Ja,
Twee gaatjes drie mm in doorsnede dat geeft twee straaltjes water, dan is het water in een minuutje of drie op..................................................................................... Uit de kraan komt 40 liter per minuut, uit de gaatjes best een halve liter per minuut als ze open zijn. Tel uit je winst.
Waterpomp keerring
-
Lucas Geheniau
Re: Waterpomp keerring
Uit de gaatjes kan geen water met mayo komen............. Tenminste niet langs de waterpomp keerring, daar zit alleen water als de koppakking heel is.
Ik blijf bij de stelling, dat als de gaatjes open zijn er niet door het lager water in het carter kan komen.
Ik heb een keer met kokende motor gestaan, toen kwamen er behoorlijke stralen water uit de gaatjes omdat de keerring slecht was. Dan is het water in no time op.
Ik blijf bij de stelling, dat als de gaatjes open zijn er niet door het lager water in het carter kan komen.
Ik heb een keer met kokende motor gestaan, toen kwamen er behoorlijke stralen water uit de gaatjes omdat de keerring slecht was. Dan is het water in no time op.
-
Huib Geurink
Als het lager kapot is gebeuren er twee dingen:
- de impeller drukt niet meer tegen de seal want er zit te veel speling
- het lager laat olie door
Al kan ie door de gaatjes in een seconde leeglopen dan stroomt er ook een seconde water door het kapotte lager wat misschien wel een groter gat is.
Claire haalde van haar motor nog een waterpomp met kapot lager. Het as zit dan echt los. Ze moest ook af en toe water bijvullen. Beetje onvoorspelbaar. Gelukkig niet zo dramatisch als bij Walter. En ook (nog) geen olieverlies.
Ik zou graag een leverancier hebben voor goede seals om de lagers van nieuwe waterpompen te vervangen door goede. Probleem met de seals van de huidige nieuwe pompen (hoewel elke keer een beetje anders) is dat je de pompen eigenlijk niet meer goed in elkaar krijgt als je een nieuw lager hebt geplaatst.
Ik gok er op dat het originele merkloze lager van de pomp het een tijdje uit houdt en dat ie z'n kapot gaan aankondigt met lawaai. Als ik het verhaal van Walter lees, zou het toch mooier zijn om de strategie aan te passen en nieuwe pompen eerst uit te rusten met een lager van goede kwaliteit en ditto seal.
- de impeller drukt niet meer tegen de seal want er zit te veel speling
- het lager laat olie door
Al kan ie door de gaatjes in een seconde leeglopen dan stroomt er ook een seconde water door het kapotte lager wat misschien wel een groter gat is.
Claire haalde van haar motor nog een waterpomp met kapot lager. Het as zit dan echt los. Ze moest ook af en toe water bijvullen. Beetje onvoorspelbaar. Gelukkig niet zo dramatisch als bij Walter. En ook (nog) geen olieverlies.
Ik zou graag een leverancier hebben voor goede seals om de lagers van nieuwe waterpompen te vervangen door goede. Probleem met de seals van de huidige nieuwe pompen (hoewel elke keer een beetje anders) is dat je de pompen eigenlijk niet meer goed in elkaar krijgt als je een nieuw lager hebt geplaatst.
Ik gok er op dat het originele merkloze lager van de pomp het een tijdje uit houdt en dat ie z'n kapot gaan aankondigt met lawaai. Als ik het verhaal van Walter lees, zou het toch mooier zijn om de strategie aan te passen en nieuwe pompen eerst uit te rusten met een lager van goede kwaliteit en ditto seal.
-
Walter van Gruythuysen
Ik zal maandagavond de pomp uit elkaar halen en foto's maken. Als je nu handmatig aan de pomp draait loopt hij vrij licht. Je voelt in ieder geval geen kapot lager. De pomp heeft wel tot het laatste moment water gepompt want hij is niet te heet geweest. Ook aan het seal is op eerste gezicht niets te zien. Zou het mijn koppakking geweest zijn dan kwam het in ieder geval niet in de cilinders terecht. Dan had er echter nooit iets uit die gaatjes kunnen komen maar was de motor gewoon overgelopen. Waarschijnlijk vie de peilstok of zo. Juist doordat er mayo uit de gaatjes komt en doordat ik bij het seal de grootste hoeveelheid mayo aantrof ga ik er van uit dat hier toch de oorzaak ligt.
Walter
Walter
-
Huib Geurink
Interessant. Bij een lekke koppakking (tussen water en olie kanalen) zou ik verwachten dat er olie naar het water gaat vanwege de hogere druk in het oliecircuit en niet water naar de olie zoals kennelijk het geval is.
-
Walter van Gruythuysen
De pomp is open. Eigenlijk was er niets vreemds te zien. De seal kan hebben gelekt, maar zeker niet in de mate die de motor zo vol mayo brachten. Het lagertje is een merkloze, maar voelt niet slecht aan.
De motor heeft ook weer even gedraaid met een andere pomp. Om eerst te spoelen heb ik er een reinigingsmiddel aan toe gevoegd. 5 minuten draaien en dan weer verversen en filter vervangen. Tot mijn verbazing kwamen er spetters uit de gaatjes van de andere pomp. Geen straaltjes maar gewoon wat druppels van een vettige vloeistof. De motor liep ook niet mooi op 4 cilinders. Na hem gestopt te hebben toch weer de bougies bekeken. Nr 4 was nat. Dat is vreemd op lpg, dus er blijft nu 1 conclusie over: de koppakking is toch overleden.
Blijven er 2 vragen over:
- Het is dus mogelijk water in olie te krijgen ondanks de hogere druk van olie
- Er slaat olie door via het lagertje van de waterpomp. Daar staat geen oliedruk op maar toch ontstaat dit. Wie kan dit verklaren?
In ieder geval heb ik weer even wat te doen.
Walter
De motor heeft ook weer even gedraaid met een andere pomp. Om eerst te spoelen heb ik er een reinigingsmiddel aan toe gevoegd. 5 minuten draaien en dan weer verversen en filter vervangen. Tot mijn verbazing kwamen er spetters uit de gaatjes van de andere pomp. Geen straaltjes maar gewoon wat druppels van een vettige vloeistof. De motor liep ook niet mooi op 4 cilinders. Na hem gestopt te hebben toch weer de bougies bekeken. Nr 4 was nat. Dat is vreemd op lpg, dus er blijft nu 1 conclusie over: de koppakking is toch overleden.
Blijven er 2 vragen over:
- Het is dus mogelijk water in olie te krijgen ondanks de hogere druk van olie
- Er slaat olie door via het lagertje van de waterpomp. Daar staat geen oliedruk op maar toch ontstaat dit. Wie kan dit verklaren?
In ieder geval heb ik weer even wat te doen.
Walter
-
Huib Geurink
Kan het niet zijn dat er door het opboren naar 82 mm een lek in een cilinder wand is ontstaan?
Olie kan door twee oorzaken door het lagertje van de pomp. Of het spuit er recht op uit het asje en/of lager van het sprocketwieltje. Daar staat volle oliedruk met een best groot toevoerkanaal. Als de O ring op het asje van de pomp beschadigd is spuit het daar flink. Op mijn eigen auto's plaats ik een extra constructie op het asje wat dat tegen moet houden. Bij andere auto's doe ik het niet want het is niet origineel en ik weet nog niet wat de lange termijn effecten zijn. Meestal echter lekt de olie door het lager omdat er carter druk is.
Olie kan door twee oorzaken door het lagertje van de pomp. Of het spuit er recht op uit het asje en/of lager van het sprocketwieltje. Daar staat volle oliedruk met een best groot toevoerkanaal. Als de O ring op het asje van de pomp beschadigd is spuit het daar flink. Op mijn eigen auto's plaats ik een extra constructie op het asje wat dat tegen moet houden. Bij andere auto's doe ik het niet want het is niet origineel en ik weet nog niet wat de lange termijn effecten zijn. Meestal echter lekt de olie door het lager omdat er carter druk is.
-
Walter van Gruythuysen
Natuurlijk weet ik pas iets over het opboren als ik hem open heb. Het O-ringetje was goed. Ook van de reservepomp. De carterdruk heb ik niet bekeken. Maar het zal wel blijken als ik hem tzt open heb. Het zal leerzaam zijn.
Walter
Walter