Alfa 6-bak onder een K SW 2.4 TD

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Pieter Reijngoud

Alfa 6-bak onder een K SW 2.4 TD

Unread post by Pieter Reijngoud »

Hoi K-collega's,

Heb net een wat langere rit met mijn heerlijke K achter de rug. Helaas ging op het laatst de radio stuk (zie mijn eerdere post), maar verder was het een heerlijke reis. Heb nu zo'n 12.000 km met de K gereden, wat me tussen jullie waarschijnlijk een groentje maakt.
Ik vind alleen de auto iets te veel lawaai maken als ik aan het cruisen ben op de autobahn. Ik denk niet dat de auto overbelast wordt bij een kruissnelheid van rond de 150 km/h (soms ietsje meer), hij kan tenslotte een flink stuk sneller. Het toerental van de diesel rond de 150 is me gewoon net iets te hoog voor een confortabele reis.
Ik heb elders op het web een extremo gelezen die zijn K 2.4 JTD gaat voorzien van een 6-bak uit een Alfa 166 2.4 JTD. Hij wil nl. nog harder met zijn getunede motor, die nu al 240 km/h gaat. Dat lijkt leuk, maar ik weet uit ervaring dat je dat zelfs in Duitsland dit soort snelheden maar heel eventjes kunt volhouden.
Het lagere toerental met zo'n 6-bak op mijn kruissnelheid vind ik wel heel erg interessant.
Heeft iemand ervaring met het monteren van de Alfa 6-bak onder de K en past de versnellingsbak van de JTD motor ook onder een TD?
groet
Pieter
M.J. Evers

Re: Alfa 6-bak onder een K SW 2.4 TD

Unread post by M.J. Evers »

Ik weet dat de coversie door iemand in Beesd succesvol gedaan is. Ik weet ook dat er voor de Thema van destijds een vijfde versnelling leverbaar was met een iets andere overbrenging waardoor het toerental naar beneden ging. Wellicht is zoiets ook voor de K leverbaar?
al

Unread post by al »

Ja die wagen staat/stond bij gerrit raadstaat in beesd (kappa sloper). 220km/h bij 4000 tpm. Was getuned door squadra naar 200 PK en 440 Nm.

Wellicht kan je daar info opvragen. OSB in beesd kent hem wel.
frank

Unread post by frank »

ben ook bezig naar een ombouw 6bak uit een thesis 2.4jtd 10v maar ,t valt tegen onderdelen bv chincroon messen en lagers werden of de verkeerde of lange levering. nu is het wachten op een lager dat is alleen te leveren met as kosten e400 proberen nu via de skf lager fa, die is bereid eenheel stelletje te produceren maar dat gaat weer een paar weekjes over heenvoor tlager er is en dan te hopen dat ,t past in mijn geteunde k. sw 2.4jtd 10v uit 1999 volgens mij is het de zelfde motor en hoop niet voornare verrassingen hoop na de vacantie goede berichten te hebben we hebben geen haast ben nog steeds te vreden . gr frank
Pieter Reijngoud

Unread post by Pieter Reijngoud »

Heb even gesproken met Pieter vd Meer uit Kootwijkerbroek en die zei me dat de 6-bak van de alfa ook zou moeten passen op de TD motor, omdat de basis van het blok ongewijzigd is van TD naar JTD. Onvoorstelbaar dat het blok de JTD-krachten aankan. Het is echt een superauto!
Nu is het alleen nog zoeken naar zo'n bak. Heeft iemand een tip waar ik een betaalbaar exemplaar kan vinden?
groet
Pieter Reijngoud
Bas K

Unread post by Bas K »

Pieter,

Ik weet nog wel een adresje.
Weet niet of deze persoon t waardeert als ik zijn gegevens hier neerpoot dus bij interesse doe maar ff mailtje dan krijg je zijn gegevens.

Bas
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”