geen verlichting

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
disaronno

geen verlichting

Unread post by disaronno »

Vanavond vond ik al dat ik wat weinig licht gaf. Nou dat klopt want zonder een waarschuwing geeft mijn Ypsilon (98 lx) geen licht meer. Alles werkt behalve grootlicht, dimlicht en lichtsignalering. Stadslicht en achterlichten dus wel. Zekeringen lijken het niet te zijn (kruislings gescheiden en zo) maar kan het eenrelais zijn?
Voor dat ik ga frutten (donker en nat, brrr) heeft iemand een suggestie waar ik aan moet denken?
ciao!
Koen

Re: geen verlichting

Unread post by Koen »

Ik heb ooit een niet werkend grootlicht gehad aan de linkerzijde. Lampje vervangen, zekering vervangen : telkens maar tijdelijk verholpen. Tot ik een garage had gevonden, waar ze alles/veel hebben uitgemeten ivm electrische bedrading. Het bleek dat er een draad "bloot" lag / schuurde in de buurt van de hoogteverstelling van de lichten (onder de handrem).

Koen
disaronno

Hoi Koen,
Bedankt voor het meedenken.
Ik ben inmiddels een stap verder. De oorzaak van het probleem is een doorgebrand contact in de lichtschakelaar aan de stuurkolom (99% kans na enkele meetsessies). Helaas is dat ding stervensduur bij de dealer (ik hoorde over bedragen van 300 euro) want het hele stengelgedoe moet vervangen worden (stuur eraf, airbag loskoppelen etc.) losse onderdelen ervan levert Lancia niet.
Maar er is ook goed nieuws: via de onderdelenzoeker hebben zich 5 demontagebedrijven gemeld die het onderdeel leveren (gebruikt uiteraard). Prijzen van 40 tot 70 euro.
Inmiddels heeft de goedkoopste aanbieder het onderdeel binnen twee dagen geleverd.
Dinsdag gaat de garage de zaak verwisselen.
Ik laat nog even horen hoe het afloopt. En of het licht weer schijnt....
disaronno

Het licht schijnt weer !

De stuurkolomschakelaar was idd de boosdoener.
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”