200.000 :-)

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Koen

200.000 :-)

Unread post by Koen »

't Is weer stillekes op het Y forum... :-)

Dus : heb ik al gezegd dat mijn Y 1.2 LS 8v bouwjaar 05/97 onlangs de kaap van 200.000 (!) km heeft overschreden ?
Klein minpunt : binnenkort gaat er een reparatie met vervanging van "vanalles" en tegelijkertijd een groot onderhoud (210.000) gebeuren voor de "ronde" som van +/- ..... 1.500 €, BTW inbegrepen. :-(

Maar dan op weg naar de 300.000 :-))

Koen
Joop

Re: 200.000 :-)

Unread post by Joop »

Hoi Koen,

Dat is een felicitatie waard joh.....200000 en dat met een benzine motor. perfekt gewoon.
Mijn eigen dagelijkse ding('t is helaas geen lancia heeft vandaag de 258000 gehaald)
Maar dat groot onderhoud is wel echt van de forse....wat gaat er dan gebeuren......?

Gr en succes,
Joop
Koen

Unread post by Koen »

Bedankt voor de felicitaties, Joop. Ik zal ze doorgeven aan hem :-)

Zoals ik schreef is het vooral een reparatie en tegelijkertijd vervanging van nog werkende delen en daarbovenop een groot onderhoud.
Ik verklaar : reeds geruime tijd moet ik 1 liter olie per 2000 km bijvullen. Iets met een pakking (beide zijden) van de krukas die niet meer goed afsluit.
Onlangs heb ik (eindelijk) een bestek laten opmaken. Vermits dat er "vanalles" van / aan de motor openligt / losgemaakt is, laat ik ineens de waterpomp (preventief) en de koppeling (op zijn einde aan het lopen) vervangen.
Daarbij wordt dan ineens de versnellingsbakolie ververst (voorzien). Ook de distributieriem moet losgemaakt worden, dus ineens vervangen samen met nog wat riemen en riemspanner (vroeger dan voorzien).
Reken daar nog een groot onderhoud bij (filters allerlei, bougies, olie, kleppen controleren /stellen,etc) en je zit aan die som. Uurlonen en BTW inbegrepen (21 % in Belgie).
Tja, 't is dat of plotseling veel meer stuk. En pech onderweg.
Of een nieuwe kopen. Maar ik kan niet goed kiezen uit het aanbod... :-)
Koen
Lancialover

Unread post by Lancialover »

Als deze reparaties er op zitten kan de Yp dan ook weer jaren vooruit he. En het is wel slim om nu alles in 1 keer te doen, dat bespaart je toch een hoop kosten!

Lancialover
Lancia Y10 Turbo met 237.000km
Koen

Unread post by Koen »

Mooi : 237.000 km met een Y10.
Ik begon er vanuit te gaan dat die nooit meer dan 120.000 km haalden gezien de aanbiedingen op allerlei 2dehands sites.
Geeft me toch een "bevestiging" dat het kan, mits wat geld erbij te leggen :-)

Koen
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

In principe kan natuurlijk alles, als je maar tijdig reviseert/repareert/vervangt waar nodig...
Koen

Unread post by Koen »

Voilà : 't is gebeurd.
Geen 1.500 € maar 1.680 € : ook de remschoenen achteraan en de handremkabels zijn vervangen (gescheurd, waarschijnlijk met één of ander vriesweer blijven plakken : gebeurt regelmatig bij mij...) Bijkomend nog ergens een pakking of twee vervangen...
En de prijzen van materiaal / olie / uurloon waren opgeslagen t.o.v. het bestek :-(

MAAR : hij bolt terug lekker (vooral de koppeling is erg aangenaam), oliepeil na 1000 km nog niet gecontroleerd, zal voor morgen zijn. Ben benieuwd.
En : mijn ruitensproeiers werken terug (zie oude posting) ! :-)

Koen
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”