onregelmatige motor en airco

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Frank

onregelmatige motor en airco

Unread post by Frank »

ls,

ik ben recentelijk de trotse eigenaar geworden van een kappa 2.0 20v (benzine). Helaas merkte ik wel dat de wagen bij stationair begon te trillen, het toertal begon te schommelen rond de 700 en de kappa neigingen vertoonde om af te slaan. Als ik vervolgens reed dan maakte de kappa voor mijn gevoel een geluid als een alfa 33 en met name het geven van gas gepaard ging met inhouden en opeens loskomen.

In eerste instantie dacht ik dat de verkoper het motorblok iets te grondig had gewassen en dat er water bij de bougies zat. Dat bleek niet zo te zijn.

Vanmorgen ontdekte ik plots dat als de airco uit was, de kappa reed als een speer en alle trillingen waren ook verdwenen. Rijden in een kappa was weer een genoegen geworden.

Ik ben dus nu mijn aandacht gaan richten op de airco.

Wat zoek op internet leverde gelijksoortige problemen om bij andere merken auto's. Zie:
http://www.volvolvo.nl/forum/viewtopic. ... 53999b8319
http://www.palmans.net/~fordmondeoclub/ ... 6f33a2936e

In beide gevallen bleek bijvullen van de airco de oplossing.

Drie vragen:
1) Heeft iemand gelijksoortige ervaringen?
2) Wat was de oplossing in dat geval?
3) Weet iemand een manier waarbij je op eenvoudige wijze kan vaststellen of de airco moet worden bijgevuld?

Alvast bedankt

Frank
dj

Re: onregelmatige motor en airco

Unread post by dj »

waarschijnlijk de spanner of de trillingsdemper van de multiriem.
Frank van der Burg

Unread post by Frank van der Burg »

Beste DJ,

dank voor je input. Als ik je dus goed begrijp zal het bijvullen van de airco niet mijn probleem oplossen.

Nou ben ik niet zo technisch. Kan iemand mij uitleggen wat de relatie is tussen de spanner en/of de trillingsdemper en het wel of niet gebruiken van de airco?

Gr

Frank
dj

Unread post by dj »

als de airco gebruikt wordt vraagt dit behoorlijk wat vermogen,die via de multiriem overgebracht moet worden.dit veroorzaakt trillingen,en als die niet goed opgevangen kunnen worden,begint de riem te klapperen.

succes!
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”