemaal in orde is, maar bij de proefrit kon ik qua weggedrag niet iets abnormaals ontdekken. dat blijft natuurlijk een momentopname.
Vandaag ook bij een Sw in Etten Leur wezen kijken(2.4LX) met meer kilometers en wat meer "levenservaring". De kleine afknapper was dat de achterklep onderaan wat roest bevatte, maar motortechnisch eerlijker leek.
Marcel

Unread post by Marcel »

Hoi Don Pedro,

Blijft moeilijk, bij mijn 5cyl 20v hoorde ik ook getik maar dat waren de injectoren....
Kan dat bij die bij de Mits-dealer ook niet zijn?

Zit er een Alfa/Lancia dealer in de buurt van de Mits-dealer?
Had zelf ook een soortgelijk geval. De Kappa SW er uit gedaan ivm een 3e kindje en dus meer bagage :)
Hebben toen een Lancia Zeta gevonden bij een Mazda-dealer. Stond daar ook al een eeuwigheid te koop maar de Zeta was beduidend goedkoper dan andere Zeta's en had nog geen 120.000km op de teller.

Enfin, wij gebeld voor een afspraak voor een proefrit. Tevens via Google naar een Alfa / Lancia dealer gezocht in de buurt van die Mazdadealer en er 1 gevonden.
Daar een aankoopkeuring laten doen. Men heeft gedurende bijna een uur de Zeta geheel door de mangel gehaald. Kwamen een aantal puntjes naar voren maar de Zeta bleek gewoon goed!

Vervolgens terug naar de Mazda-dealer en de koop rond gemaakt.

Misschien voor jou een idee? Is wel een uitgave mbt die aankoopkeuring maar je hebt dan wel meer zekerheid van kenners!!

Succes!
Erwin

Unread post by Erwin »

Ha Peter,

Het is wel een mooie in dat Apollo-blauw. Ik heb een sedan gehad in die kleur, wat mij betreft één van de mooiste kleuren op een Kappa. Voor de auto spreken de lage km-stand en het mooie interieur.
Maar tja, 10 maanden stilstand is niet best voor een auto. Ik vind dat ie ook te veel in de kont hangt. De niveauregeling achter zal wel niet meer goed functioneren. Duur grapje heb ik me laten vertellen...

Image

3200 euro in mijns inziens te veel. 2500 lijkt mij ook een goed startpunt, maar ga er wel vanuit dat er nog een en ander bijkomt.

Groet, Erwin
M.J. Evers

Unread post by M.J. Evers »

Doorgezakte kont kun je alleen beoordelen na een rit. Is de foto genomen terwijl de auto alleen even naar buiten is geduwd, loop je grote kans dat de nivomats gewoon ingezakt blijven.
Na een rit moet de auto op hoogte zijn, anders kijk je tegen een reparatie van minimaal 500 euro (beide zijden) aan.
Wij hadden ook roest op de achterklep. Waarschijnlijk eens uitstekende lading vervoerd. Wij hebben dat bij aankoop laten repareren zonder meerprijs.
Ik zou zeggen, laat ze er een nieuwe APK op zetten en dan voor tegen de 3000 euro verkopen. Soms weten garages heel goed wat er mis is en wat is het nou voor probleem om een half uurtje aan een APK te besteden?
DonPedro

Dat was nou juist het vage er aan MJ. Waarom de Kappa niet al met Apk regelen en voor een X bedrag te koop zetten?
De eventuele kopers zijn bij dit soort wagens al op een hand te tellen, zet je de Kappa dan ook nog zo weg zonder apk en beurt, dan moet je wel van goede huize komen wil iemand de Lancia zo meenemen. Zeker met de huidige prijsstelling van de betreffende Kappa.
Wat betreft de nivomats. Ik constateerde inderdaad ook dat de wagen op zijn kont zat. Heb er een ritje meegemaakt en merkte niet echt een onstabiele auto. Na de rit stond de achterkant ook iets beter.

Het zijn wel allemaal cruciale punten bij zo een wagen. Mijn idee is om een aankoopkeuring te doen bij de Lancia spec. Tholen in Bergen op Zoom. Die hebben de know how in huis en heb een meer dan goede relatie-:), met deze lui.

Ook de 2.4LX blijft een kanshebber, maar daar staan ruim 40.000 klm meer op. Al had ik daar technisch een beter gevoel bij. Verkoper was ook eerlijk, kende het merk wel, maar de auto an sich.... Was wel lachen want geen van de aanwezige verkopers wist hoe je de tankdop moest openen en de kofferklep van binnen.

Dit is de groene 2.4:

http://www.hommeloccasions.nl/occasions ... =100%3C/br
Bas K

Unread post by Bas K »

Hey Peter,

Door het hoge gewicht van de k zou ik toch eerder voor de 2.4 gaan dan de 2 liter. Maar ja die blauwe kleur is mi wel een stuk beter dan t groen. En 40k verschil... zou ik me niet echt zorgen om maken. In die range is het gebruik volgens mij bepalender dan het aantal km's die de auto gemaakt heeft.

Ik weet niet wat de bouwjaren van de auto's zijn? De blauwe lijkt me er een van voor de facelift. ('98)
Uit ervaring kan ik je vertellen dat eentje uit de laatste serie net ff wat beter in elkaar gezet is dan de modellen van voor de "face lift"

Suc6, Bas
ps. er ligt hier nog een parafanplaat te wachten op je.. ;-)
M.J. Evers

Unread post by M.J. Evers »

Ik ben reuze tevreden met onze 2.4. Ik zou er in ieder geval een powertronic versnellingsbak in willen (weet niet of die standaard op de SW zat).
Op mij maakt die groene een betere indruk al ben ik absoluut geen fan van groen. En de 2.4 gaat niet stuk....
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”