welke velgen???

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Bas K

welke velgen???

Unread post by Bas K »

Hallo mede kappisten.

Ik wil in de nabije toekomst mijn kappa voorzien van andere wielen. De standaard 15" velgen hebben een ET waarde van 31.

Mijn voorkeur gaat uit naar een setje velgen in 17" 7-8J.

Nu wil ik van jullie kenners graag te weten komen welke et waarde de velgen minimaal / maximaal mogen hebben.

Betreft overigens een 3.0 uit '95

Alvast dank,

Bas
Bas

Re: welke velgen???

Unread post by Bas »

Wil ook in de toekomst grotere wielen, must be in the name :D

Volgens mij is the general idea hier op het forum om de kappa zo standaard mogelijk te houden. Ik kan je niet helpen, heb er geen verstand van. Ben wel benieuwd wat een ET waarde is? En wat bedoel je met 7-8J.

BTW, mooi geluidje he die zes cilinder :) *zwijmel*
Ciao,
Bas
Bas K

Unread post by Bas K »

Bas,

v6 geluid is idd niet te versmaden... Over een paar weken ook maar ff kijken of we t vermogen naar een acceptabel nivo krijgen... ;-)

Met de ET waarde wordt de offset weergegeven van het hart van het velgbed tov. het aanlegvlak van de wielnaaf. Hoe hoger het getal hoe verder de wielen onder de auto staan.
Met het "J getal" geef je de breedte van de velg aan in inches.

Hoop dat t een beetje duidelijk is?
Bas

Unread post by Bas »

aaah, nee is duidelijk! Thanx

Denk dat het voor mij niet al te extreem hoeft, dus vraag me af of ik daar uberhaupt wel rekening mee moet houden.

Wat ga je doen om het vermogen te verhogen? Chiptunen? Lijkt mij prachtig om er 50pk bij te hebben, maarre de prijzen..... poehee.
Frank

Unread post by Frank »

Een V6 is voor 't geluid de beste optie. (al klinken de 5-cilinders ook mooi...) Maar voor vermogen moet je toch echt de turbo hebben. Dat was bij de Thema ook al zo. Toen ik mijn Turbo nog had was echt elke auto langzaam waar ik in reed. Altijd maar tevergeefs wachten op de schop in je rug en de onvermijdelijke glimlach die volgde :-)

Een kennis van mij heeft bv. in z'n Alfa 155 een 3.0 V6 laten hangen i.p.v. de 2.0 16v die hij eerst had. Een paar weken later was ie alweer op zoek naar nog meer vermogen. Schiet niet op zonder turbo.....Alleen wordt de auto er vooral nu tunen nogal bruut van....Je auto krijgt 2 gezichten, zonder draaiende turbo en met......Niksniksniks en gaaaaaaaann.......Maar dàt is juist leuk!

Een ongeblazen blok is meteen duur en zet weinig zoden aan de dijk. 50 pk erbij is nogal wat. Bij een turbo is 't een kwestie van de druk aanpassen en evt. maatregelen m.b.t. de betrouwbaarheid. (Denk aan koperen koppakking, andere injectoren/zuigers/krukas e.d.)

Brandstofverbruik is ook zoiets. Mijn Thema turbo verbruikte gemiddeld (met mijn rijstijl) 1 op 10, terwijl de 3.0 V6 1 op 6 reed met dezelfde rijstijl.

Ik weet bijna zeker dat ik over een tijd een Kappa Turbo rijd. Maar dan wel de 20v.....want die 4-cilinders klinken niet en lopen veel minder mooi....
Bas K

Unread post by Bas K »

Bas,

Ik ga ook niet voor extreem. Maar met een afwijkende et waarde zul je zeker rekening moeten houden. Er wordt momenteel best veel 2e hands aangeboden (renault, volvo, ford) maar deze hebben allemaal een et waarde van 40 en hoger. Met deze velgen kom je dus niet uit! Of je moet weer met spacers gaan werken.

Voor t vermogen ga ik iig. de aanzuigbuizen vervangen door exemplaren met een grotere diameter. Evt. icm met een andere gasklep. Als ik dan nog niet tevreden ben komt er een ander chippie in.

@Frank,

een turbo is leuk maar niet voor een dagelijkse auto (op gas) waar 35 - 40k km per jaar mee wordt gereden. Voor echt snel spul pak ik toch mijn circuit auto (alfa).

En de ervaring leert vermogen went snel. Ik ben overgestapt vanuit een lancia thema SW td met meer brandstof- en turbodruk. De kappa is uiteraard sneller maar t blijft wennen met lage toerentallen. Waar de thema gewoon lekker van zijn plek kwam moet de kappa toch een tandje terug voor er wat gaat gebeuren. Dat is toch iets waar ik nog niet helemaal aan gewend ben. En toch is t een fijne auto!!!! Morgen mag ie zich echt bewijzen als we ff richting sneeuw gaan!!!
Frank

Unread post by Frank »

Inderdaad is een turbo met gas niet ideaal lijkt me. Ikzelf reed zo'n 27000 per jaar met m'n gereviseerde turbo, verder zonder enige problemen. En inderdaad, mijn k 20V is stukken trager en al helemaal op snelheid met tussenacceleraties, maar hij rijdt zo fijn verder...
Eddo

Unread post by Eddo »

Over turbo's, ik zou mijn k 2.0t 20v wel s willen tunen. Alleen ben dus bang voor de betrouwbaarheid. Weet iemand een expert qua Lanciaatjes tjunen?
Lancia

Unread post by Lancia »

Squadra-tuning, goed bedrijf en bieden ook voor de thesis turbo tuning aan.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”