inklapbare spiegels

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Pieter

inklapbare spiegels

Unread post by Pieter »

Mijn inklapfunctie van mijn spiegels bij mijn Kappa werken niet meer aan beide zijden. Als ik het knopje indruk vliegt mijn zekering er uit en de spiegels doen niets. De beweging van de spiegels doet het nog wel. Nu probeer ik via de demontagebedrijven een paar gebruikte spiegels te bemachtigen. Weet iemand hoe ik die spiegels moet vervangen?
Paul

Re: inklapbare spiegels

Unread post by Paul »

Hoi Pieter,

Als je de spiegels voorzichtig uit elkaar neemt zie je een klein printplaatje zitten met 2 diode's (per spiegel). Grote kans dat deze kapot zijn. Dit veroorzaakt kortsluiting. Als je een beetje handig bent, 2 nieuwe erin solderen en 't werkt weer perfect! Althans, bij mij wel. :)

Succes
Marcel

Unread post by Marcel »

Hoi Paul,

Dat wat jij laat weten over dat printplaatje...
Mijn spiegel aan de linker kant werkt prima met in en uit klappen.
De spiegel aan de rechterkant echter klapt bij het 'uitklappen' door, naar voren dus waarbij ik tegen de achterkant van de spiegel aan ga kijken en de persoon op de rechterbaan zijn ogen kan doen :)
Niet de bedoeling dus.

Overigens vind ik de spiegels net te soepel lopen, kunnen deze wat vaster gezet worden? Bij het rijden met een aanhanger en daarvoor benodigde spiegels, draaien de spiegels langzaam naar binnen toe door de rijwind en het vergrootte oppervlakte van de extra buitenspiegels.
Uiteraard begrijp ik dat ik (indien mogelijk) niet TE strak moet zetten ivm het electrisch inklappen.
Kan er natuurlijk een stukje karton tussen proppen maar dat is ook 'zo wat'.

Saluti!
Pieter

Unread post by Pieter »

Dank

Maar het lukt mij niet om de spiegel uit elkaar te nemen. Op het moment dat ik de schroefjes aan de onderkant heb losgehaald kan de kap er niet af want hij blijft steken achter het glas. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik die buitenspiegel uit elkaar krijg en bij dat printplaatje kan komen?
Paul

Ontmanteling buitenspiegels

Unread post by Paul »

De spiegels kun je als volgt ontmantelen. Zorg dat het glas zo ver mogelijk naar beneden gericht is en de rand van het glas parallel loopt met de rand van de behuizing. Schroef de 4 schroeven aan de onderkant van de kap los. Het is een beetje wringen, maar daarna kun je voorzichting de kap over het glas heen verwijderen.

Wanneer dit gelukt is kun je, alvorens verder te gaan even testen of het sluitingsprobleem daadwerkelijk in de spiegels zit. Haal hiertoe de stekkers voor het in-uitklappen los en druk op de knop in de auto. Wanneer de zekering klapt zit het niet in de spiegels en uiteraard als de zekering heel blijft zit het 'm wel in de spiegels.

De oorzaak van sluiting in een van de spiegels en / of doorklappen van een van de spiegels is veelal te vinden in kapotte diodes in de spiegels.

In het kort is een diode een soort van sluis voor elektriciteit. Zorgt er dus voor dat de stroom maar in 1 richting kan lopen.
Een diode kan op 2 manieren kapot zijn:
1) doorgebrand; laat geen stroom door (spiegel doet niets)
2) doorgeslagen; laat stroom in beide richtingen door (spiegel klapt door of veroorzaakt sluiting)

Om bij de diodes te komen dien je het 'zwarte blokje' uit elkaar te halen. Draai alle schroefjes los en neem het 'dekseltje' af. Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij zit je dan bij het printplaatje met de diodes (en de sleepcontacten!).

Met een multimeter kun je eenvoudig vaststellen of de diodes kapot zijn. Hiertoe moet je ze wel lossolderen. Wanneer je de diodes losgesoldeerd hebt kun je ze met een multimeter doormeten. Zet de meter in Ohm-stand (of diode stand) en meet de weerstand. Draai de diode om en doe hetzelfde. In een van de 2 metingen dient de weerstand minimaal te zijn (weet niet precies hoeveel, maar 100, misschien zelfs 200 Ohm zou zomaar kunnen). Bij de andere meting zou deze maximaal moeten zijn (Volgens mij ver in de Mega Ohms, waarschijnlijk meet de multimeter zelfs niets.).

Is dit niet het geval? Dan istie kapot! :)
ff Naar de shop, nieuwe diodes halen en alles in omgekeerde volgorde weer monteren.
Mijn advies is om gewoon beide diodes van de spiegel te vervangen nu je deze toch uit elkaar hebt.
Als het je allemaal gelukt is kun je, voor je de kap van de spiegel er weer op plaatst even testen natuurlijk.

Reken rustig op een dagje knutselen. Schroefjes hebben de gewoonte om vast te zitten, gecorrodeerd te zijn, enz. enz. Murphy is always arround!

Bij mij werkte het prima, ga nu aan de slag om m'n spiegels te koppelen aan de CV. Deuren sluiten: spiegels inklappen / Deuren openen: spiegels uitklappen.

Ik hoop dat je nu wat verder komt. Succes!
Paul

Unread post by Paul »

Hoi Marcel,

Het doorklappen van jou spiegel is een direct resultaat van een kapotte diode. Bij mij precies hetzelfde. Voor een beschrijving om dit op te lossen, zie mijn verhaaltje 'Ontmanteling buitenspiegels'.

Of de spiegels stroever af te stellen zijn weet ik niet. Eerlijk gezegd gaan ze bij mij al vrij stroef.
Misschien zijn aerodynamische spiegels wat voor je? Of anders van die grote buitenspiegels die je op je zijscherm bij je voorwielen kan klemmen hehe.

Groeten.
Marcel

Unread post by Marcel »

Ja ja, chrome wielkast-randen, chroom of goudkleurige hanger aan de binnenspiegel en niet te vergeten de deuren en achterklepomlijsting met chrome striping (met dubbelzijdig tape) beplakken.
Mwhoeaaaaa mot er niet aan denken :)

Nee ik hou de mijne lekker standaard en ga wel kijken of ik de spiegels uit elkaar ga halen....
Met de hand inklappen kan ook :)

In ieder geval bedankt voor de omschrijving en als ik een dagje niets te doen heb ga ik het zeker uitvogelen !

Saluti!
Pieter

Unread post by Pieter »

Hallo Paul

Ik heb precies gedaan wat je hebt beschreven. En het stekkertje heb ik gevonden. De draad loopt bij mij vervolgens direct door naar de bovenkant van het motortje. Kon dus geen diodes vinden. Inmiddels klapt mijn zekering er niet meer uit dus er moet iets stuk zijn aan de motortjes of aan het schakelmechanisme in de auto. Toen ik de auto kocht was dit schakelmechanisme ( knopjeskast naast de bestuurder) al doorgebrand. Ik heb toen een nieuw kastjes gekocht bij de dealer en de spiegelomklappunten gesmeerd. Heel even deden de spiegels het. Zij het heel moeizaam.

Opeens deden zij niets meer en klapte de zekering er uit. Toen deed mijn spiegelbesturing ( links-rechts etc.) het ook niet meer. Heb er vervolgens een 5 ampere zwaardere zekering (10 ampere) in gezet en die klapt er niet uit. De spiegelbesturing doet het wel maar het inklappen niet. Kan het zijn dat de diodes in het kastje naast de bestuurder weer zijn doorgebrand? Ik heb het kastje uit elkaar gehaald maar kan niets opvallend vinden. In de spiegels zelf kan ik geen diodes vinden. Heb de 5 ampere zekering er weer ingezet en die klapt er nu ook niet meer uit. Ra, ra wat is dit nu ?
Paul

Unread post by Paul »

Hoi Pieter,

Je moet het mechanisme van de spiegels zelf uit elkaar halen. (Letterlijk tot je de tandwielen ziet zitten!)
Tegen die tijd kom je een soort van printplaatje tegen met wat sleepcontacten (koperen ringen) en de 2 diodes. Deze zien er uit zoals hier afgebeeld. http://www.personeel.glr.nl/koster/pp_p ... /diode.jpg

Bekijk eens of de sleepcontacten in orde zijn en vervang de diodes uit voorzorg (kosten een paar ct/st).
Wat je kan proberen om te testen of de motor zelf in orde is, is een voeding erop zetten (12V DC), bijvoorbeeld vanaf een accu of een adapter.

Het kan zijn (maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk) dat het mechanisme zo zwaar loopt dat daardoor een te hoge stroom gaat lopen, het schoonmaken van de tandwielen en opnieuw invetten zou hierbij wonderen doen. Kortom, het zal je een setje (geloof ik vrij prijzige) nieuwe buitenspiegels uitsparen, maar je bent er wel even mee zoet.

Succes.
Paul

Unread post by Paul »

Hehe, ik heb 'm liever ook standaard.
Maar dan moet het ook wel allemaal werken natuurlijk. :)

Succes wanneer je het gaat proberen.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”