Vervolg hoog benzineverbruik

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Re: Vervolg hoog benzineverbruik

Unread post by Huib Geurink »

Er hoort geen O ring maar een pakking. De meesten rijden intussen zonder pakking denk ik. Gaat ook.
Ron

Unread post by Ron »

Dank je Huib,

dit was ook de boosdoener.

Groeten Ron
Bart

Unread post by Bart »

Ron,

Dat van die contactpuntjes vervangen (of vlak vijlen) is een goede tip. Controleer niet alleen het ontstekingstijdstip, maar begin met het stellen van de juiste contactpuntafstand. Als die goed staat, dan het ontstekingstijdstip. Na een paar duizend kilometer slijt het nokje een beetje en wordt de afstand kleiner. Vanaf een bepaald punt is het ineens mis en begint de auto beroerd te lopen en te zuipen. Wellicht dat dit bij jou het geval is?

Succes.

Bart
Walter van Gruythuysen

Unread post by Walter van Gruythuysen »

Ron,

het ene merk puntjes is ook het andere niet. Er zijn hele slechte in omloop. Die van een paar duizend km zijn waarschijnlijk originele, die nog ergens op een plank lagen. Met slechte haal je de 500 km niet zonder bij te stellen.

In jouw geval zou ik het aanbod van Huib gauw aannemen. Electronische ontsteking is perfect. Dan hoef je je geen zorgen meer over de fulvia te maken en kan je de volvo gewoon ongereviseerd aan de kant laten. Bovendien is het een mooi experiment.

Walter
lucas

Unread post by lucas »

Mijn berlina heeft inmiddels 35.000 km gedraaid en ik heb nog niets aan de puntjes gedaan........
Dat is toch wel iets meer dan een paar duizend.
Huib Geurink

Bremi punten gaan 60.000 km mee om maar wat te noemen. Mits uiteraard condensator goed is.
Ron

Unread post by Ron »

Momenteel heb ik een Velleman electronische ontsteking welke aangestuurd wordt door de contactpuntjes.
Het signaal stuurt een transistor aan de op zijn beurt weer een zwaardere transistor aanstuur die vervolgens de bobine schakelt. Condensator is eruit gehaald. Voordeel van is dat de stroom naar de primaire kant van de bobine snel op- en afgebouwd wordt hetgeen resulteerd in een hogere secundaire spanning. Beter vonk op de bougies.
destijds met monteren was het al een behoorlijke vooruitgang.
Ondanks de ontsteking die te laat stond.
Huib Geurink

Bij die losse kastjes blijven de nadelen dat je nog steeds het gammele dynamische vervroegingssysteem met de centrifugaal gewichtjes en de spiraalveertjes van de Marelli gebruikt en je geen nieuwe verdeelkap en rotor hebt. Als je ingebrande contacten hebt op verdeelkap en rotor ben je ieder voordeel van hogere spanning snel meer dan kwijt.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”