luidsprekers uitbouwen

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
disaronno

luidsprekers uitbouwen

Unread post by disaronno »

Er is op dit forum al eerder aandacht besteed aan de geluidskwaliteit van de standaard luidsprekers in de Kappa. Ik ben niet ontevreden, maar het kan beter. Vooral het resoneren van de hoedenplank en de achterspeakers is irritant. Daarom wil ik gaan isoleren.
Kan iemand uitleggen hoe je de speakers achter er zonder beschadiging uitkrijgt ?
roger

Re: luidsprekers uitbouwen

Unread post by roger »

Volgens mij is het rooster erop geklikt,en de speakers geschroeft van bovenaf.
Heeft iemand een setje speakers liggen voor de hoednplank? bij mij vond ik een gapend gat.
Jur

Unread post by Jur »

Inderdaad het rooster eraf klikken en de speakers schroeven.
Fluitje van een cent (je kan er alleen erg onhandig bij).
Jur
disaronno

Bedankt heren! Ik ga er (als een slangenmens) mee aan de slag.

Onno
eddo

Unread post by eddo »

Ik heb een tijd geleden bij een eerdere Kappa de achterspeakers laten isoleren. Klonkt zeer goed. Maar nu wil geen inbouwer er meer aan beginnen! Enig idee hoe je dat gaat doen? Is het makkelijk zelf te isoleren?
disaronno

Hoi Eddo,

Ik heb nog geen idee hoe ik het ga doen. Eerst maar eens de speakers eruit halen en dan kijken waar er holle ruimten zijn.
Het loopt volgens mij wel (hier en daar) door onder de hoedenplank, die min of meer dubbel is uitgevoerd. Als er voldoende ruimte is, ga ik het proberen met acoustische watten (of wol). Dan maar proppen rondom het speakergat (flexibel stokje erbij en lekker klooien....).
Als het wat wordt laat ik het op het forum weten!

P.s. als er nog andere tips en ervaringen zijn......... graag!
al

Unread post by al »

Hoi ik durf mezelf nu wel expert op dit gebied noemen, want ik ben er al weken mee bezig.
De achterspeakers kom je het beste bij door de achterbank eruit te halen. Dit is simpel :
1 - trek de zitting aan de voorkant omhoog deze klikt in 2 klemmen in de vloer. Nu kan je de zitting eruit halen. 2- nu zie je onder de achterleuning 2 (ik denk M10) bouten waarmee de achterleuning vast zit. Die maak je los en je schuift de hele achterleuning omhoog en eruit. Dit alles kost je 5 minuten. Nu kan je tenminste lekker bij de hoedenplank. Wip met een brede schroevendraaier de roosters van de speakers los. In de hoeken naast de speaker zit 1 imbusbout verzonken, en naast je gordel zitten 2 kleine boutjes. Nu kan je de hele afdekkap incl speaker eruit halen met wat gepiel.
Ik heb onder de hoedenplank en tussen de stalen plaat eronder purschuim gespoten (om de gordijnen vast te zetten, want die piepen). Verder demonteren van de hoedenplank gaat volgens mij niet. Verder heb ik er geluidisolatieschuim van de gamma tussengepropt. Hier kan je nu makkelijk bij omdat de achterbank eruit is. De kunststof houder waar de speaker in gemonteerd zit, lag bij mij los in de hoedenplank, rond het gat in de hoedenplank heb ik tape geplakt om de houder beter te klemmen. Wellicht wordt je geluid na deze ingreep iets beter, maar ik betwijfel het zeer, want de speaker zijn gewoon kut. Mocht je willen weten wat erin past en hoe laat het maar weten.

Groeten,
disaronno

Kijk, dat is nog eens informatie!

Bedankt Al, dat zal het alvast een stuk makkelijker maken. Ik ga het toch maar eerst even zo proberen. Blijkt dat ik het geluid ook uie vind, dan kom ik er op terug.

ciao
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”