afslaan motor

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Dik

Re: afslaan motor

Unread post by Dik »

Ik heb precies het zelfde euvel, alleen heb ik geen gas installatie. Dus gas kunnen we wegstrepen. Mij is het ook opgevallen dat dit gebeurt als het koud weer is en als de auto een dag niet gebruikt is. Verder pingelt mijn motor. Bij starten niets aan de hand. Vervolgens zakt toerental iets, motor gaat pingelen, motor slaat af (zoals boven beschreven, pats boem helemaal uit). Motor starten gaat niet ineens, maar ik moet goed doorstarten, vervolgens draait motor als een zonnetje en heb ik een groen lampje (van de startonderbreker) branden..
Wat oh wat?

Dik
luc

Unread post by luc »

zou toch eens goed onder de motorkap kijken naar de bedrading over een zekering vooral de rode dikke bedrading die naar een zwart lusblok lopen vlak bij schutbord bestuurders kant.

even goed aandraaien vermoed toch dat het met een combinatie is van koud weer condens misschien en de stroombedrading.

had zelf eerst ook dat hij uitviel maar dat was vaak ook een voor boodschap zag de spanning van de accu op 11,5 volt staan en dan viel de motor uit ook bij koude motor lijkt toch de moeite waard om eens naar de elektra te kijken. kan zijn door een dip dat de spannning buiten het werkveld van de computer valt en hierdoor dus uitvalt.

gr lucDik schreef:
>
> Ik heb precies het zelfde euvel, alleen heb ik geen gas
> installatie. Dus gas kunnen we wegstrepen. Mij is het ook
> opgevallen dat dit gebeurt als het koud weer is en als de
> auto een dag niet gebruikt is. Verder pingelt mijn motor. Bij
> starten niets aan de hand. Vervolgens zakt toerental iets,
> motor gaat pingelen, motor slaat af (zoals boven beschreven,
> pats boem helemaal uit). Motor starten gaat niet ineens, maar
> ik moet goed doorstarten, vervolgens draait motor als een
> zonnetje en heb ik een groen lampje (van de startonderbreker)
> branden..
> Wat oh wat?
>
> Dik
willem

Unread post by willem »

Inderdaad is me wel opgevallen dat als de motor draait hij voldoende laadspanning krijgt maar dat bij stilstand en veel stroomverbruikers de spanning wel akelig erg laag is

Maar goed we kijken de bedrading even door, overigens wat is een acceptabele waarde voor accu bij stilstand al dan niet in combi met stroomverbruikers en wat dient de laadspanning te zijn ?
luc

Unread post by luc »

op mijn gevoel dacht dat hij rond de 9 volt bij mij toen stil viel
gr luc
willem

Unread post by willem »

Luc wat wil je daar overigens aan vast zetten, de accuklemmen of zo???

Bleek dat er wel aan de accuklemmen 6 extra kleine draadjes zaten naar gas en echt vast zaten die niet en die lopen allemaal naar een drietal relais blokken

Maar misschien bedoel je nog wat anders wat meer of beter vast moet zitten
luc

Unread post by luc »

als je de motorkap open hebt met je naar de rechtse kant kijken daar ter hoogte van het schutbord zit een zwarte blok eigen een soort afdekkap waar langs onder de rode dikke draden inkomen deze eens geheel demonteren en terug vast zetten

als je niet kan vinden zal ik je een foto mailen

gr luc.
willem

Unread post by willem »

Je bedoeld toch niet die kast met relais en zekeringen die meer naar rechts richting de lampen zitten ???

Met het schutbord bedoel je toch die plaat in de buurt van de ruitenwissers zullen we maar zeggen???

Enfin misschien toch maar een foto mailen want ik weet het ff niet welke je bedoeld
willem

Unread post by willem »

Ik heb hem gevonden wat kan ik erin verwachten zijn het alleen moeren op een doorlus plat en is dat niet beter gewoon te vervangen

Overigens als het dat blokje is wat is dan de relatie met dat blokje tussen koud (soms) afslaan en warm nooit respectievelijk koud eenmalig afslaan maar nooit een tweede keer

Groetjes
luc

Unread post by luc »

is alleen een doorlus maar als de contacten wat gecorrodeerd zijn en slecht kontakt geven zou dit een probleem in de stroomcircuit kunnen zijn , zeg niet dat dit het probleem is maar bij was dit wel het geval hierna nooit meer last van gehad en wees eerlijk kost niets om te proberen.

gr luc
willem

Unread post by willem »

Luc ik heb een slotvraagje, als ik veel stroomgebruikers aandoe (ventilator, achteruitverwarming, mistlampen en breedstralers) bij stationair 750 touren zakt mijn spanning naar net iets minder als 11 volt Is dat normaal en hoeveel moet die hebben aan spanning op hogere toeren want dan kom ik met en zonder belasting aan een 12,7 volt

groetjes
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”