Ik heb enkele dagen geleden bij een (optisch i.i.g.) prachtige Kappa 2.4 JTD uit eind 99 gekocht met 220.000km. Ik merkte bij de testrit al dat hij minder trekkracht had dan hij behoorde te hebben (mijn vrouw heeft een Lybra SW 1.9 JTD en die is aanzienlijk sneller), maar aangezien ik hem voor een interessante prijs op de kop kon tikken, plus het feit dat ik een onverbeterlijke Kappa liefhebber ben, heb ik hem aangekocht. Mede met de intentie hem meteen bij de dealer helemaal op orde te laten brengen.
Na aankoop van 70km naar huis gereden, waar ik merkte dat hij, eenmaal op snelheid, vreselijk lekker reed. Bij 160km/h geen enkele trilling, gewoon soepel zwevend naar huis gereden. Verder ook niet harder geprobeerd te rijden. We zitten tenslotte in een flitspaal paradijs. Alleen dus die trekkracht was minder.
Om een lang verhaal kort te maken en jullie de details te besparen: 's ochtends bij koude start is hij wekelijk niet vooruit te branden!Ik kom niet boven de 2000 toeren uit en kan max. 40km p/u. Na 5 minuten ploeteren kan ik al ~70km/h en na een minuut of 10 durf ik het eindelijk aan de snelweg op te gaan aangezien ik dan de 120km/h kan halen. Is de motor helemaal warm dan kan ik idd weer 160 halen, maar harder ook absoluut niet. Trekkracht blijft erbarmelijk.
Mijn idee (na 5 Kappa's en een Lybra): Luchtmassameter. Heb al eens eerder bij een benzine Kappa 2.4 meegemaakt en een nieuwe LMM maakt een enorm verschil.
Wat zegt de dealer. We hebben de LMM proefondervindelijk vervangen en dat bleek niet het probleem. Nou ben ik in het verleden behoorlijk vaak op de kosten gejaagd die onterecht maken, dus ik ben sceptisch.(P.S. de dealer heeft mij zeer vriendelijk behandeld hoor, maar hij was na het beschrijven van het probleem en mijn stelling dat het mogelijk de LMM was meteen afwijzend, en daar gaan mijn haren helaas recht overeind van staan) Bijkomend feit is helaas dat ik werkelijk NUL verstand heb van de werking van een motor...
Graag ontvang ik jullie input. Kan het, zoals ik het probleem beschijf de luchtmassameter zijn?? (dus bij koude motor HEEL beroerd, bij warme motor beter maar nog steeds slecht), of is het zoals de dealer denkt, de Turbo die niet goed meer is. Zo ja, wat kost mij een nieuwe turbo?
Overige mogelijke problemen zijn door dezelfde dealer al uitgesloten. Voor hem blijft alleen de turbo over.
Ben heel benieuwd naar jullie reactie en alvast bedankt!!! Ben van harte bereid voor deze Kappa een nieuwe turbo te laten monteren. Hou daar ook simpelweg rekening mee. Mijn ervaring is helaas alleen dat de autobranche een van de meest verrotte branches is die er zijn en een leek als ik is helaas simpel te belazeren...