Lampjes infodisplay Kappa

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Jacco Ende

Lampjes infodisplay Kappa

Unread post by Jacco Ende »

Beste lezer(es),

Vandaag heb ik de lampjes achter mijn infodisplay van mijn '95-er Kappa vervangen omdat de afleesbaarheid zeer slecht was.

Dit zijn 7 lampjes op een plastic voetje op rij. Nou is het vervelende dat 3 lampjes het wel en de overige 4 lampjes het niet doen.

Het springt steeds een lampje over, dus : 1 brandt niet, 2 brandt wel, 3 niet, enz...

Heel technisch ben ik niet, dus verder dan het goed aandrukken van alle draden in de stekkerblokken ben ik niet gekomen. Er zijn 2 stekkerblokken die iets met de lampjes te doen hebben, want als je deze losmaakt vallen allen uit. Het heeft helaas niet mogen baten.

Wie kan mij helpen.....?????????

Hoor het heel graag, alle tips zijn welkom !
luc

Re: Lampjes infodisplay Kappa

Unread post by luc »

jacco even een vraagje om en om klopt ze branden niet allemaal te gelijk je moet dan de kleur van display van groen op oranje zetten als. indien je dit al had geprobeerd dan is mij oplossing niet goed

gr luc
roger

Unread post by roger »

dus kijken met koplampen aan en uit,verkleuren ze bij mij ook van oranje naar groen.
Jacco

Unread post by Jacco »

Kijk, daar had ik nou nog helemaal niet aan gedacht.

Heren, bedankt ik ga het z.s.m. even proberen.

Ik laat het weten !

Vriendelijke groeten,

Jacco
Percy

Unread post by Percy »

He Jacco,

zijn deze makkelijk te vervangen? Heb het idee dat ze bij mij ook minder fel gaan branden.
Dacht eigenlijk dat er ledjes in het display zaten
roger

Unread post by roger »

Zwakker branden? lampjes doen het of zijn kapot.
Kijk eens of je dimmer nog goed werkt.
Percy

Unread post by Percy »

dimmer werkt prima. Maar als lampjes oud zijn gaan ze toch minder fel branden?
Mijn toerentellerverlichting is ook minder fel aan de bovenkant dan aan de onderkant, en minder fel dan de andere meters.
roger

Unread post by roger »

Misschien een beetje zwart geworden,kan je beter een zondag voor uit trekken om alle lampjes te vervangen,ben je weer verzekerd van jarenlang goed licht!
Percy

Unread post by Percy »

ja precies, zat ik idd ook aan te denken.
Op de een of andere manier erger ik me eraan als de lampjes minder fel worden.
Jacco

Unread post by Jacco »

Hoi Percy,

Als je een beetje handig bent en vooral wat geduld hebt is het vervangen van de lampjes zeker niet moeilijk.

Je begint met de inbusboutjes (2 x) op het bovenste luchtrooster. Als die eruit zijn (let op, er zit ook een plat ringetje omheen, als die in het rooster valt is het nogal zoeken) kun je dit rooster door hem even rustig op te lichten eruit 'wippen'.

Vervolgens bij het rooster eronder de inbussen eruit en dan ook eruit 'wippen'. Let op : aan het rooster zitten 3 verlichtingsdraadjes aan de achterkant vast. Als je toch bezig bent kun je deze ook makkelijk vervangen.

Hierna het houten sierdeel losmaken. Boven zitten wat kruiskopschroeven, de asbak moet er ook uit want hier zitten ook schroeven achter (2 x). Denk er ook aan de radio te demonteren. Door de opening die dan ontstaat zie je 2 bouten zitten welke later ook los moeten.

Om het zekere voor het onzekere te nemen kun je het beste het houten sierdeel rond de pook en handrem ook los halen. Begin met de pookbekleding, deze is zo los te maken (ik heb een handbak, bij een automaat weet ik het niet). Ook dan zie je wat schroeven zitten die los moeten. Door de flexibiliteit welke dan ontstaat kon ik het eerder losgemaakte sierdeel verwijderen, maar pas op krassen en breken ! Beter is helemaal los, maar duurt langer.

Wat je overhoudt is de zwarte unit met o.a. de infodisplay. Een (uit mijn hoofd) 6-tal kruiskopschroeven aan weerszijden losmaken, de eerder genoemde 2 bouten door de radioopening losmaken, en vervolgens een aantal of wat stekkerblokken aan de achterzijde. Moet je een lipje aan de zijkant van de blokken voor indrukken.

Je hebt nu de zwarte unit helemaal los in de handen. Aan de achterzijde bovenin achter de infodisplay zitten 7 ronde plastic 'voetjes' met een gleufje erin. Met een schroevendraaier een kwartslag draaien en eruit halen.

Je zult zien dat, als ze er al wat langer inzitten, ze zwart aangeslagen zijn. Vandaar de verminderde lichtopbrengst (of misschien gewoon stuk).

Overigens hebben een aantal lampjes een groen 'sokje' over het lampglas heen. Wees voorzichtig met overzetten, bij mij scheurden ze gemakkelijk.

Als je trouwens bezig bent kun je ook direct de asbakverlichting meenemen, wel zo handig.

In omgekeerde volgorde alles weer monteren en voila !

Misschien ben ik gaandeweg wat vergeten, maar als je eenmaal bezig bent wijst het zich vanzelf.

Tip : ben bij de Lancia-dealer geweest voor de nieuwe lampjes. Deze kosten me iets van 6 euro (!) per stuk (zonder groen 'sokje' overigens). Leek nogal duur, maar weet ik veel...

Echter, men had er nog 5 en ik wilde ze alle 7 vervangen. Dus naar de Brezan. Daar kosten ze iets van 1 euro 50 per stuk, en ze werken net zo goed.

Succes en gegroet,

Jacco
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”