Benzine verbruik Lancia Ypsilon 1.2 V16 + Motor temperatuur

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
R. Goemans

Benzine verbruik Lancia Ypsilon 1.2 V16 + Motor temperatuur

Unread post by R. Goemans »

Alhoewel er relatief korte afstanden worden gereden met mijn Ypsilon, 11 km enkele reis, vind ik het bezine verbruik van 1:11 aan de hoge kant. Er wordt rustig met de auto gereden, niet hard optrekken of de toeren hoog laten oplopen.

Voor zo'n licht autootje en klein motortje vind ik dit het verbruik behoorlijk hoog. Is dit normaal? Zonee, wat is een mogelijke oorzaak van het probleem.

Wat trouwens ook opvalt is de motortemperatuur welke naar schatting tussen de 60 en 70 graden is. Vervanging van de thermostaat heeft niets opgeleverd, de motortemperatuur bleef hetzelfde.
Johan

Re: Benzine verbruik Lancia Ypsilon 1.2 V16 + Motor temperatuur

Unread post by Johan »

Hallo, sinds kort heb ik een Ypsilon 1.2 16v LX uit 1998.

Ook ik rij voornamelijk korte ritten ( ongeveer 15 km. per rit ). Het verbruik van mijn auto ligt rond de
1 op 15!!. Dit ook bij een rustige rijsteil.

Ook mijn motortemperatuur loopt volgens de meter nauwelijks op. ( De kachel werkt echter uitstekend)
mijn thermostaat is ook vervangen, maar de temp. blijft laag.

Heb je al ideen??
Willem Vos

Unread post by Willem Vos »

Dat is maf, ik heb (had) excact hetzelfde bij mijn Elefantino Rosso. De temperatuur-meter altijd heel dichtbij het minimum streepje, soms net wat erboven, ook bij alpen passen enzo, waar de temperatuur toch aardig op moet lopen.

Ik zeg had, want inmiddels blijft de temperatuur sensor rotsvast op nul staan. :-(. Hopelijk is het na deze zomer anders.

Een verbruik van 1 op 11 vindt ik wel erg matig, ik zit op 12,5 of zo, maar dan loop ik echt te genieten.

groeten Willem
Koen

Unread post by Koen »

Hallo allemaal,
Pas deze site ontdekt, heb zelf een Y 1.2 8V. Sinds ongeveer een jaar ook een temperatuur die aan de lage kant blijft. Garage heeft dit getest : volgens hen is de thermostaat en de temperatuur van de koelvloeistof in orde. Zou te wijten zijn aan het metertje zelf (of de elektronica ?).
Mijn verbruik over korte afstanden (dagelijks 13 km enkel) bedraagt ongeveer 7 à 7.5 liter per 100 Km. Als ik groter afstanden doe kan ik aan 6.75 liter per 100Km geraken.

(omrekenen naar 1 op .. doen jullie zelf wel ? :-)
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”