Ruitenvloeistofresevoir lekt

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Sjo

Ruitenvloeistofresevoir lekt

Unread post by Sjo »

Hallo,

De laatste tijd verdwijnt de ruitensproeiervloeistof spontaan uit het resevoir van onze Ypsilon 1.2 elefantino blu uit 1999. Helaas heb ik het lek nog niet precies kunnen traceren, maar ik vermoed dat het resevoir ergens lekt (is toch het laagste punt van het systeem). Nu zit het resevoir weggewerkt in de wielkast en ik vroeg me af hoe ik hier het beste bij kan komen. Eerst het wiel verwijderen, of via de onderkant, of is er een andere manier? Bedankt alvast voor de tips.

Sjo
Koen

Re: Ruitenvloeistofresevoir lekt

Unread post by Koen »

Sjo,

Grappig eigenlijk : bij mijn Y ('97) verdwijnt het water ook. Niet via het reservoir, maar via een soort "ontluchtingsnippel" (??) (of is het een koppelstukje ?) iets voorbij het reservoir. Sorry dat ik nu wel hééél onduidelijk ben, maar mijn Y staat bij de carrossier op het ogenblik.
Ik heb de lek daar ontdekt door water met afwaszeep in het reservoir te doen. Het begon direkt weg te stromen.
Volgende week wordt het (misschien) gemaakt.

Koen
Bert

Unread post by Bert »

Hallo Sjo,

Onze Ypsilon heeft hetzelfde euvel gehad.
Probleem bleek te zitten in een verweerd rubbertje in een koppelstukje tussen twee slanggetjes vlak na het reservoir. Koppelstukje vervangen en het euvel is verholpen.

Succes,

Bert
Sjo

Unread post by Sjo »

Ok, ga het volgende week eens nakijken. Bedankt voor de tips!!
Koen

Unread post by Koen »

Sjo,

Hoe is het afgelopen ? "Ventiel" of volledig reservoir ? Kostprijs ? Zelf gedaan of garage ?

Bij mijn Y is het, volgens de garage, het reservoir. Ik heb rond het "ventiel" wat stevige kleefband gedaan, maar dat helpt niet (nogal moeilijk bereikbaar). Misschien is het dan toch het reservoir, maar ik vind het eigenaardig dat zo'n (waarschijnlijk) plastic ding na 8 jaar gaat lekken. Zou eerder denken aan gummi leidingen of dat "ventiel".

Koen
Sjo

Unread post by Sjo »

Bij een grote beurt/apk keuring is er naar gekeken, bleek een soort doorlaatklepje te zijn dat ze voor een paar euro vervangen hebben. Dus het viel best mee, er hoefde niet van alles gedemonteerd te worden. Enige probleem (potentieel probleem eigenlijk) is dat mijn ouders (het is hun autootje, maar ik mag m regelmatig gebruiken) vergeten zijn om de distributieriem te laten vervangen. De auto heeft nu ongeveer 70.000 gelopen, dus het lijkt me onderhand wel tijd om m te vervangen.

Sjo
Koen

Unread post by Koen »

Sjo,

???? Zo Vlug al de distributieriem laten vervangen ??? Volgens het instructieboekje moet het maar om de 105.000 km. Akkoord, als die riem wat oud wordt, zal het ook niet goed zijn. (ergens op een ander forum hier is daar al het een ander over geschreven voor een oldtimer die weinig kilometers doet per jaar)

En de discussie over "vrijloper" of niet : kan het een beetje begrijpen, maar ken er eigenlijk niks van. Het zou er op neer komen dat de kosten minder hoog zijn bij een 8 V dan een 16 V (bij een geknapte riem)

Bij mijn Y is de riem vervangen geweest op 104.000 km (auto was toen net geen 5 jaar oud).

En vanaf toen nog eens op 123.000 km, en nog eens op 148.000 km .....Drie verschillende officiele Fiat / Lancia garages ....En ja, de "lager" is de eerste keer vervangen geweest, de tweede keer was na een kapotte cylinderkoppakking (joint de cullasse) en de derde keer zat er speling op (nadat een jaar ervoor een tweedehandse kulas/nokkenas erop gezet is geweest.
MAAR : 't blijft gewoon een fijn machientje om mee te rijden !

Ivm het reservoir : moet ik toch eens aandringen de volgende keer bij de garage dat zij het bij mijn Y nog eens beter onderzoeken. Zij zeggen dat de oorzaak het reservoir is, kan me inbeelden dat (werk inbegrepen) wel meer is dan een paar euro.

@ maarten : beweging op het Y forum !!! :-)

Koen
Sjo

Unread post by Sjo »

Tsja, was ook niet helemaal volledig. Voor de km stand is het nog niet echt nodig, voor de leeftijd waarschijnlijk wel. Ik geloof dat de auto uit 1999 komt, dus dan zit het er wel aan te komen binnenkort. Maar een klein jaartje verder....zou dat kwaad kunnen?
guido

Unread post by guido »

U mag er zeker van zijn dat het afsluitklepje is dat lekt kostprijs 1.68 € +btw

Het vervangen van de distributieriem vervang ik om de 60.000 km of ten laatste om de 6 jaar

kostprijs riem = 22.00€ + btw lager = 20.24 € + btw en uiteraard plaatsing ca 1 uur
Patrick

Unread post by Patrick »

Volgens mij moet je de distributie-riem iedere 60.000km of om de 3 jaar vervangen.guido schreef:
>
>
>
> U mag er zeker van zijn dat het afsluitklepje is dat lekt
> kostprijs 1.68 € +btw
>
>
> Het vervangen van de distributieriem vervang ik om de 60.000
> km of ten laatste om de 6 jaar
>
> kostprijs riem = 22.00€ + btw lager = 20.24 € + btw en
> uiteraard plaatsing ca 1 uur