contactslot??
-
Jasper
contactslot??
Hallo,
Ik heb een probleempje met mn 2e serie uit '72.
Ik zit niet thuis maar verblijf op een ander adres wat alles nog net iets lastiger maakt dus wellicht spoed gevraagd....
Wilde gisteren de Fulvia starten maar hij gaf geen kick, startmotor draait wel rond maar ik krijg totaal geen vonk.
Ik kan erbij vertellen dat verder alle electra werkt, maar.....:
zet de auto op contact en er gaat geen lampje branden op het dashboard, waar normaal altijd het lampje van de dynamo moet branden.
Ikzelf heb hierdoor het vermoeden dat het probleem zich in het contactslot bevind.
Mits er buiten het standaard zekeringkastje er zich nog een soort hoofdzekering verscholen kan hebben, anders hoor ik dat natuurlijk graag!
Als mijn bevindingen waar zijn is mijn vraag de volgende: kan ik buiten het contactslot om de draadje's verbinden en zo ja, welke zijn dit?
Aangezien ik niet thuis ben heb ik helaas geen boekje's bij de hand hier...
Graag reactie,
Jasper.
Ik heb een probleempje met mn 2e serie uit '72.
Ik zit niet thuis maar verblijf op een ander adres wat alles nog net iets lastiger maakt dus wellicht spoed gevraagd....
Wilde gisteren de Fulvia starten maar hij gaf geen kick, startmotor draait wel rond maar ik krijg totaal geen vonk.
Ik kan erbij vertellen dat verder alle electra werkt, maar.....:
zet de auto op contact en er gaat geen lampje branden op het dashboard, waar normaal altijd het lampje van de dynamo moet branden.
Ikzelf heb hierdoor het vermoeden dat het probleem zich in het contactslot bevind.
Mits er buiten het standaard zekeringkastje er zich nog een soort hoofdzekering verscholen kan hebben, anders hoor ik dat natuurlijk graag!
Als mijn bevindingen waar zijn is mijn vraag de volgende: kan ik buiten het contactslot om de draadje's verbinden en zo ja, welke zijn dit?
Aangezien ik niet thuis ben heb ik helaas geen boekje's bij de hand hier...
Graag reactie,
Jasper.
-
Thomas
Re: contactslot??
als de starmotor draait zal het wel niet aan het contactslot liggen.
dat dynamolampje brandt als motor niet draait lijkt me perfect normaal.
wellicht een klemstekkertje los tussen accu en bobine, of bobine en verdeler? sommige auto's hebben een "anti-diefstal" schakelaartje dat juist een dezer kabels onderbreekt en dan krijg je wat jij beschrijft.
dat dynamolampje brandt als motor niet draait lijkt me perfect normaal.
wellicht een klemstekkertje los tussen accu en bobine, of bobine en verdeler? sommige auto's hebben een "anti-diefstal" schakelaartje dat juist een dezer kabels onderbreekt en dan krijg je wat jij beschrijft.
-
Jasper
Ik heb het probleem zelf weten op te lossen door: een draadje van de accu naar de bobine te leggen, hier een schakelaartje tussen waarmee de motor nu ook moet worden uitgeschakeld.
Omdat de motor nu wel weer gewoon start kan ik er volgens mij met zekerheid vanuit gaan dat het probleem zich in het contactslot voordoet.
Naar mijn weten zit er geen relais tussen contactslot en bobine.
Met dank aan Martin Willems!!
Nog iets: het lampje van de dynamo brand bij mij altijd wanneer het contact aanstaat, dooft wel als de motor gestart is.........
Groeten,
Jasper.
Omdat de motor nu wel weer gewoon start kan ik er volgens mij met zekerheid vanuit gaan dat het probleem zich in het contactslot voordoet.
Naar mijn weten zit er geen relais tussen contactslot en bobine.
Met dank aan Martin Willems!!
Nog iets: het lampje van de dynamo brand bij mij altijd wanneer het contact aanstaat, dooft wel als de motor gestart is.........
Groeten,
Jasper.
-
Huib Geurink
Mooi Jasper. Ik wou dat net voorstellen.
Het klopt dat het lampje aan is met contact aan en motor stil. Eigenlijk moet je dat altijd even controleren want de stroom door het lampje is de startstroom voor de dynamo. Als de motor draait moet het uit gaan bij 2e en 3e serie.
Bij 1ste serie gaat het iets boven stationair uit
Het klopt dat het lampje aan is met contact aan en motor stil. Eigenlijk moet je dat altijd even controleren want de stroom door het lampje is de startstroom voor de dynamo. Als de motor draait moet het uit gaan bij 2e en 3e serie.
Bij 1ste serie gaat het iets boven stationair uit
-
Jorn
Jasper,
het klinkt als het probleem dat ik na winterstalling ook heb. Kijk even goed wat het wel en niet doet en dan kun je aan de hand van het elektrisch schema al snel zien in welk circuit het moet zitten.
Bij mij is het een contactprobleem met de meest rechtse zekering in de zekeringenkast. Het ontstekingscircuit en dashboardmeters (grotendeels) krijgen geen stroom, wel de verlichting, ruitewissers en motor achterklep. Na met heel fijn schuurpapier even de contactpootjes opschuren speciaal de binnenrand van het gaatje waar je zekering ingaat, werkt bij mij alles weer prima. Zo herrinnert ze me er aan dat ik haar niet te lang stil moet laten staan.
Succes,
Jorn
het klinkt als het probleem dat ik na winterstalling ook heb. Kijk even goed wat het wel en niet doet en dan kun je aan de hand van het elektrisch schema al snel zien in welk circuit het moet zitten.
Bij mij is het een contactprobleem met de meest rechtse zekering in de zekeringenkast. Het ontstekingscircuit en dashboardmeters (grotendeels) krijgen geen stroom, wel de verlichting, ruitewissers en motor achterklep. Na met heel fijn schuurpapier even de contactpootjes opschuren speciaal de binnenrand van het gaatje waar je zekering ingaat, werkt bij mij alles weer prima. Zo herrinnert ze me er aan dat ik haar niet te lang stil moet laten staan.
Succes,
Jorn
-
Ramon
.. heb er ook wel eens last van..
een paar keer de sleutel heen en weer en het werkt wel weer.
moet er toch eens beter naar kijken, maar
tot nu toe gaat het nog steeds goed
een paar keer de sleutel heen en weer en het werkt wel weer.
moet er toch eens beter naar kijken, maar
tot nu toe gaat het nog steeds goed
-
Jasper
Ik heb van het weekeind een ander contactslot bij Joop opgehaald en eentje ervan werkt perfect na het verwisselen van de stekker.
(heb eerst even getest voor het inbouwen)
Nu denk ik erover het hele stuurhuis te vervangen omdat mij dit makkelijker lijkt dan alleen het contactslot te vervangen.
Weer een leuk klusje voor aankomend weekeind....
Huib: wat is er loos als het lampje nu na het starten wel blijft branden?
Ik heb nooit last van een lege accu terwijl het lampje altijd al "iets"oplichtte, verder viel mij altijd op dat wanneer ik de richtingaanwijzer gebruikte het lampje ook mee begon te knipperen.
Wellicht toch eens een andere dynamo zien te vinden?
Alvast bedankt weer!
(en die regen mag nu ook wel uit...)
Jasper
(heb eerst even getest voor het inbouwen)
Nu denk ik erover het hele stuurhuis te vervangen omdat mij dit makkelijker lijkt dan alleen het contactslot te vervangen.
Weer een leuk klusje voor aankomend weekeind....
Huib: wat is er loos als het lampje nu na het starten wel blijft branden?
Ik heb nooit last van een lege accu terwijl het lampje altijd al "iets"oplichtte, verder viel mij altijd op dat wanneer ik de richtingaanwijzer gebruikte het lampje ook mee begon te knipperen.
Wellicht toch eens een andere dynamo zien te vinden?
Alvast bedankt weer!
(en die regen mag nu ook wel uit...)
Jasper
-
Bart Verbeek
Alternator
kooltjes van je alternator zijn (bijna) einde verhaal lijkt me. Vanaf je (electrisch) vermogen vraagt, haalt de alternator het niet meer.
Met nieuwe kooltjes ben weer terug op weg hoor! Meteen effe lagertjes van je alternator nazien (of vervangen). Een nieuwe alternator (van het schap, dus even occasie als de jouwe) kan in no-time de zelfde gebreken vertonen dan de huidige.
Of een andere goedkoop op de kop tikken en die reviseren zodat je zeker goed gesteld bent.
Suczes.
Met nieuwe kooltjes ben weer terug op weg hoor! Meteen effe lagertjes van je alternator nazien (of vervangen). Een nieuwe alternator (van het schap, dus even occasie als de jouwe) kan in no-time de zelfde gebreken vertonen dan de huidige.
Of een andere goedkoop op de kop tikken en die reviseren zodat je zeker goed gesteld bent.
Suczes.
-
Jasper
Re: Alternator
Ok, weer een probleem duidelijk....
Wie heeft er nog koolborsteltje's en lagertje's voor een 1e (jaja: 1e!!) serie dynamo liggen en wat moeten deze dan kosten?
Groeten,
Jasper.
Wie heeft er nog koolborsteltje's en lagertje's voor een 1e (jaja: 1e!!) serie dynamo liggen en wat moeten deze dan kosten?
Groeten,
Jasper.
-
Walter van Gruythuysen
Re: Alternator
Iedere goede dynamo reparateur kan je helpen met nieuwe borstels en lagers. Kost echt de wereld niet en dan weet je zeker dat hij goed is en blijft.
Een vreemde combi trouwens, een 2e serie met een 1e serie dynamo.
Walter
Een vreemde combi trouwens, een 2e serie met een 1e serie dynamo.
Walter