Weet er iemand hoe ik de koppeling kan ontluchten?
Ik heb geprobeerd aan de nippel van de toevoer maar ik krijg niets gepompt dan lucht en dat blijft maar duren.
Ik vind ook nergens een lek .
Het is toch zo dat de koppeling gebruik maakt van hetzelfde reservoir als de remmen?
mvg jean
kappa 2.0 16v turbo 1998
Re: kappa 2.0 16v turbo 1998
Volgens mij heeft de koppeling een apart (klein) reservoirtje tegen het schutbord aan. De remvloestof vul je bij op de hoofdremcylinder onder het dekseltje waar ook het waarschuwingslampje voor te laag remvloeistofniveau zit.
Voor de koppeling moet je dus het kleine reservoirtje vullen tot max. Vervolgens ontluchten bij de koppeling, daar zit de ontluchtingsnippel.
Dit schrijf ik met de kennis van de Thema. Ik denk dat het bij de K niet anders is.
Voor de koppeling moet je dus het kleine reservoirtje vullen tot max. Vervolgens ontluchten bij de koppeling, daar zit de ontluchtingsnippel.
Dit schrijf ik met de kennis van de Thema. Ik denk dat het bij de K niet anders is.
Jean, je suggestie wat betreft het reservoir is correct. Het remvloeistof reservoir heeft een slangaansluiting aan de zijkant, die is aangesloten op de hoofdcilinder van de koppeling (die bij het pedaal dus). Het ontluchten doe je met de nippel op de (hulp) koppelingscilnder aan de motor.
Er moet dus voldoende vloeistof in het remreservoir zitten (helemaal vullen). Daarna de ontluchtings-nippel op de koppelingscilinder aan de motor openen. Vervolgens door (langzaam) intrappen van het koppelingspedaal de leiding van hoofdcilinder naar- en de hulpcilinder vullen. Dat blijf je doen totdat er alleen vloeistof uit de hulpcilinder aan de motor komt. Het beste is een slangetje op de ontluchtings-nippel te zetten dat je in een doorzichtige beker/pot/fles hangt. Als er geen luchtbellen meer te zien zijn is het koppelingssysteem vol en ontlucht. Dit moet je met z'n tweeen doen, een kijkt of er lucht/vloeistof komt, de ander trapt (langzaam en gelijkmatig) het pedaal in. En vul het remvloeistofreservoir bij zodat er steeds voldoende remvloeistof instaat -boven de slangaansluiting !!-. Suc6.....
Er moet dus voldoende vloeistof in het remreservoir zitten (helemaal vullen). Daarna de ontluchtings-nippel op de koppelingscilinder aan de motor openen. Vervolgens door (langzaam) intrappen van het koppelingspedaal de leiding van hoofdcilinder naar- en de hulpcilinder vullen. Dat blijf je doen totdat er alleen vloeistof uit de hulpcilinder aan de motor komt. Het beste is een slangetje op de ontluchtings-nippel te zetten dat je in een doorzichtige beker/pot/fles hangt. Als er geen luchtbellen meer te zien zijn is het koppelingssysteem vol en ontlucht. Dit moet je met z'n tweeen doen, een kijkt of er lucht/vloeistof komt, de ander trapt (langzaam en gelijkmatig) het pedaal in. En vul het remvloeistofreservoir bij zodat er steeds voldoende remvloeistof instaat -boven de slangaansluiting !!-. Suc6.....
Jean heeft de moet opgegeven en de auto aan mij verkocht. Ik zie geen apart reservoir voor het de koppeling. Hij heeft er een 2 t thema blok ingezet maar de versnellingsbak is nog de oude. ook 16v. Zo te zien werkt alles, behalve het ontluchten dan.