Geachte heren,
ik zit met een elektroprobleempje met mijn 3e serie Fulvia. Wellicht dat jullie me een beetje kunnen helpen.
Eigenlijk bestaat het probleem uit 2 dingen. 1. Soms start de auto niet. Dan draait de startmotor niet eens rond. ik zie wel het laadstroomlampje een beetje dimmen, dus er gebeurt wel iets met stroom, maar de startmotor doet niks.
2. Soms tijdes het rijden flikkert het laadstroomlampje op.
Goed, nu de verdere symptonen. Allereerst het niet starten. Ik heb de startmotor vorig jaar laten reviseren. Ik denk dus dat die het niet is. Een klap erop doet ook niks. Ik denk in eerst instantie dan ook niet daaraan. Ten tweede lijkt het voornamelijk te gebeuren als het buiten warm is, en de auto bijvoorbeeld in de zon heeft staan bakken. Dat is mij een raadsel. Het kan natuurlijk het contactslot zijn, maar morrelen aan het contactslot doet helemaal niks. De accu heb ik laten doormeten, en die is nog prima.
Zou ik toch de startmotor maar weer moeten laten nakijken, of kan het nog iets anders zijn. En hoe zou ik het contactslot er afhalen?
Het tweede probleem. Dit kan met vocht te maken hebben. Soms licht dus het laadlampje op. Niet een beetje gedimd, maar echt fors zeg maar. Op dat ogenblik stopt de radio er ook mee. Waar zou dit aan kunnen liggen? De dynamo is gereviseerd, en er zit een nieuwe spanningsregelaar op. Die verdenk ik in eerste instantie dan ook niet. Wellicht is het een slippende V-snaar, maar ik hoor niks vreemds.
Zouden de problemen gerelateerd zijn aan elkaar? Jullie ideeen graag!
Dank bij voorbaat,
DAvid
elektroprobleempje
-
Walter van Gruythuysen
Re: elektroprobleempje
David,
Het klinkt een beetje als je IT man die bij problemen begint met het advies van opnieuw opstarten.
Dit soort problemen kunnen voortkomen uit een slechte massa verbinding naar de motor. Check die eerst voordat je verder gaat zoeken. Is simpel en baat het niet dan schaadt het niet.
Walter
Het klinkt een beetje als je IT man die bij problemen begint met het advies van opnieuw opstarten.
Dit soort problemen kunnen voortkomen uit een slechte massa verbinding naar de motor. Check die eerst voordat je verder gaat zoeken. Is simpel en baat het niet dan schaadt het niet.
Walter
-
david
Walter,
Ik heb al zo'n massastrip aangebracht tussen motor en carrosserie. Dat kan het dus niet zijn.....
Dank toch,
David
Ik heb al zo'n massastrip aangebracht tussen motor en carrosserie. Dat kan het dus niet zijn.....
Dank toch,
David
-
Stefan Elshout
Ik zou ook eerst doen wat Walter zegt.
Bij mijn fulvia werkte helemaal niks normaal van de elektra, lampjes gingen branden als ik het niet wilde, koplampen tot aan remlichten gingen knipperen, niks klopte, niks werkte, en ik heb slapenloze nachten gehad van wat ik allemaal door moest gaan meten.
Toen ik alle contacten en massapunten 1 voor 1 schoon ging maken, begon alles achter elkaar te werken en heb niet eens mijn multimeter uit de kast hoeven te halen.
Als niet alle contacten brandschoon zijn zoek je je een ongeluk en krijg je het ene na het andere vage probleem, en kan je niks met zekerheid uitsluiten. In dat geval krijg je ook van die dingen die met elkaar te maken hebben als een radio die stopt wanneer er een lampje gaat branden. Zo was het bij mij dus zo dat lampen gingen knipperen omdat ze de massa via een knipperlichtrelais of iets dergelijks vandaan haalde.
succes,
Stefan
Bij mijn fulvia werkte helemaal niks normaal van de elektra, lampjes gingen branden als ik het niet wilde, koplampen tot aan remlichten gingen knipperen, niks klopte, niks werkte, en ik heb slapenloze nachten gehad van wat ik allemaal door moest gaan meten.
Toen ik alle contacten en massapunten 1 voor 1 schoon ging maken, begon alles achter elkaar te werken en heb niet eens mijn multimeter uit de kast hoeven te halen.
Als niet alle contacten brandschoon zijn zoek je je een ongeluk en krijg je het ene na het andere vage probleem, en kan je niks met zekerheid uitsluiten. In dat geval krijg je ook van die dingen die met elkaar te maken hebben als een radio die stopt wanneer er een lampje gaat branden. Zo was het bij mij dus zo dat lampen gingen knipperen omdat ze de massa via een knipperlichtrelais of iets dergelijks vandaan haalde.
succes,
Stefan
-
Peter.S
Ik sluit me aan bij al wat boven is gezegt, heb het zelfde gehad als Stefan, mijn enigste probleem nu nog is dat bij de verlichting aanzetten, mijn toerental meter wegvalt??,
-
Stefan Elshout
Dat kunnen dan volgens mij weer 2 dingen zijn, of het signaal dat van de bobine komt die het aantal toeren aangeeft, of de stroom/voeding van de meter. Als het dit laatste is zou je in een bedradingsschema moeten kijken via welke zekering deze zijn stroom krijgt en meten of daar nog spanning op staat wanneer je verlichting aanstaat. Ook zal door deze zekering stroom gaan naar andere onderdelen als sigarettenaansteker of iets dergelijks, en kan je kijken of dit nog wel allemaal werkt. Zo puntje voor puntje dingen uitsluiten en dan moet je uiteindelijk wel bij het euvel terecht komen lijkt mij.
Dat het het signaal van de bobine is lijkt me sterk, volgens mij is dit gewoon 1 draad rechtstreeks van de bobine naar de toerenteller, en ik zou niet zo snel kunnen verzinnen wat dit met elkaar te maken zou hebben.
Dat het het signaal van de bobine is lijkt me sterk, volgens mij is dit gewoon 1 draad rechtstreeks van de bobine naar de toerenteller, en ik zou niet zo snel kunnen verzinnen wat dit met elkaar te maken zou hebben.
-
Peter.S
Stefan, ik denk ook meer aan de laatste optie, en ben al druk bezig geweest met alle draaden na te lopen,
maar ja, het zijn er nog al wat,ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het dit is en meestal kom je uit bij een aantal slechte kontacten en doet ineens alles het weer(heb +/- al een aantal mtr overtollig draad weg kunnen knippen die nergens naar toe leidde)
groetjes..
maar ja, het zijn er nog al wat,ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het dit is en meestal kom je uit bij een aantal slechte kontacten en doet ineens alles het weer(heb +/- al een aantal mtr overtollig draad weg kunnen knippen die nergens naar toe leidde)
groetjes..
-
Huib Geurink
Ik ben het eens met Walter. Er zijn meer massa verbindingen. Zo hoort er ook een te zitten tussen dynamo en motor. De dynamo is geheel in rubber / kunststof bussen opgehangen.
Of de massa van accu naar versnellingsbak.
Als dat allemaal goed is kun je een voltmeter over de polen van de accu aansluiten en kijken wat de spanning doet. Moet bij lopende motor tenminste 14 volt zijn.
Verder kan de accu op sterven na dood zijn of het startrelais gaar. Het startrelais wordt bij revisie slechts getest maar niemand kan zien of ie het dan nog 20 minuten of 20 jaar volhoudt
Of de massa van accu naar versnellingsbak.
Als dat allemaal goed is kun je een voltmeter over de polen van de accu aansluiten en kijken wat de spanning doet. Moet bij lopende motor tenminste 14 volt zijn.
Verder kan de accu op sterven na dood zijn of het startrelais gaar. Het startrelais wordt bij revisie slechts getest maar niemand kan zien of ie het dan nog 20 minuten of 20 jaar volhoudt