Kappa liefde

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
René

Kappa liefde

Unread post by René »

Beste mede Kappa bezitters,

Ik heb sinds (bijna) 2 jaar een Kappa 2.0 LS van 11-'97 (met nu 151.500 kilometer op de teller) en ik kan maar niet genoeg krijgen van deze auto, hij rijdt werkelijk heerlijk!!!! Ik ben er voor naar Limburg gereden om deze auto uit zijn lijden te verlossen (hij stond al bijna een half jaar in de showroom bij een Peugeot dealer). Hij heeft me ook nog nooit in de steel gelaten. Ik heb voor mijn werk een Peugeot 307 en die heeft me door softwareproblemen al een paar keer laten staan.

Toch moet ik ook constateren dat een Kappa een baasje nodig heeft met echte liefde voor deze auto want zoals ik het ervaar in mijn portomonnee is hij (vrij) duur in onderhoud (en dan kan ik gelukkig goedkoop aan onderdelen en montage komen).

In die 2 jaar tijd heb ik het volgende moeten vervangen (incl. regulier onderhoud):

4 nieuwe (Michelin) banden
nieuwe multi- en distributieriem
nieuw slotmechanisme voor tankklepje
2 nieuwe (plastic) dorpellijsten (voor) incl. alle houders
nieuwe hulp- en hoofdkoppeling cillinders
nieuwe ruitenwissercomputer
nieuwe aircoslangen
nieuwe remleidingen voor
stabillisatorstang voor
nieuwe homokinetenhoezen
nieuwe handremkabel
nieuwe kabelboom in kofferbak (finaal doorgesleten)
nieuwe kentekenverlichting units
nieuwe uitlaat (middenstuk en einddemper)
nieuwe rechterspiegel (elektrisch -inklapbaar- en verwarmd), deze was bij aankoop al defect (mechanisme afgebroken), gelukkig kon ik er 1 bij de sloop krijgen die ik over heb laten spuiten. Nieuw zijn deze niet te betalen.

Daarnaast heb ik er zelf een nieuwe CV met afstandsbediening in laten zetten en een nieuwe JVC radio/cd/mp3 speler met USB aansluiting (er zat een standaard radio/cassette speler met cd wisselaar van Blaupunkt in.

Ik hoop er iig nog jaren met hetzelfde grote plezier in te rijden. Bij een eventuele volgende meeting hoop ik er ook bij te kunnen zijn!

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen in deze!
FHVL

Re: Kappa liefde

Unread post by FHVL »

Ik vind het nog al wat.............aantal zaken op je lijstje behoren bij het normale onderhoud, een aantal zaken wijzen in de richting van een 'niet zo'n hele goede' koop/restauratie project. Het komt op mij over dat de lijst langer is dan de gemiddelde kosten van andere forum leden hier die vaak roepen nauwelijks tot geen onverwachte onderhoudskosten te hebben (het af en toe vervangen van verplichte zaken zoals een distributie-riem daar gelaten). Ik ben benieuwd wat andere over dit onderwerp gaan zeggen, zeker gezien het feit dat ik zojuist een Kappa heb gekocht en natuurlijk niet zit te wachten op dergelijke lijsten wanneer deze als gangbaar en normaal worden beschouwd.

Overigens geef je het antwoord eigenlijk zelf al...naar Limburg gereden om deze auto uit zijn LIJDEN te verlossen, hij stond er kennelijk niet al te florisant bij en komt op mij over als slecht onderhouden en zonder liefde bereden Kappa(ex leasebak misschien?)

FHVL
Jos

Unread post by Jos »

Nou, daar kan ik ook nog wel een boekje over open doen. Maar blijkbaar de meeste toestanden achter de rug. Dit jaar alleen 4 nieuwe banden + uitlijnen en vervanging van het portierslot (bestuurderskant natuurlijk). We hebben het hier wel over een Kappa 2.0 '95!

Jos
Stasiu

Unread post by Stasiu »

Ach auto rijden kost altijd geld.

Het merendeel van de bovenstaande zaken is vrij normaal voor een auto met die leeftijd en km-stand. Wat minder gebruikelijk zijn de dorpellijsten, ruitenwissercomputer en stabilisatorstang. Maar dat kun je via de sloop ook aanschaffen voor weinig. Een aantal dingen kun je ook gewoon zelf repareren zoals die beruchte kabelboom. Overigens zijn er via eBay vrij goedkope nieuwe buitenspiegels te koop in Duitsland. Ik heb er eentje gekocht voor 80 euro. Ga hem er binnenkort opzetten.

Wat ik nog mis op het lijstje:
. koppeling en drukgroep (800 euro)
. dynamo (200-300 euro)
. remschijven rondom (300 euro)
. compressor en droger van de airco (800 euro)
. kachelmotor (500 euro)

Dus maak je borst maar nat!

Je moet bij deze auto's natuurlijk niet vergeten dat je ze koopt voor een appel en een ei. Als je het verschil in aanschafkosten met bijv. een BMW 5-serie meeneemt en dus ook de belachelijk lage afschrijving dan rij je zelfs met wat onderhoud toch voor weinig geld in een hele fijne kar.
jorgen

Unread post by jorgen »

Yep, mee eens, heerlijke exclusieve auto's, verrukkelijk geluid en veel comfort.

Heb wel even koppelingshydrauliek, drukgroep en platen vervangen.
Oh ja, en het aftermarket alarm laten uitbouwen want daar werd ik krankjorum van.
Nu is ie helemaal in orde en kunnen we genieten.

( Lancia Kappa Coupe 2.4 '98 - Subaru outback 2.5 '07 - Cagiva GC900ie '01)
martijn

Unread post by martijn »

alleen de kachelmotor 500 euro!!!,hoe zit dat?
Stasiu

Unread post by Stasiu »

Kachelmotor kost zo'n 250 euro. De montage is een zeer tijdrovende klus via de motorruimte. De airco moet worden afgekoppeld. Dus in het bedrag zit ook de prijs van het opnieuw vullen van het airco-systeem. Allemaal niet leuk dus. Ik had vroeger een Alfa 155. Daar haalde je zelf de kachelmotor binnen 10 minuten eruit.
Jos

Unread post by Jos »

Maar hopen dat de kachelmotor het nog een tijdje uithoudt (Kappa 2.0 '95)!
martijn

Unread post by martijn »

Dat kun je wel zeggen ja.......................
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”