Dag mede Kappa-liefhebbers,
Ik rij nu 1 1/2 week apetrots rond in mijn superluxe Kappa SW uit 96. Wat een heerlijke auto. Hij heeft helaas het laatste jaar een slecht baasje gehad, zijn wraak was dat hij rookte en zoop. De intercoolerslang was lek, waardoor hij in feite zonder turbo reed. Ik heb deze slang en de filters vervangen en wat Wynns of zoiets in de brandstof toegevoegd om de vernevelaars te reinigen. Hij begint steeds lekkerder te lopen en rookt steeds minder. Hij rijdt nu 1:13, niet verkeerd voor zo'n zware auto.
Deze metamorfose was binnen 2000 km, zo zie je maar dat een beetje zorg voor je auto wonderen doet en nog geld oplevert ook.
Maar helaas, de vreugde was maar kort; de startmotor draait niet meer.
Ik heb het hele lijstje afgewerkt; is het ledje van de immobilizer uit, ok; staat er spanning op de primaire zijde van het startrelais, ok; komt er 12 volt op het startcontact als ik start, ok; komt er 12 V uit het startrelais als ik start, ok.
Ik ben zelfs zo ver gegaan om rechtstreeks een draad van de accu secundair aan te sluiten op het startrelais om alle electronica in de tussenweg te elimineren. Nog steeds niet meer dan een vage kreun uit de startmotor en een giga-spanningsval.
Daarnaast natuurlijk het standaard truucje; even een tik met de hamer op de startmotor terwijl iemand anders probeert te starten. Geen effect.
Het lijkt er dus op dat de startmotor kapot is. Dat is raar want volgens de garage die hem verkocht, is de startmotor 1 jaar geleden vervangen door een nieuwe.
Heeft iemand nog een suggestie wat ik nog kan proberen voor ik een dure vervanging/garagebezoek ga doen?
Je kunt ook rechtstreeks mailen naar pieter@xpiration.com of bellen naar 06 13 53 47 99
In het werkplaatshandboek (iemand interesse, ik heb hem op pdf en kan hem je mailen) staat trouwens dat je van relais 343 contactje 87 en 87a moet doorverbinden. Leuk advies, maar waar zit relais 343, is dat het startrelais?
startproblemen K SW 2,4 TD
Re: startproblemen K SW 2,4 TD
Salute Giancarlo,
Ik weet het, revisie is niet zo extreem duur. Maar ik heb de auto vorige week gekocht en heb nog even geen zin (lees geld) voor de garage.
Daarnaast kan ik met mijn beperkte kennis en apparatuur de definitieve diagnose nog niet stellen. De charme van zo'n geavanceerde auto is gelijk zijn beperking; er zitten zo veel electronische controles in, dat voor deze amateur de diagnose moeilijk te maken is. Ik lees bijvoorbeeld van een ander op dit forum dat zijn Kappa alleen maar startte in de versnelling. Daar kan ik geen touw aan vast knopen hoe dat komt.
Daarnaast is het best lastig om een niet startende auto bij de garage te krijgen en hier op de oprit uitbouwen van een startmotor is ook geen pretje.
Ik hoop stiekem dat iemand me nog een gouden tip kan geven, wat ik nog kan proberen voor ik de handdoek in de ring gooi.
dank voor je reactie
Pieter
Ik weet het, revisie is niet zo extreem duur. Maar ik heb de auto vorige week gekocht en heb nog even geen zin (lees geld) voor de garage.
Daarnaast kan ik met mijn beperkte kennis en apparatuur de definitieve diagnose nog niet stellen. De charme van zo'n geavanceerde auto is gelijk zijn beperking; er zitten zo veel electronische controles in, dat voor deze amateur de diagnose moeilijk te maken is. Ik lees bijvoorbeeld van een ander op dit forum dat zijn Kappa alleen maar startte in de versnelling. Daar kan ik geen touw aan vast knopen hoe dat komt.
Daarnaast is het best lastig om een niet startende auto bij de garage te krijgen en hier op de oprit uitbouwen van een startmotor is ook geen pretje.
Ik hoop stiekem dat iemand me nog een gouden tip kan geven, wat ik nog kan proberen voor ik de handdoek in de ring gooi.
dank voor je reactie
Pieter
hello pieter,
could you possibly mail me a copy of your handbook, lot of people on the english forum looking for one, i can translate to english for them if needed!
success met the k!
cris
cris@keenan.be
(i can read and talk dutch fine, self taught, never went to school to learn how to write unfortunately!)
could you possibly mail me a copy of your handbook, lot of people on the english forum looking for one, i can translate to english for them if needed!
success met the k!
cris
cris@keenan.be
(i can read and talk dutch fine, self taught, never went to school to learn how to write unfortunately!)
Ergens op een site staat het hele boekje afgebeeld, pagina voor pagina
De Duitse versie van het handboek (2 delen) is hier te downloaden:
http://lanciakappa.extra.hu/letoltesek/letoltesek.html
Jean Paul
http://lanciakappa.extra.hu/letoltesek/letoltesek.html
Jean Paul
Ik weet niet of jij toevallig inde buurt van Rotterdam woont, maar daar weet ik een prima en goedkoop adres voor de revisie van startmotoren en dynamo's.
(Garages brengen hun spul daar ook en zetten dr dan een extra winst op).
Deze zaak heet: Drescher Electro, adres: Rosenveldtstraat 93/A, 3025RS Rotterdam. Bij de Schiedamseweg. Tel 010 4760714, fax 010 4255182, mobiele telefoon 06 53361499. Hij heeft van alle gangbare modellen wel een ruilexemplaar op voorraad, anders duurt het een paar dagen vanwege het ingieten va de wikkelingen.
En PS: Ik ben geen belanghebbende in deze zaak.........
(Garages brengen hun spul daar ook en zetten dr dan een extra winst op).
Deze zaak heet: Drescher Electro, adres: Rosenveldtstraat 93/A, 3025RS Rotterdam. Bij de Schiedamseweg. Tel 010 4760714, fax 010 4255182, mobiele telefoon 06 53361499. Hij heeft van alle gangbare modellen wel een ruilexemplaar op voorraad, anders duurt het een paar dagen vanwege het ingieten va de wikkelingen.
En PS: Ik ben geen belanghebbende in deze zaak.........
Dank aan alle meedenkers,
Ik heb de auto naar de garage gebracht en de startmotor bleek door een prutser gereviseerd te zijn (siliconenkit gebruikt om een afgebroken stuk behuizing te plakken!). Hij wordt nu gereviseerd.
Dank voor de tip van het Rotterdamse revisie adres, maar daar komt voor mij een paar tientjes diesel bij, weg voordeel.
about the service manual:
Hi Cris
As stated by Giancarlo, the files are available at that url. I obtained my service manuals (in german) there also.
If you encounter problems downloading these large files due to the low bandwith at the senders' side, I can send them to you with yousendit.com.
Translation in english is very ambitious, considering the more than 1000 pages of the manual.
btw I also have an original parts catalog (issue 2005).
Ik heb de auto naar de garage gebracht en de startmotor bleek door een prutser gereviseerd te zijn (siliconenkit gebruikt om een afgebroken stuk behuizing te plakken!). Hij wordt nu gereviseerd.
Dank voor de tip van het Rotterdamse revisie adres, maar daar komt voor mij een paar tientjes diesel bij, weg voordeel.
about the service manual:
Hi Cris
As stated by Giancarlo, the files are available at that url. I obtained my service manuals (in german) there also.
If you encounter problems downloading these large files due to the low bandwith at the senders' side, I can send them to you with yousendit.com.
Translation in english is very ambitious, considering the more than 1000 pages of the manual.
btw I also have an original parts catalog (issue 2005).
thanks everyone,
i'll check out the link, try downloading it, if i get any problems i'll leave a post here.
cris in the voerstreek.
p.s. any maastricht area k drivers out there?
i'll check out the link, try downloading it, if i get any problems i'll leave a post here.
cris in the voerstreek.
p.s. any maastricht area k drivers out there?