Lekkage koelvloeistof ergens bij radiateur

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Jermaine

Lekkage koelvloeistof ergens bij radiateur

Unread post by Jermaine »

Hallo allemaal,

Ik post deze vraag namens mijn broer Percy, hij staat nl. met pech in Frankrijk met zijn Kappa 2.0 uit '95.

Hij wilde vanavond voordat ze richting huis zouden rijden nog even z'n koelvloeistof bijvullen. Maar na het bijvullen begon hij te lekken, waardoor er niks meer in het reservoir overbleef. Elke keer als hij vervolgens weer bijvulde, liep het er gelijk weer uit.

Ik heb op deze link een tekening gezet van de site van Tuynder.
http://home.kabelfoon.nl/~jermaine/kappa.jpg

Het water loopt uit het gaatje aan de onderkant van nr. 4 (bij nr. 10). We dachten dat er misschien een dopje op hoorde te zitten, maar heb gekeken bij mijn eigen Kappa, maar bij mij zit hier ook een gat die ongeveer 2,5 cm diep is. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van deze lekkage? Zit er in dat gat misschien een schroefje ofzo?

Hij hoopt dat het zo op te lossen is, anders moet ie 48 uur wachten op een leenwagen!

Dank je wel alvast.

Groeten Jermaine
Marcel

Re: Lekkage koelvloeistof ergens bij radiateur

Unread post by Marcel »

Hoi Jermaine,

Lees net je bericht.
Wat 'n ellende zeg... Weet hij zeker dat de vloeistof uit dit gaatje komt en niet daar toevallig langs loopt vanaf de aansluiting op de onderste slang?

Heb zelf geen Kappa meer en kan er dus niet even onderhangen om te kijken hoe het zit.
Zie wel dat het ook vlakbij een steuntje is waar de radiator daar op steunt, kan dat niet gescheurd zijn?
Enfin, daar heb je ook weinig aan als je daar zo in Frankrijk staat.
Ik neem aan dat je / jullie hopen dat het een kleinigheid is dat zo op te lossen is...

Ik zou toch die onderste slang eens bekijken of die nog goed zit. Vreemd is het wel dat de radiateur zo van het één op andere moment lekt.....

Waag anders ook een telefoontje richting Tuynder, misschien hebben zij ervaring hierin.

Wens Percy succes van me!
Bas K

Unread post by Bas K »

Zit aan die kant naast t "pieleke" waarmee de radiator in het rubber gefixeerd zit niet de aftapplug van de radiator???

Als die iets losgelopen is dan kan t natuurlijk lijken dat ie lekt op t pieleke omdat dit t laagste punt is van de radiator...

Suc6! Anders ff een "pilletje" in de radiator mikken?
Giancarlo

Unread post by Giancarlo »

Er moet toch wel een Fiat/Lancia/Alfa/Iveco etc dealer in de buurt zijn?
Dat lijkt mij het makkelijkst
maine@live.nl

Unread post by maine@live.nl »

Bedankt voor de reacties allemaal,

Een garage heeft er vanochtend naar gekeken en volgens hen is de radiateur lek. Waar het lek zit weten ze niet precies. Hij krijgt als het goed is vervangend vervoer en z'n kappa wordt naar Nederland gesleept.

Jullie zullen nog wel van Percy horen hoe het precies zit als hij terug is.

Groeten,
Jermaine
Percy

Unread post by Percy »

Bedankt voor de reacties over mijn kapotte radiateur.
De auto wordt volgende week uit Frankrijk gehaald.
Ik twijfel om hem zelf te repareren. Bij firma Tyunder in Nootdorp kost een nieuwe radiateur 204 euro excl. btw , en bij Geuzendam in Almelo kost een gebruikte 100 euro en een nieuwe ongeveer 295 euro incl. btw.
Morgen krijg ik een prijsopgave van een garage, en bij de Renault dealer in Frankrijk zou het 420 euro kosten.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de radiateur? Volgens de firma Tuynder is het makkelijk te doen.

groeten Percy
M.J. Evers

Unread post by M.J. Evers »

Radiator vervangen is een klus die je goed zelf kunt doen. Lastige is het gefrunnik met de slangen en de slangenklemmen (als je nog de originele erin hebt; ze zijn maar 1x bruikbaar dus je mag ze stukmaken). De radiator zelf zit eigenlijk nauwelijks vast.
Tweede heikele punt is het ontluchten van het koelsysteem nadat je de boel weer hebt gemonteerd. Als je geen kluservaring hebt zou ik het uitbesteden, het vereist nogal wat "handigheid".
Giancarlo

Unread post by Giancarlo »

ontluchten is easy: ventieltjes losdraaien en het systeem ontlucht zichzelf.

Je kan het natuurlijk ook bij de dealer laten doen, goed en niet duur
Percy

Unread post by Percy »

Bedankt voor de reacties. Heb er toch voor gekozen om hem naar een garage te laten slepen.
Hij komt als het goed is a.s. zaterdag terug. Zal wel een dure reparatie zijn maar goed.

gr. Percy
Percy

Unread post by Percy »

Tot mijn grote verbazing stond mijn Kappa gisteren weer voor de deur, terwijl ik had doorgegeven dat de pechdienst hem toch naar de garage zou moeten brengen.
Maar goed, ik vulde het koelsysteem met water om het lek op te sporen en toen lekte de radiateur bijna niet meer. Ook zag ik schuimvorming in het reservoir. Ik heb de verzekering gebeld of zei na konden vragen aan de Franse Renault-Dealer of ze een "Pil" in het koelsysteem hadden gegooid en dit bleek helaas het geval.
Nu heb ik toch maar zelf vandaag een nieuwe radiateur erin gezet. Wel een moeilijke klus want je kan er haast niet bij en bijna alle schroeven waren afgebroken. Maar is goed gelukt en werkt ook goed.

Het enige is dat ik niet weet hoei k het systeem moet ontluchten. Heb met open dop de motor stagonair laten draaien totdat de thermostaat open ging. Daarna weer bijgevuld en dop erop gedraaid.
Er zijn nog steeds bubbels in het reservoir te zien zijn en als ik gas geef is dat heel erg.
Weet iemand of dit hoort?

En weet iemand of het erg is dat ze er een "Pil" hebben in gegooid, of moet ik het systeem laten reinigen? Ik heb wel de meeste koelvloeistof eruit kunnen halen en ongeveer 5 lier nieuwe erin gegooid.

Alvast bedankt,

groeten Percy
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”