Ongeloofelijk

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Ron

Ongeloofelijk

Unread post by Ron »

Gister de 123 iginition gemonteerd en daarna een testrit gemaakt.

Wat een verschil !

De auto gaat als een speer. Acceleratie stukken beter. Heerlijk om in te rijden. Nu is het pas echt een sportwagen. Bij goed doortrekken viel me op dat er een veel hoger koppel merkbaar is en het geluid van de motor heel anders klinkt. Klinkt echt ralley-achtig.
Het testritje werd er een van drie kwartier.
De testrit was met de originele bobine.
Nu nog het effect dat de motor minder benzine gaat verbruiken.

Vraag:

Heeft de montage van de nieuwe bijgeleverd bobine hierboven op ook nog eens effect ?
Huib Geurink

Re: Ongeloofelijk

Unread post by Huib Geurink »

Of de rode bobine die ik er bij geleverd heb veel of weinig verschil maakt hangt van veel zaken af zoals de kwaliteit van de oude bobine en de benzine - lucht verhouding van het mengsel. Zelfs al zijn beide optimaal dan zou het iets verbetering moeten geven. Naarmate mengsel en / of oude bobine meer afwijken van optimaal gaat het meer verschil maken. Probeer hem eens uit zou ik zeggen. Dan hoor ik het graag. Let op dat je de M5 moertjes van de aansluitingen niet te vast aan draait. Ze zijn hol en breken makkelijk.

Als je er nou ineens mee gaat racen dan gaat het benzine verbruik niet naar beneden.
Ron

Unread post by Ron »

De raceneiging komt door de huidige rijeigenschappen. Zal me inhouden.
Heb je een mail gestuurd, maar met deze topic zijn al een paar vragen beantwoord. Behalve die van de voorschakelweerstand.

Groeten Ron.
Huib Geurink

De voorschakel weerstand is alleen nodig bij gebruik van contactpunten. Bij deze electronische ontsteking is de weerstand niet nodig omdat de electronica er al voor zorgt dat de stroom niet te hoog op kan lopen bij lagere toerentallen. Bij hogere toerentallen heb je nooit een probleem met te hoge stroom maar nu wel het voordeel dat de weerstand er niet meer is.
arthur

Unread post by arthur »

Vandaag ook voor het eerst in de Fulvia met de 123 gereden. Ik ben nogal gewend erg laag in toeren te rijden, en de Fulvia 1.3 was toch altijd weer even een beetje aanpassen en opletten. Maar nu trekt het motortje vanaf 1500 toeren zo mooi en gelijkmatig weg, dat het lijkt of er 700cc bij zijn getoverd. Je hoeft nu ook niet meer boven de 4000RPM door te trekken om de gang er goed in te houden bij overschakelen. Motor klinkt ook anders. Uitlaat geeft een sportiever geluid (in hoeverre kan geluid sportief zijn, maar goed), en de plofjes bij gas-los zijn weg, wat volgens mij inhoudt dat de verbranding gewoon beter is. Als je een beter bruikbaar toerengebied wilt, is dit de oplossing.

Wat ook opgelost is, en dat had ik niet verwacht: pingelen is helemaal weg. Er moest echt RON98 in, liefst met een octanebooster om de motor geheel pingelvrij te krijgen.
Heb 'm volgegooid met '95 toen de tank leeg was, maar geen fout geluid meer gehoord.
Huib Geurink

Bekend geluid Arthur. Soortgelijke reacties krijg ik van iedereen. De mooiste vind ik die van een wat ouder iemand met een Fulvia berlina die ik in onderhoud heb. Na drie dagen stond ie weer op de stoep en hij wilde zijn oude ontsteking terug. De auto was zoveel sneller geworden dat hij en zijn vrouw de auto gevaarlijk vonden.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”