Alternatieven wiellagers

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Ron

Alternatieven wiellagers

Unread post by Ron »

Hallo,

ik heb het vermoeden dat rechtsvoor het wiellager van mijn Fulvia versleten is. Hoor een gebrom vanuit het rechter voorgedeelte van de auto. Bij het naar links sturen verdwijnt het geronk.
Weet iemand of er alternatieven zijn voor de wiellagers van de Fulvia.

Ron.
Bart Verbeek

Re: Alternatieven wiellagers

Unread post by Bart Verbeek »

Ron

In m'n berlientje zit een wiellager revisionata (homemade door Lucas). Als ik het goed verstaan heb toen: lipje openpulken kogels er uit, alles proper maken.
Indien er geen loopbanen in zitten van de kogels en de kogels zijn allen nog goed: nieuw lagervet er in en huppa alles terug in mekaar!

Maar Martin Willems heeft er ook nog nieuwe op het schap liggen.

Anderzijds weet ik dat er iemand een batch nieuwe heeft laten maken en terug in de handel te krijgen zijn, maar in de verste verte weet ik niet wat de zoekmodus daar voor is. Ik dacht dat ze rond de 100 a 120 eurientjes waren.

ander alternatief: smeernippel er op en elke week doorsmeren? ;-)
Ron

Unread post by Ron »

Hoi Bart,

bedankt voor je reactie.
Opnieuw insmeren hoe gaat dat het zijn toch van die grote in elkaar ingedrukte lagers ?
Ik heb eerlijk gezegd nog niet gekeken hoe de constructie echt in elkaar zit.
Zal een een blik werpen.

Groetjes,

Ron.
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Een tijdje terug waren ze (ook) voor rond de 110 a 120 euronen op eBay. Heb er eentje gescoord voor rechtsachter, die moet t.z.t. toch 's aan de beurt. Aanbieding is alweer een tijdje terug. Altijd goed om in de gaten te houden...
Koos

Unread post by Koos »

Huib heeft een alternatief lager die gemonteerd word met opvulringen,ik heb de ringen een hele tijd geleden bij hem gekocht,maar nog steeds geen lager hoeven te vervangen.
Stefan Elshout

Unread post by Stefan Elshout »

Mijn wiellagers waren ook kapot en wilde gelijk alle 4 vervangen. Bij de bekende leveranciers dacht ik rond de 185 euro per stuk. Het is geen standaardlager want de buitenring is 96mm, de binnenring 45 wat wel standaard is en een breedte van 33mm. Deze lagers waren niet te krijgen bij Lagergroothandels en dergelijke, en stonden in de computer als Lancia-lager. Dit werd een beetje te gek dus ik heb een bus gedraait op een perspassing, deze erin geperst en 2 opvulringen gedraait en gevlakt op een slijpbank. De bus is gedraait omdat de buitendiameter iets kleiner was en de opvulringen omdat het lager iets smaller is. Hierdoor had ik de mogenlijkheid om een standaardlager te monteren die wel een standaard buitendiameter heeft (volgens mij 95 of 90mm). deze lagers kosten mij 25 euro per stuk (wel via via met korting) en als er om de een of andere reden weer een keer een lager kapot gaat, is er weer eenvoudig aan te komen. Uitendelijk 100 euro ipv 740 euro...:-) En wel een paar uurtjes werk uiteraard...... Daarna gelijk 4 nieuwe moeren gedraait en gefreesd met een normale 6-kant zodat er geen speciale sleutel meer nodig is wanneer de moeren er weer afgehaald moeten worden en gewoon een dop 41 gebruikt kan worden.... Dat maakt het leven een stuk makkelijker als er weer eens wat voor doet.
Stefan Elshout

De moeren waren trouwens voor de voorkant, om de aandrijfassen vast te zetten. 2 voor voor en 2 als reserve. Achter om de schijven op de as te bevestigen zijn wel standaardmoeren die gewoon te koop zijn, alleen zijn de inkepingen om de sleutel in te zetten anders als bij de originele... dat is wel vervelend.
Koos

Unread post by Koos »

Hallo Stefan,lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om draai en freeswerk zelf te doen .
Stefan Elshout

Het is ook maar 1 van de wegen die naar Rome leidt. Er zijn misschien ook wel eenvoudigere oplossingen en oplossingen waar ik niet aan gedacht heb, maar als Ron toevallig wel over de mogenlijkheid of connecties in die richting beschikt zou het misschien een goede oplossing voor zijn probleem kunnen zijn.
Ron

Unread post by Ron »

Hoi Stefan,

inderdaad een goede manier, ook om er gewone moeren op te zetten. Helaas heb ik de mogelijkheid en de connecties niet om het op zo'n professionele manier te doen. Wordt toch een ritje Huib denk ik.

Bedankt voor je reactie,

Groeten Ron.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”