Aankoop Lancia Kappa Coupe

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Olaf van Essen

Aankoop Lancia Kappa Coupe

Unread post by Olaf van Essen »

Ik wil graag een Kappa Coupe kopen. Ik heb er twee op het oog. Eentje met een 2.0 liter Turbo 5 bak en een 3.0 liter V6 automaat. Wat ik graag wil weten is hoe het is met stuurreacties, omdat je met voorwielaandrijving zit. In testen lees ik daar niks over terug. Graag zou ik wat ervaringen van Kapparijders willen horen. Alvast Hartelijk dank
dirk

Re: Aankoop Lancia Kappa Coupe

Unread post by dirk »

Ik heb al 2 jaar een Kappa Coupe 2,4 l van '99 met nu 64.000 km
zaterdag jl. heeft nog een Lancia-garagist mij aangeraden om die bij te houden en niet te verkopen wegens zeldzaam.........dat zegt toch genoeg ?
Olaf van Essen

Het is inderdaad een zeldzaam model. Maar welke motorconfiguratie werkt het beste? Is dat de 2.0L Turbo, de 2.4L (die was ik inderdaad vergeten te noemen) of de 3.0L V6? Heb jij last dat er veel aandrijfreacties te voelen zijn tijdens het rijden omdat het een voorwielaangedreven auto is?

dirk schreef:
>
> Ik heb al 2 jaar een Kappa Coupe 2,4 l van '99 met nu 64.000 km
> zaterdag jl. heeft nog een Lancia-garagist mij aangeraden om
> die bij te houden en niet te verkopen wegens
> zeldzaam.........dat zegt toch genoeg ?
chriske911

Unread post by chriske911 »

ik rij zelf met een sedan 2.0 turbo 20V en dat rijdt best lekker ;-)
vooral op snelwegen (lees lange afstanden) is het een zeer zuinige en snelle wagen

de 3.0 is uiteraard minder zuinig en heeft ook een grotere draaicirkel, niet dat je daar op snelwegen last van hebt maar het is goed om weten

het geluid daarentegen is bij een 3.0 aangenamer als dat bij de 5 cilinder, de laatste moet je gewoon worden

het turbo gevoel ga je natuurlijk niet hebben bij de 3.0 maar een 3.0 is wel soepeler onderin (lees opa stijl rijden) d;-p

de 3.0 motor zou het langer moeten uithouden (motortechnisch dan) maar ook dat hangt natuurlijk af van je rijstijl
de turbo versie vergt iets meer onderhoud vanwege meer onderdelen en verantwoord rijgedrag
geen racerij zonder eerst warm te rijden of je kan turbo's bij de vleet bestellen (maar dat geldt voor elke turbo motor)

de 3.0 is zwaarder van gewicht en dus duurder in taksen

zelf heb ik raar of zelden last van stuurreacties maar dat hangt natuurlijk sterk af van je banden
ik heb er momenteel Bridgestone Potenza onder liggen en dat is echt wel een verschil tov de Uniroyal banden die ik ervoor had

de wagen is wel onderstuurd, hou daar dus rekening mee met lange (snelle) bochten

grtz
Olaf van Essen

hartstikke bedankt voor je advies.

chriske911 schreef:
>
> ik rij zelf met een sedan 2.0 turbo 20V en dat rijdt best
> lekker ;-)
> vooral op snelwegen (lees lange afstanden) is het een zeer
> zuinige en snelle wagen
>
> de 3.0 is uiteraard minder zuinig en heeft ook een grotere
> draaicirkel, niet dat je daar op snelwegen last van hebt maar
> het is goed om weten
>
> het geluid daarentegen is bij een 3.0 aangenamer als dat bij
> de 5 cilinder, de laatste moet je gewoon worden
>
> het turbo gevoel ga je natuurlijk niet hebben bij de 3.0 maar
> een 3.0 is wel soepeler onderin (lees opa stijl rijden) d;-p
>
> de 3.0 motor zou het langer moeten uithouden (motortechnisch
> dan) maar ook dat hangt natuurlijk af van je rijstijl
> de turbo versie vergt iets meer onderhoud vanwege meer
> onderdelen en verantwoord rijgedrag
> geen racerij zonder eerst warm te rijden of je kan turbo's
> bij de vleet bestellen (maar dat geldt voor elke turbo motor)
>
> de 3.0 is zwaarder van gewicht en dus duurder in taksen
>
> zelf heb ik raar of zelden last van stuurreacties maar dat
> hangt natuurlijk sterk af van je banden
> ik heb er momenteel Bridgestone Potenza onder liggen en dat
> is echt wel een verschil tov de Uniroyal banden die ik ervoor
> had
>
> de wagen is wel onderstuurd, hou daar dus rekening mee met
> lange (snelle) bochten
>
> grtz
JanF

Unread post by JanF »

Met zoveel koppel op de voorwielen is jouw vraag terecht. Goede banden is wel een eerste vereiste; traction control is nog mooier maar zat alleen op de laatste versies. Zowel bij mijn k sedan 2.4 als bij mijn huidige kC 3.0 (drie weken in bezit) slippen de voorwielen bij stevig optrekken toch wel snel door. Bij gladheid wel oppassen dus. Overigens is de besturing daarbij zeker niet onrustig, en hoef je geen moeite te doen om het stuur de baas te blijven.
De keuze tussen een 2.0t en een 3.0 is er een van smaak. De 2.4 vond ik een heerlijke auto, met een fantastisch vijf-cilindergeluid (wellicht nog wel mooier dan het wat brommerige 6-cilindergeluid). De 3.0 heeft (voor mij) het voordeel van een uitstekend schakelende automaat en het wat luie (maar niet trage) karakter van de motor. De grote draaicirkel van de coupé (ondanks de kleinere wielbasis dan de sedan) valt wel op. Maar wat is het een schitterende rijmachine. Kies vooral een auto met (onderhouds)historie, dan heb je er het langste plezier van.
JanF
kC #0714
dirk

Unread post by dirk »

Deze auto rijdt fantastisch, ik zou niks anders dan een voorwielaandrijving willen.....De keuze van deze motor is vanwege de kosten van verzekering en belasting in Belgie. De turbo heeft veel pk, leuk, maar hoge verzekering, de 3 l heeft veel belasting, vandaar mijn keuze van de 2,4. die toch nog altijd 175 pk heeft. In Italie krijg ik niks dan lof voor deze wagen, er zijn zelfs Italianen die dit model niet kennen.
Een aanrader hoor, op die 2 jaar heb ik nog geen kosten gehad buiten olieverversing etc... ik heb een jaar lang gezocht op internet en moest en zou een coupe vinden. Heb er uiteindelijk één gevonden in Luxemburg, 4 jaar oud met 32.000 km.
Ik zou zeggen: blijven zoeken en de juiste motor kiezen volgens je wens.....
Eddo

Unread post by Eddo »

Heb gereden met een sedan 2.4 20v en heb nu een coupe 2.0t 20v. De 3 liter (testrit) is inderdaad iets luier, onderin iets makkelijker en moet langer meegaan, de turbo is gewoon helemaal fantastisch, sorry, ik bedoel de turbo is erg snel, zuinig, sneller warm, doch wellicht iets gevoeliger (de 16v turbo was veel gevoeliger dan de 20v). Ook is de 3 liter een aut en de turbo natuurlijk niet.. Van tractieproblemen weinig last. Hij ligt beter op de weg dan de sedan en qua pk's, het blijft een hoge toerenmotor dus wegslippen bij het stoplicht gebeurt niet heel snel. De 2.4 is ook een goede motor en heeft misschien een beetje het midden qua karakter.

Coupe's zijn overigens inderdaad zeldzaam. De turbo is in NL helemaal nooit verkocht (en er zijn er uberhaupt maar 485 van gemaakt). Wordt zeker een verzamelaar.

Eddo
Olaf van Essen

Ja dat ga ik zeker doen. En nog bedankt voor je reactie.
Olaf van Essen

Ook jullie hartstikke bedankt.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”