Achterschokdempers Kappa SW

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
John

Achterschokdempers Kappa SW

Unread post by John »

Mijn kappa SW van 97 maakt licht bonkende geluiden bij de achtewielophanging, met name bij zachtjes rijden en op een rotonde. De handremkabel is al vast gezet maar het geluid blijft nog steeds. Ik kan nergens speling ontdekken en de wegligging is prima. Nu verdenk ik de schokbrekers hiervan omdat als de auto stilstaat en de motor is uit ik de auto makkelijk omhoog/omlaag kan bewegen met de hand. Soms hoor ik dan een geluid dat lijkt op het bonkende geluid tijdens het rijden. Weet iemand hoe ik kan controleren of de dempers in orde zijn? Ik heb wel eens van doorzakkende SW's gehoord, maar hoe ver zakt de SW dan door?
Jur

Re: Achterschokdempers Kappa SW

Unread post by Jur »

Wellicht de rubbers hier en daar versleten?
cris

Re: Achterschokdempers Kappa SW\sedan

Unread post by cris »

hoi everyone,

on the subject of shock absorbers, (sorry to highjack your post john!) does anyone have an address/website for shocks for sale? any tips on quality/price on different manufacturers also appreciated.
pretty much the same question for a trekhaak, been quoted 475 euro for a removable hook version, but its the other side of belgie. i live in voerens, south of maastricht.

(my written netherlands sucks, sorry for the english! ;-)
cris.
Corrado-Roma

Unread post by Corrado-Roma »

Voor een bonkend geluid zijn er een paar opties en dit wijst niet direkt op versleten schokdempers.
1) De onderste bevestigingspunten van de schokbrekers - De schokbreker zelf zit met twee bouten vast en kan dus in principe geen bonkend geluid veroorzaken, tenzij eea. loszit. - Controleer of alles vastzit - Wat (erger) wel zou kunnen is dat de bevestiging van de demper in het schokbrekerhuis los zit, dat is veel werk!! Zie een oudere link over schokbrekers vervangen met de beschrijving.
2) Een mogelijke maar onwaarschijnlijke kandidaat: de bovenste bevestigings punten, drie bouten in de wielkast, daar kom je bij door de achter speakers te demonteren.
3) De meest waarschijnlijke kandidaten zijn de silentblocks die er in de wielophanging zitten, en met name die van de stabilisatiestangen - tussen stangen en karosserie-, ik zou daar beginnen te kijken. en ga dan de hele wielophanging af. Je moet absoluut een krik of beter een brug met een stel bokken gebruiken om te kunnen zien of er beweging in de silentblocks zelf zit.

Wat betreft versleten schokbrekers die zijn te onderkennen door de auto zover mogelijk in te laten veren, ga er met je volle gewicht op hangen, en dan in een keer het gewicht eraf. Dan mogen de schokbrekers omhoog en een keer -minder sterk- omlaag veren. Blijven ze veren - dan bedoel ik echt minimaal een keer of drie - dan zijn ze slecht. Dit kun je ook laten testen bij een bedrijf als kwik fit of zo, ik zou alleen hun schokbrekers niet kopen...... beter een paar konis oid.
Suc6
Corrado-Roma

Unread post by Corrado-Roma »

Kijk eens op deze link in het hongaars maar met goede plaatjes: http://lanciakappa.extra.hu/szerviz/len ... apito.html
Suc6
John

Unread post by John »

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb dus nog werk te doen!
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”