K Sedan 2.4 LS automaat zeldzaam?

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
henkvt

K Sedan 2.4 LS automaat zeldzaam?

Unread post by henkvt »

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik rijd al weer bijna 4 jaar in een 2.4LS automaat van november 1999.
Een fantastische auto, in dec. 2003 gekocht voor 7.500 euri bij Milano met 175.000 op de teller.
De gok heeft goed uitgepakt, want ik heb nu 270.000 op de teller en behalve wat pech met de airco, geen kosten gehad.
(Het enige is dat de motor management computer van tijd tot klaagt dat ie kapot is (vooral bij nat weer?), ik zal eens naar de electrische draden en contacten laten kijken).
Als ik 'm nu bij het grof vuil zet, heb ik een afschrijving gehad van zo'n 1.800 eu/jaar, dat vind ik beslist niet gek, als je in een bak rijd van zo'n 42.000 eu cataloguswaarde.

Enfin, ik kijk -nu ik de 3 ton nader- al meer dan een half jaar uit naar een opvolger, op marktplaats, op mobile.de, op gaspedaal , maar ik zie bijna nooit een sedan 2.4 automaat !? Ik rijd perse automaat en ik zie veel 3.0 en 2.0, maar juist de 5 cylinder 2.4 ben ik enorm gaan waarderen. (Als coupe komt ie overigens wel een langs).

Mijn vraag is dus: hoe komt het dat ik de 2.4 weinig zie en de automaat al helemaal bijna nooit?
(Goh, ik besef pas achteraf wat een toevalstreffer het is geweest dat ik de mijne heb opgepikt bij Milano. Met electrisch schuif/kanteldak ook nog :-).

Groet,
Henk
fhvl

Re: K Sedan 2.4 LS automaat zeldzaam?

Unread post by fhvl »

Volgens mij, in Nederland en Duitsland in iedergeval, een erg zeldzame auto. De 2.0 en 3.0 kom je vrij veel tegen met automaat, de 2.4 is een zeldzaamheid. Heb net anderhalf twee maanden geleden er eentje gevonden in Duitsland met 35.000 km op de teller en weet van mijn zoektocht dat er ook nog een mooie zwarte met 55.000 op de teller stond in Berlijn. Dat was voor mij wat te ver weg. Grappige is dat ik me vooraf door diverse Lancia dealers goed heb laten informeren over de aanschaf van een tweede hands Kappa. Ikzelf zat erg te azen op de (schakel)automaat, tiptronic, confortronic of hoe dat ding ook heten mag. Eigenlijk zeiden alle dealers hetzelfde, laat zo'n schakelautomaat zitten en ga voor de 2.4 als je die kan vinden.......de 2.0 automaat is rijdt niet okay, auto te zwaar voor z'n vermogen, de 3.0 is een monster maar met bijbehorend benzineverbruik en onderhoudskosten. Heb uiteindelijk nu een 2.4 automaat uit feb. '99 voor de deur staan. Heerlijk.
JanF

Unread post by JanF »

Dat de 2.0 automaat "niet okay" rijdt moet ik toch tegenspreken. In vergelijking met de 3.0 automaat is de motor/bakcombinatie m.i. juist meer evenwichtig. De 2.0 aut. is zeer soepel, stil, zuinig en snel - zelfs zonder gebruik van de "powerknop" - terwijl de 3.0 aut. een meer zenuwachtige, onrustige indruk maakte en inderdaad het nodige verbruikt. Je hebt geen moment het gevoel dat je vermogen tekortkomt. Het geluid van de 3.0 en in mindere mate van de 2.4 (die ik in schakelversie heb bereden) is wel wat 'robuuster' dan dat van de 2.0, maar ook bij de 2.0 is de 5-pitsroffel toch duidelijk hoorbaar. Ik zou bepaald niet om een 2.0 automaat heenlopen!

JanF
k2.0 aut. (2001)
FHVL

Unread post by FHVL »

Okay, moet misschien mijn mening iets bijstellen. Heb inderdaad nooit in een 2.0 liter automaat gereden en ben bij de bantwoording van bovenstaande vraag afgegaan op datgene wat diverse dealers mij vertelden. Blijft het enige juiste antwoord volgens mij toch dat het om een zeldzame automaat gaat wanneer je spreekt over een 2.4 automaat.
Martin

Unread post by Martin »

Henk, ik weet nog een 2.4. sedan schakel met 82000 km !!!!!!

Gr.Martin
henkvt

Unread post by henkvt »

Martin,

Als je 'm succesvol hebt laten ombouwen naar automaat kom ik graag eens kijken!!!!
:-)

Henk

Martin schreef:
>
> Henk, ik weet nog een 2.4. sedan schakel met 82000 km !!!!!!
>
> Gr.Martin
JanF

Unread post by JanF »

Dat is helemaal waar.
Peter

Unread post by Peter »

Is die te koop? Waar? Kostda?
Martin

Unread post by Martin »

Staat op me site Peter. www.beukeemnes.nl heb nog geen foto's als je wilt miss morgen ff maken!!

Gr.Martin
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”