HELP dringend advies / tips gezocht ivm koppeling-probleem

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Marcel

HELP dringend advies / tips gezocht ivm koppeling-probleem

Unread post by Marcel »

Hallo mede-lancisti,

Heb een probleem met mijn Kappa SW (2,0 5cyl 20V uit 1996).
Mijn vrouw heeft 'm de afgelopen 3 dagen geleend en gaf gister aan dat zij 'm niet zo lekker vond rijden omdat hij moeilijk schakelde en dat je de koppeling goed moest intrappen.

In eerste instantie had ik zoiets van:"Tja je moet 'm altijd helemaal intrappen om te schakelen" niet?
Enfin, vanmorgen ingestapt, trap de koppeling in om te starten en voel direct een hele loze slag in het koppelingspendaal en pas aan het einde wat weerstand.

Nee he.......

Tja starten en schakelen. Nou dat ging dus inderdaad alleen als je het koppelingspendaal dus met kracht zowat door de bodemplaat een trapt.

- Eerste gedachte:
Werkt de koppeling mechanisch (dmv kabel) of hydrolisch (dmv rem-vloeistof)
Blijkt dus het laatste.

- Tweede gedachte:
Krijg geen druk dus betekent lekkage van vloeistof?

Ik kijken in het remvloeistof-reservoir en ja hoor niveau staat zeker 2,5 a 3 cm onder max terwijl deze altijd tegen max aanstond.

Ik de dealer in Alphen gebeld en bovenstaande geschetst met de vraag wat het volgens hun kan zijn.
Krijg ik te horen dat het vermoedelijk de koppelingsplaten zijn en dat deze dus vervangen moeten worden a +/- €700,-

Ja ja..... heb dus mijn twijfels. Zelf vermoed ik dus ergens een lekje en de platen versleten???
Dan moet ik toch:
a) een slijtage hebben ervaren wat onmogelijk in 3 dagen kan hebben plaats gevonden, dat is toch een proces van weken?
b) dan moet het pendaal toch anders reageren in de vorm van het steeds hoger en nauwelijks aangrijpen van de koppeling. (Dus amper het koppelingspendaal intrappen en dan al slippen).
c) een continue druk op het pendaal en niet zoals hierboven omschreven.

Wie heeft ervaring in bovenstaande situatie. Waar moet ik kijken?
Alles zit achter het motorblok (lijkt wel) en ik heb inmiddels gehoord dat het goed mogelijk koppelingscylinder kan zijn.

Bij de auto's die ik hiervoor had, zat deze op of bij de remdruk-cylinder maar nu bij mijn Kappa?

Gaarne met enige voorrang bruikbare tips daar ik m'n Kappaatje nodig heb en er nu niet mee kan rijden.........

Marcel.
albert

Re: HELP dringend advies / tips gezocht ivm koppeling-probleem

Unread post by albert »

beste marcel,

ik heb bijna ook net zo iets gehad maar bij mij was het geval dat ik opeens helemaal geen weerstand meer had op de koppeling.
ik heb mijn auto weggebracht naar een garage (geen lancia dealer) en het bleek aan 2 pompen te liggen, er zit er eentje vlak bij de accu en er zit er eentje bij de koppelingpendaal.
De garage heeft ze vervangen voor 350 euro en ik rij nu toch al weer bijna een jaar zonder problemen.

weet niet of je hier wat aan heb gehad hoop voor je dat het je niet teveel gaat kosten,

albert
Marcel

Unread post by Marcel »

Mmmmm €350,- ..........
Tja kan bijna geen meter meer rijden zo.
Heb wel 't geluk zowat om de hoek een Lancia-dealer (in Leiderdorp) te hebben maar ja die rekenen prijzen........ Ik zal hen eens bellen als ze maar niet zoals die dealer in Alphen met het verhaal van koppelingsplaten a €700,- komen.

Je hebt het over 2 pompen, één bij de accu en één bij het koppelingspendaal. Ik neem aan dat je die beiden in de motorruimte aantreft.
Heb je enig idee dat wanneer ik de beschermplaat onder de motor verwijder, ik die bij het koppelingspendaal dan kan zien en er bij kan komen denk je?

Kan ik in ieder geval zelf even kijken welke lekt.... als er één lekt...... tenminste
Marcel

Nadere info mbt koppeling-probleem

Unread post by Marcel »

Hallo,

Ben nog niet helemaal zeker waar de lekkage vandaan komt.
Heb een paar keer op de koppeling getrapt en het lijkt dat er remvloeistofdruppels onderaan de auto hangen, nabij het linker voorspatbord. Lekkage dus.

Heb wel vast een automaterialenzaak gebeld en ze hebben een hoofdkoppelingcilinder liggen nieuw voor rond de €35,-

Hoogstwaarschijnlijk dat deze het is daar die in de buurt zit alwaar ik de remvloeistof vandaan zie komen. (Kan het nog niet goed zien, de accu zit in de weg).

Ga van het weekend en volgende week maar kijken of het zelf te doen is.
De prijzen die namelijk genoemd zijn op dit forum vind ik wat 'te'.

Ik hou u op de hoogte en zal eventueel dig.foto's maken van de de- & montage zodat ik deze achter de hand heb mocht iemand met hetzelfde probleem 'gaan kampen'.

Wish me luck !!!
Ronald Kappa

Re: Nadere info mbt koppeling-probleem

Unread post by Ronald Kappa »

Marcel, dit klinkt naar een lekke koppelingshoofdcylinder of hulpcylinder; volgens mij kun je er goed bij, mits je het luchtfilterhuis en de accu eerst uitbouwt. Ik zou de cylinder altijd origineel kopen, bij Tuynder in Nootdorp. Als je hen de laatste 8 cijfers van je chassisnr opgeeft, weet je zeker dat je de juiste cylinder in huis haalt.

Succes!
Percy

Unread post by Percy »

Je kunt ook ff proberen bij Geuzendam. http://www.geuzendam.nl/
Daar hebben ze gebruikte onderdelen voor o.a. lancia voor minder dan de helft. Volgens mij ook met garantie. Ik heb er eens wat besteld onder rembours en ik had het binnen 3 dagen in huis.

groeten Percy
marc

Unread post by marc »

met 2de hands pompjes zou ik toch maar oppassen,want eens die gedemonteert zijn met die rest olie drogen die zeer snel uit en dan lopen die stroef en dan is het uit met die pompjes.Ik schrijf uit ervaring!

groeten Marc.
albert

Unread post by albert »

ik zou je graag daar mee willen helpen maar ik heb echt geen idee waar ze precies zitten dit is mij verteld door de monteur, ik heb hem naar een niet lancia garage gebracht omdat die prijzen van hun een stuk redenlijker waren

succes
Marcel

Info

Unread post by Marcel »

Ha luitjes,

In ieder geval bedankt voor alle tips & trucs.
Had ook een mail gestuurd naar Henk van Herk (Lancia-dealer) en dat is ten minste een eerlijke dealer.
Niets geen gezeur over vervangen van koppelingsplaten maar direct het antwoord dat het aan één van de koppelingcylinders zal liggen.

Accu is inmiddels verwijderd en inderdaad bovenop de versn.bak zit een cylindertje waarmee de koppeling ontkoppeld. Rondom het rubberenhoesje is hij aan het 'zweten' dus is het een langzaam proces geweest van olie kwijtraken met als gevolg dat de koppeling uiteindelijk lucht gaat happen in het vloeistofreservoirtje...... Met als gevolg dat de koppeling aangeeft: "Doe 't zelf maar".

Enfin, nieuwe had de automaterialenzaak in huis (a €34,95 nieuw).

Heb in eerste instantie de koppeling ontlucht ( moet met z'n 2-en. 1 trapt de koppeling in, ander draait het nippeltje van de koppeling hulpcilinder los en vervolgens weer dicht. Pas dan neemt 1 de voet weer van de koppeling en trekt het pendaal weer omhoog. enz enz. Let er wel op dat het vloeistofreservoirtje (extra-) vol is!!!

Had de Kappa namelijk toch echt even nodig. Enfin, ga later deze week of as weekend de boel vervangen.

Saluti!
willem

Unread post by willem »

IK vraag me af of die koppelings cilindertjes wel lek zijn, kijk hij spreekt over lekkage bij spatscherm en deze kappa heeft een combi van rem en koppelingsvloeistof, misschien is er wel sprake van een lekke remcylinder
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”