vocht in ventilatie Y

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Raffaele

vocht in ventilatie Y

Unread post by Raffaele »

Dag allemaal,

Mijn Lancia Y van nov. '97 heeft last van vochtophoping. Er komt vochtige lucht binnen via het ventialtiesysteem (als het koud ik zie ik letterlijk de stoom uit de roosters opstijgen) maar ik weet niet hoe dat komt. Het lijkt niet op gewoon water, je handen blijven er niet nat van en het voelt niet als water, het lijkt wat dikker. Het lijkt me ook geen ruitenwisservloeistof want dat zou ik, denk ik, ruiken.
Ik heb op andere fora gelezen dat het iets met het pollenfilter zou kunnen zijn of iets met een lekkage van koelwater. Ik weet niet of de Y een pollenfilter heeft. Ik dacht dat alleen auto's met airco dat hebben (ik heb geen airco).
Is er iemand die hier meer verstand van heeft en mij zou kunnen helpen?

Hartelijk dank alvast en groet,
Raffaele Fiorini
Joop

Re: vocht in ventilatie Y

Unread post by Joop »

Beste Raffaele,

Het zou kunnen dat je de knop van de interne circulatie aan hebt staan, je zou eens moeten kijken
wat er gebeurt als je met je ventilatiesysteem de diverse mogelijkheden uitprobeert.
Verder zou het kunnen zijn dat je interieur filter verstopt zit? Ook zou je eens moeten kijken of er in
het paravan (dit is het deel voor je vooruit aan buitenzijde) met het rooster of daar blad in licht , dit
zou ook een probleem kunnen veroorzaken (normaal als dit verstopt zit) kan er water in je auto
lopen.

Succes,
Joop
lancialover

Unread post by lancialover »

Ik zou denk ik ook je koelvloeistofpeil eens nakijken. Wanneer je een koelvloeistoflek hebt zie je dit ook vaak verdampen. Omdat je het er ook over had dat het niet echt aanvoelt als gewoon water. Alleen zou je het wel moeten kunnen ruiken als het koelvloeistof is. Een beetje een zoetige geur is dat.
Raffaele

Dag Joop,

Dank je voor je antwoord. Ik heb niet de interne ventilatie aanstaan en de paravan heb ik schoongemaakt. Waar zit het interieurfilter? Misschien dat het inderdaad daar aan ligt. Ik heb ook gehoord dat het zou kunnen liggen aan lekkende koelvloeistof. Geen idee waarom. Het is ook heel vreemd want als ik stil sta dan stopt de warme luchttoevoer soms en blaast de auto koude lucht, de motortemperatuur stijgt dan en als ik weer ga rijden komt de warme lucht terug.
Raffaele

Ha! Bedankt voor je bericht. Grappig dat we net na elkaar hetzelfde zeggen.
Ik zal eens kijken naar mijn radiator.
Joop

Unread post by Joop »

Dag Raffaele,

Interieur filter zou als het goed is aan de rechterzijde van je dashboard moeten zitten, en dan aan de onderzijde/onderkant. Als het lekkende koelvoeistof zou zijn dan zou je motortemp ook moeten oploppen richting het rode lampje.
Wat ook kan is dat je interieur kachel stuk is , dus dat die lek is dan krijg je ook zo,n rare aanslag op je voorruit. Overigens nooit je vooruit schoonmaken met die sprays die je kan kopen maar gewoon ouderwets met een beetje lauwwater met spiritus vermengd en een zeem.

Je zou het beste bij een garage een cylinder lektest moeten laten doen dit ivm eventueel lekkage koelvloeistof.

Groeten,
Joop
Raffaele

Tnx! ik ga meteen controleren of het luchtfilter ok is.
Raffaele
Joop

Unread post by Joop »

Hoi Raffaele,

Ik denk dat je het interieur filter bedoelt, want ik denk dat er niks met je luchtfilter is (dit zit in de motorruimte) en je interieur zit onder je dashboard.

Groetjes en succes
Joop
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

Ik denk dat je kachel inderdaad lekt. Omdat deze werkt met de warmgeworden koelvloeistof die van de motor af komt, verdampt dan de koelvloeistof in het interieur. Mijn vriendin heeft hetzelfde gehad in haar Y, en het ging grotendeels over door een radiateursealer toe te voegen aan de koelvloeistof. Dit spul kun je bij de automaterialenzaak kopen, en gooi je er bij een warme motor in. Het stolt bij aanraking met zuurstof, dus bij het lek. Wel snel de dop erop draaien als je het erin gegooid hebt, bij mij liep het nogal over door het temperatuurverschil...
Wat je in ieder geval niet moet doen is naar de dealer gaan, de mijne had het al over een nieuwe kachel... dat zou hij vast en zeker graag hebben willen doen, maar zo'n busje kost maar een paar euro, en vervangen kan altijd nog.
Raffaele

Beste allen,

Ongelooflijk bedankt voor alle tips. Ik ben er inmiddels wel achter dat ik (niet echt) koelvloeistof lek en als ik mijn ventilatie uit/dicht heb dat er dan inderdaad geen vochtophoping is. Ik ga eerst even voor de oplossing van Bob (radiateursealer) want zoals hij zegt, de dealer had het al over een nieuwe kacheradiateur a € 700-800....

Raffaele
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”